DAI MAI: עבר - עתיד - הווה, פריון והיריון


DAI MAI: עבר - עתיד - הווה, פריון והיריון

תמיד נראה שליצור חיים חדשים זה הדבר הטבעי ביותר, אין מחשבות, אין מאמץ, יש חיבור של הרגע – גוף אל גוף, נפש אל נפש וזהו... זה נוצר ומבשיל לאורך תשעה חודשים מלאים בהתרגשות. אבל כל מי שמתמחה בפריון או ליווי היריון ולידה יודע, שלא תמיד כך הדבר. כל מי שמלווה נשים במסע זה מבין, כמה התהליך מורכב ומושפע מכל כך הרבה גורמים, וכל אחד מהם יכול להיות בעל השפעה גורלית ולהוות מכשול בדרך. לאחרונה קיבלנו הזדמנות לחקור את הנושא ממקום יותר אישי ורגשי, ולפתוח דלת להרבה הרהורים מקצועיים. אחד הנושאים עליהם אנו מדברות הרבה הוא המרידיאן המיוחד – DAI MAI.

שלבי הביוץ, ההפריה, ההשרשה וכמובן ההתפתחות והגדילה של העובר, כולם מתרחשים במרחב של Dai Mai, אותו מרחב המאגד ומאפשר את כל סוגי התנועה בגוף. אפשר להגיד שהוא מייצג את החיבור בין גוף לנפש האדם, ואם הזרימה בו חלקה, הוא יאפשר כניסה של חיים חדשים אל תוך הרחם. ואם המרחב המסתורי הזה חסום, עלולים להיות הרבה מכשולים בדרך להיריון המיוחל.

המשמעות של DAI MAI   – רצועה או חגורה אשר מאפשרת רצף וחיבור (כמו שרשרת הרים), יכולת להוביל ולהדריך, הנובעת מהיכולת לחבר ולהחזיק היטב. משמעות נוספת – קשרים ויחסים, הנמצאים בתקשורת קרובה ופועלים לאותה מטרה. בסימנית יש רעיון של סידור ושליטה, לשמור משהו היטב ובמקום הנכון. כשמוסיפים את הסימנית Dai למילה "חגורה" - משמעו שהבגדים מסודרים היטב, ללא בלגן. ל-Dai Mai  יש תפקיד חשוב של איחוד כל ה Mai והחזקתם יחדיו, הרמון וויסות התנועה של Mai. זהו המרידיאן היחיד בגוף הזורם בצורה אופקית, חובק את כל המרידיאנים, נותן להם מסגרת, מאפשר זרימה חלקה.

השליטה של Dai Mai, או אולי יותר נכון להגיד המרחב של Dai Mai, נמצא באותו אזור, אשר ממנו מתחילה תנועת החיים. זה אזור ה Bao Zhong – מעטפת ההגנה על החיים ועל העובר, אזור ממנו מתעוררים לחיים המרידיאנים המיוחדים. זה אזור ה Zhong Jin – מרכז הכוח של השרירים והגידים, מרכז ממנו פורצת תנועה מתוך שפע של דם ונוזלים, אזור המפגש בין יין ליאנג. זה אזור של Dan Tian – אזור האדמה והמרכז של האדם, המחובר לשמיים. 

אז פרושו של Dai Mai - ללכת בדרך מאוגדת ומאורגנת, לאפשר הליכה או התקדמות בדרך ה DAO, דרך בה כל המרכיבים של הגוף והנפש מאוגדים, מסונכרנים ופועלים למטרה אחת.

כיצד נסללת דרך זו? היא נסללת מתוך חיבור האדם לעבר, לעתיד ולהווה.

העבר – חוויות העבר שלנו ושל "אבותינו" מוטמעות עמוק בתוך התת מודע, במעמקי המים, ומעצבות את הגישה הבסיסית והיצרית שלנו לחיים. הרצון לחיות, לשרוד, להתרבות ולהשאיר חותם בעולם הזה ושושלת אחרינו, הם הרצונות העמוקים השייכים ל ZHI. מוות של יקירים, יחסים לא פתורים, תאונות דרכים (גם המובן המטפורי), פגיעות ובהלות – הכול משאיר חותם על Zhi של הכליות. הגישה שלנו לחיים משתנה מילדות לזקנה דרך השינוי המתרחש בכליות – מנאיביות טהורה ורצון לטרוף את החיים בכל הזדמנות אפשרית, אל אורך רוח וניתוח תהליכים, אשר מבוסס על ניסיון חיים, פחדים, "כישלונות" ו"הצלחות" העבר ועל הבנה עמוקה, שהזמן אינו "אין סופי". עולם התת מודע כל כך חזק וכל כך משמעותי בניהול חיינו, שאין ספק כי הוא קשור בצורה ישירה גם לשאלה הבסיסית ביותר אותה שואלים הגוף והנפש של אישה – האם אני רוצה ליצור חיים בתוכי? האם אני רוצה ילד? התשובה באה לידי הביטוי במרחב של Dai Mai. 

Zu Shao Yin (מרידיאן הכליות) עולה מנקודה Kid10 ומתפצל לשני ענפים המגיעים אל Dai Mai, אחד מקדימה אל אזור CV3,4 ושני מאחורה אל אזור GV4 – BL23,52.

Kid10 – Yin Gu - עמק היין: היא נקודת He – ים או איחוד. הרעיון בנקודות "ים" הוא איחוד בין הזרימה השטחית והדינאמית יחסית של המרידיאן אל הצ'י העמוק של האיבר. במקרה של Kid10 – איחוד עם מעמקי המים, מעמקי היין, מעמקי הידע של הגוף. הנקודה מאפשרת חיבור אל התת מודע שלנו, ודרך המשך המסלול אל Dai Mai, מגלמת את האופן בו ה Zhi שולח אינפורמציה אל Dai Mai ומשתתף בסלילת הדרך להיריון.

העתיד – קשור לחזון ולהשראה שלנו להמשך החיים. השורשים שלו עמוקים בתוך העבר, בדיוק כפי ש Dan - Yang of wood מושרש עמוק בתוך המים. הענפים שלו גבוהים בשמיים, בדיוק כפי ש Hun שמימי ולא ניתן להכלה טוטאלית. החזון מתווה לנו את הדרך לעשייה, הראיה לרחוק והחיבור אל החלום מעצבים לנו את ההבנה "כיצד אני רוצה להיות" עוד דקה, עד שעה, עוד שנה.

המסלול שמבטא תהליך רוחני זה הוא Zu Shao Yang (מסלול של כיס מרה).

הוא מתחיל מ GB1 – Tong Zi Liao - חריץ אישון העין או חריץ אישון "הילד" (Zi), ילד נאיבי, טהור, אשר התמצית השמימית עדיין מרוכזת בו. הנקודה מגלמת אותו מקום בנפשנו, בו קיים המושג הנקי "אני רוצה" או "אני רואה", בלי היגיון, בלי שיפוט, בלי פחדים, אותו מקום ממנו יתחיל הצמצום, ההפרדה בין עיקר לטפל וגיבוש החזון הסופי.  ניתן לדמות את המשך זרימת המסלול בראש (כמעט חצי מכל המסלול של כיס מרה), כאותו תהליך רוחני של "הבשלת החזון" או גיבוש של מהו "Just and exact" עבורי. מעניין לראות כיצד דרך המפגש עם Yang Wei Mai (מ GB13 ועד GB21), נפגש "מגבש החזון" שלנו (מרידיאן של כיס מרה) עם המציאות שבחוץ, עם החוקים הקוסמים. הדבר מאפשר למקום הנאיבי של "אני רוצה" להבשיל ולהתבגר. כמו לכוון את המיתר, שיהיה נעים ומדויק לא רק לאוזן שלי. 

השלב הבא לאורך המסלול הוא המפגש עם האיברים. דרך GB22 עם היינים של היד ובמיוחד עם Xin (הלב) דרך הענף המסתעף של Shou Shao Yin (מסלול הלב), דרך GB24 עם Dan (כיס מרה), Gan (כבד) ו Pi (טחול) ודרך GB25 עם Shen (כליות). בכל זאת צריך לעדכן את כולם בדבר החזון ולגבש את כולם לאותה מטרה של עשייה. האיחוד הסופי מתרחש ב Dai Mai – נקודות GB26-28.

GB26 – Dai Mai - מרידיאן החגורה: אזור הנביעה של Dai Mai – החזון מתחיל להתגבש לעשייה.

GB27 – Wu Shu - ציר החמש: ציר אשר מאפשר טרנספורמציה של תהליכים – Wu Xing. כל חמשת האיכויות מסודרות ומאורגנות היטב סביב ציר לצורך עשייה משותפת.

GB28 – Wei Dao - דרך המאוחדת, או דרך הבטוחה: מכאן כולם יחדיו יכולים לצעוד בדרך למטרה המשותפת. ואם נמשיך עם מסלול ה Zu Shao Yang, נראה בנקודה הבאה שזזה למפרק הירך, GB29, את המפגש עם Yang Qiao Mai. משמעות מפגש זה – להשריש את הדרך שגובשה בעשייה של יום יום, או להתחיל פיזית ללכת בדרך זו. 

מדהים לראות כיצד לאורך המסלול Zu Shao Yang בא לידי ביטוי הרעיון של הורדת החזון אל העשייה בפועל, וכיצד התנועה לעשייה מתחילה מהמרחב של Dai Mai. ניתן להגיד כי Dai Mai מאפשר לחזון שלנו לרדת גם אל הרחם ולהתחיל בעשייה של התעברות.

ההווה – במובן הרוחני זו הידיעה, המודעות לתהליך המתרחש כאן ועכשיו. הרצון או האינסטינקט התת מודע (Zhi) מתחבר עם החלום והחזון של העתיד (Hun) ויחד הם חודרים אל הלב, בדיוק כפי שיש חיבור בין Shou Shao Yin (מסלול הלב) עם Zu Shao Yin ו Zu Shao Yang (מסלול הכליות ומסלול כיס המרה).  שם, בהיכל ה SHEN-Spirit מתעצמת הידיעה לדרך החדשה. האש השמימית, אשר אחראית על הטרנספורמציה הרוחנית של האדם, מעצבת את ה DAO שלנו. אותו DAO הוא המסננת לכל תהליך אשר יהיה בגופנו. במקום זה אין ספקות, אין חששות ופחדים, גם אין חלומות. במקום זה יש ידיעה – היריון! עכשיו! אותה ידיעה המוטבעת בתוך דם הלב, יורדת בעזרת Xin Bao (מעטפת הלב) ו Bao Mai אל מרחב ה Dai Mai ואל הרחם. 

במרחב זה נזכיר כמה נקודות חשובות.

CV7 נקודת Mu של מחמם תחתון, אזור המטרה של San Jiao ושל Xin Bao , אשר זורמים לשם יחדיו, ו CV5 (שער האבן) נקודת Mu של San Jiao. לא נכנס לכל הדקויות של שתי הנקודות האלה, אך נזכיר כי הן מגלמות את הרעיון החשוב ביותר לפריון – תקשורת חלקה של צ'י, נוזלים ודם הלב בין שלושת המחממים כתנאי ההכרחי לגיבוש התמציות לאבן (במובן החיובי, הכוונה לעצב את התמציות לצורה מוצקה – לעובר). 

מתחתיהן שוכנת CV4 – Guan Yuan - שער למקור ונקודת Mu של Xiao Chang - Yang of Heavenly Fire ונקודה על Dai Mai. בנקודה זו יש רעיון של מפגש האש הארצית (Ming Men) עם האש השמימית, מתוך מפגש זה נובעים החיים, ואת ה"שער למקור" ניתן לפרש גם כשער ל"התעברות".

זהו, התהליך הושלם. כל המרכיבים התאחדו במרחב של Dai Mai – איחוד של Xin (דרך Xin Bao/Bao Mai), של Dan ו Shen , איחוד של SHEN, HUN ו ZHI – איחוד של העבר, העתיד וההווה. כעת ניתן להרות. ואם אותו מרחב מסתורי יאפשר תקשורת תקינה וממושכת בין כולם, נצפה להתפתחות תקינה של היריון ולאותם תשעה חודשים המלאים בהתרגשות.

לדיון פילוסופי ברפואה סינית לעולם אין סוף, אך אנו תמיד בשאיפה להוריד את התובנות הפילוסופיות לקרקע. הרי בכל זאת הדיון כאן הוא על DAI MAI, שהרעיון הגבוה שלו – כיצד אני מיישם את הדרך הרוחנית בחיי.

מתעוררת שאלה – האם כל בעיית פריון, או היריון לא תקין, היא בעיה של DAI MAI? כמובן שלא. אין ערך לתהליכים רוחניים, אם כל המערך הפיזיולוגי והחומרי לא מוכן להביא את הרוח לידי ביטוי. יכולות להיות אין סוף סיבות לחוסר הצלחה ללדת, ותמיד חשוב לבצע אבחנה מבדלת ולדבוק בה בתהליך הטיפולי. עם זאת אותן נשים, אשר לא מצליחות להיכנס להיריון בלי סיבה הנראית לעין, או חוות היריון קשה מנשוא בלי סיבה הנראית לעין, ייתכן כי את התשובות ואת הכיוון הטיפולי יש לחפש ב DAI MAI.

לקבלת פרטים על סמינר פריון "מחט מניבה" - ניתן להיכנס כאן.