Bao mai & Bao luo בגיל המעבר

הקדמה  

בעודנו מתיישבות לכתוב מאמר זה, עברה בנו המחשבה כי לא בכדי זה הזמן בו בחרנו להעמיק בנושא. אם נלך כמה שנים אחורה, לא בטוח שהיינו מצליחות לגעת במורכבות של תקופת גיל המעבר. בעודנו פוסעות בשביל טרום גיל המעבר אל תוך המנופאוזה, הגיעה התשוקה להתחיל לחקור את הנושא מזוויות שונות - פילוסופיה, פסיכולוגיה, רפואה מערבית וכמובן הרפואה הסינית.

 במאמר זה בחרנו להציג את רשת התקשורת Bao Mai & Luo שמציגה רעיון של חיבור לאנרגית חיים השוכנת בכל אחת ואחת, תמיכה והזנה למערכת הרבייה וביטוי אין סופי לאנרגיה של יצירה ופוריות במובן הרחב. עבורנו, הבנת התהליכים בתוך רשת התקשורת  Bao Mai & Luo היא הבסיס לטיפול בתופעות טרום גיל המעבר וגיל תום הוסת (מנופאוזה). 

נציין כי תחום זה דל בתכנים מהספרות המקצועית, המודרנית והעתיקה (כפי שידוע לנו). המאמר ברובו הינו פרי הפרשנות האישית שלנו לתהליך גיל המעבר המבוססת על חקר הנושא באופן תיאורטי, קליני ואישי. אנו מקוות כי קריאת המאמר תרחיב את אופק המחשבה שלכם בנוגע לטיפול וליווי נשים בתקופת חיים המביאה איתה אתגרים פיזיים ורגשיים רבים.

 Bao Mai & Luo, המצפן הפנימי של האישה. 

Bao Mai & Luo הינה רשת תקשורת של כליות – רחם – לב המתפתחת כבר בזמן העוברות. משלב העוברות ודרך שלבי החיים של האישה רשת זו תספוג, תלמד, תפנים ותבטא את כל ההשפעות הגנטיות, הפיזיולוגיות, האנרגטיות והתודעתיות שאישה תיחשף אליהן במהלך חייה. בכל שלב התפתחותי רשת Bao Mai & Luo תשפיע בצורה חיובית או שלילית על תהליכים בתוך מערכת הרבייה - מחזור הווסת, פוריות, הפסקת הווסת. בנוסף, היא תשפיע עמוקות על האופן בו אישה תתחבר לנשיות, למגדר שלה ולמיניות. אפשר להגיד כי רשת Bao Mai & Luo היא מאין מצפן, או ה- WAZE הפנימי, שעוזר לפענח תהליכים ושינויים אשר מתרחשים לאורך מעגלי שבע השנים של התפתחות האישה ולצעוד דרכם בבטחה. המאמר יתמקד בתקופת טרום גיל המעבר ותום הווסת (מנופאוזה), ללא ספק אחת התקופות הסוערות בחייהן של נשים רבות. לא משנה באיזה גיל כרונולוגי מתחיל התהליך, לא משנה אם אנחנו אימהות לילדים קטנים, ללא ילדים, נשואות, רווקות, גרושות, שלב זה מבקש מאיתנו למצוא את הדרך מחדש. למרות ששינוי הוא דבר מפחיד, כולנו בשלב מסוים נצטרך להרפות את אחיזתנו בקיים, להתמסר ולצעוד בשבילים שיתגלו לנו, לפעמים רק תוך כדי תנועה. עבור Bao Mai & Luo  זהו זמן "לחשב מסלול מחדש" כדי שהצעידה תהיה קלה ובטוחה יותר.

包 – bāo - מעטפת אשר תפקידה לעטוף ולהגן, כפי שאנו רואים בשמו של Xin Bao. בגוף האישה ישנה מעטפת נוספת שהיא הרחם - 胞 – bāo (תוספת של הסימנית "בשר") ולה יש רשת תקשורת ייחודית – Bai Luo and Bai Mai. מצב הרחם ומקצב הדם בתוך הרחם תלויים ברשת זו, גם כאשר אין עובר ברחם. למרות שהקלאסיקה מדברת על "רחם", אנחנו מרחיבות את ההסתכלות שלנו על מערכת רבייה כולה. 

מושג נוסף עליו עלינו לדבר טרם נכנס לבחון לעומק את רשת התקשורת Bao Mai & Luo הוא Tian Gui אשר מייצג את המחזוריות החודשית ופוריות. 

Tian (天): שמיים, חוקי הטבע, הכוח שניתן ליצירת החיים. Gui (癸): הגזע העשירי המייצג את מעמקי המים, יין בתוך היין, תהליכים חבויים המתרחשים בעומק של האדמה. המושג Tian Gui מייצג חיבור בין שמיים לארץ, יין ויאנג, התחלה וסוף. הנוזלים והדם במעמקי גוף האישה עוברים טרנספורמציה בהשפעת הניצוץ השמימי והופכים לפוריים. טרנספורמציה זו היא תחת השליטה של הכליות והלב. 

קשר רחם – כליות – Bao Luo 

络 – luò – רשת תקשורת או חיבור. 

".Su Wen 47: "The connections belonging to the uterus are attached / related (系 – xì) to the kidneys 

".Nanjing 39: “Ming men, it is the residence of Jing Shen; in the woman, it attaches the uterus

Su Wen 33: “The circulations of the uterus (Bao Mai) depend (shu) on the Heart and connect (luo) with the center of vital protection (Bao zhong)".

מערכת היחסים בין הרחם לכליות מתוארת בקשר של חיבור / LUO - להיות מחובר, לתמוך, לשמור על קשר. תמיכה של נוזלים, תמציות, Yuan והאש המופקת משער הצו (ה-  Ming men), כל אלו מנוהלים ע"י צ'י הכליות במחמם תחתון. בנוסף, הקשר בין הכליות לרחם מהווה חיבור עמוק בין הידע החבוי, השוכן במעמקי המים, הנשלט ע"י Zhi; כל מה שאישה ספגה והפנימה במהלך חייה אשר קשור לתורשה, מורשת משפחתית, חינוך, חברה, התנסויות חיוביות וכמובן טראומות, לבטח טראומות מיניות. 

קשר רחם – לב – Bai Mai 

脉 – mài – דופק, vital circulation of blood.  כפי שראינו ב- S.W.33 מערכת היחסים בין הרחם ללב מתוארת כקשר של שייכות / SHU - להיות תלוי ב, שייך ל, חלק ממישהו, מה שמתרחש בתוך הלב יהיה לו ביטוי בתוך הרחם. זהו קשר פורה ומפרה ומצד שני מסוכן, כי במצבים בהם צ'י הלב חסום לאורך זמן כך גם הרחם יהיה חסום וההיפך. בין הלב לרחם מתרחשת תנועה של דם הלב. בתוך דם הלב שוכנת האש (אש הכליות והלב) אשר מספקת חום מטבולי לכל תהליכי הטרנספורמציה ומאפשרת חיבור למודעות הגבוהה (הרבה פעמים אנחנו מכנים אותה Shen – Spirit). מודעות היא חיבור לעצמנו, ל-Dao שלנו, חיבור לתהליך אותו אנחנו עוברים כאן ועכשיו, כך גם היכולת לחוש ולהתחבר למחזור החודשי ולשלבים השונים במהלך החיים -  וסת ראשונה, היריון, הפלה, לידה, גיל מעבר ועוד. כאשר אנחנו מדברים על מודעות היא לא חייבת לבוא לידי ביטוי באופן אינטלקטואלי. המודעות היא הכוח המאפשר להתאים את הדרך לרצון או לצורך עמוק אשר מגיע מבפנים או כתוצאה מנסיבות החיים. כאשר הקיסר "מבין" ו"מכיר" ברצון או בצורך, הוא מנחה ומוביל לשינויים בהתאם, בכל הממלכה. כך גם הלב אשר מפיץ את "מרותו" דרך דם הלב אל הרחם; אני מוכן ורוצה – אפשר להרות, הגעתי לשלב המיצוי – אפשר להיכנס למנופאוזה. 

שאלה מעניינת - למה לא הגדירו רשת תקשורת מיוחדת בין הרחם לכבד? הרי שניהם הם ביטוי של "ים הדם"; כבד שופע בדם מאפשר התמלאות של דם ברחם, גדילה תקינה של רירית הרחם, חימום הרחם, כל הפתולוגיות הקשורות לרחם תמיד מערבות את צ'י ודם הכבד. אז למה אין רעיון דומה כמו "Bao Xue"? אנחנו יכולות רק לנחש ובהתאם לתת את הפרשנות האישית שלנו. אותם קשרים מיוחדים של Bao Mai & Luo לא מדברים על הדם או על תפקודי הרחם במובן הפיזיולוגי בלבד. מדובר בקשרים שמנהלים את תהליכי הפוריות (Tian Gui) ברמה הרבה יותר רחבה ועמוקה שמחברת דם ותמציות עם הנפש והתודעה. אם נסכם את "רשת החיבורים" של הרחם, למעשה ניתן להרחיב את השיח על מערכת הרבייה כולה, ולהבין כי מדובר בחיבור עמוק של הזנה בחומר ובידע / מידע, חיבור בין רצון ליכולת ליצור ולהשתנות עם מהלך החיים, חיבור למחזוריות הדם החודשית, ליצרים עמוקים הקשורים לחיים ולמוות, חיבור לנשיות, למיניות, לאימהות ולמצפן הפנימי הנשי שלנו. 

טרום גיל המעבר ותום הוסת 

בדיוק כמו שדימום הווסת איננו רק דם, אלא ביטוי של הטל השמימי - Tain Gui, כך גם תום הוסת (המנופאוזה) אינו רק התייבשות/כלוי של דם ויין. נקודת התייחסות זאת מדגישה את הרעיון כי התפתחות, התבגרות ודעיכה של מערכת הרבייה הנשית מושרשים בתהליכי טרנספורמציה עמוקים אשר עוברות התמציות במחמם תחתון, תהליכים המתרחשים מתוך כוח הכליות ומושפעים מהתהליכים ה"גבוהים" המתרחשים בלב. לכן כל אישה תעבור בצורה שונה את תהליך גיל המעבר (טרום גיל המעבר ומנופאוזה) מבחינה פיזיולוגית, רגשית ורוחנית. 

טרום גיל המעבר מתחיל סביב גיל 35 (תקופה שנקראת (Premenopause. נכון, קשה לנו מאוד לחבר את המספר הזה עם גיל המעבר, אך זהו השלב הראשון בתהליך ארוך שבסופו תכנס האישה לתוך המנופאוזה/ תום הווסת. המאפיין העיקרי בתקופה זו הוא ירידה ברמת הפוריות וברזרבה שחלתית. זהו השלב הראשון של תחילת הנסיגה אשר מתוארת ב S.W.1 כנסיגה של שכבת ה- Yang Ming – נסיגה של יאנג המשפיעה על כמות ואיכות הדם. 

החל מגיל 40 בממוצע מתחיל "השלב האקטיבי" של גיל המעבר המכונה Perimenopause. שלב זה יכול להימשך שנים רבות או זמן קצר מאוד ומתאפיין בתסמינים שונים כמו שינוי בסדירות הווסת או איכות הווסת, תנודות רגשיות והפרעות שינה, התחלה של הפרעות מטבוליות שונות (במידה ולא היו קודם), ירידה בתפקודים של בלוטת התריס, גלי חום (לקראת סופו). כל אלה ועוד משתנים באופיים ובעוצמתם בין אישה אחת לשנייה, ועבור נשים רבות זוהי התקופה המאתגרת ביותר מבחינת השינויים. למעשה, זוהי תקופת המשך הנסיגה של יאנג. מכיוון שנוכחות של יאנג וחום נדרשת בכל תהליך של יצירה, גדילה ושגשוג, מה שמפיח חיים בתוך החומר, יחד עם נסיגתו מתקשה היין להגיע לשיא הפוטנציאל של שינוי והתמרה. כתוצאה מכך יתחילו להופיע שינויים במחזור הווסת ובמערכות אחרות.  

תום הוסת (Menopause- שלב המתחיל בממוצע בגיל 50, מוגדר כשנה מהופעתה של הווסת האחרונה, לכן על הופעתו נדע רק בדיעבד. מסמל את סוף תפקוד השחלה. ישנם מצבים בהם זהו השלב בו התסמינים יחמירו בבת אחת, או שיופיעו תסמינים חדשים. לעומת זאת יש נשים שהכניסה למנופאוזה תביא לשקט גופני ונפשי. 

Post Menopause - כל תקופת חייה של אישה מהרגע שהופיע המנופאוזה. אצל רוב הנשים תופעות גיל המעבר ילכו ויתמתנו ב- 5 שנים הבאות. 

Bao Mai & Luo בגיל המעבר  

גיל המעבר הוא תהליך ארוך בו מתרחשים שינויים פיזיולוגים ורגשיים המלווים את דעיכתו של Tian Gui. שינויים אלה מתרחשים במעמקי גוף האישה ומנוהלים, בין היתר, ע"י Bao Mai & Luo. 

צ'י ויאנג הכליות נחלשים באופן טבעי, תהליכי יצירה של דם ונוזלים (היין) נחלשים גם הם, כתוצאה מכך יש פחות תמיכה והזנה למערכת הרבייה. לצ'י הכליות קשה יותר לשמור על מקצב מחזורי קבוע בין יין ליאנג, מה שבא לידי ביטוי בשיבושים טבעיים במחזור הוסת. כל אישה תבטא את התהליך על פי הקונסטיטוציה שלה ובהתאם לתהליכים שהתפתחו אצלה במהלך החיים. עבור אחת הנטייה תהיה לחוסר יאנג – היחלשות של תנועה ואש במחמם תחתון עלולה להוביל לדימומים ארוכים, כאב סביב הביוץ והוסת שלא היה שם קודם, ירידה בתשוקה לחיים, בלבידו ובחיות. עבור אישה אחרת הנטייה תהיה לחוסר יין – התייבשות של דם ונוזלים עם או ללא סטגנציה וחום, יובש נרתיקי, גלי חום, הפרעות שינה, דלקות בדרכי השתן. כמובן שישנם עוד סימנים רבים ואבחנה מבדלת לגיל המעבר היא נרחבת מאוד. 

אם נרחיב את ההסתכלות על התהליך מנקודת מבטה של הנפש, בתוך Zhi מתעורר דחף לא מודע להשאיר אחרינו מורשת (עד כה זה היה הרצון להשאיר אחרינו שושלת), מורשת שתתקיים גם כשכבר לא נהיה פה. נשים רבות שואלות את עצמן - מה עשיתי עד עכשיו? מה הייתה המשמעות לקיומי? יש בכך הרבה כוח שיכול להוביל לתנועה משמעותית וחיובית בחייה של אישה בגיל המעבר - איפה אני יכולה להשפיע לטובה? איפה אני יכולה לתרום מחוכמת החיים שלי? להתקדם בעבודה למקום של חינוך והדרכה, חיפוש מקום להתנדב, רצון ליצור מחדש (רק הפעם זוהי לא יצירת ילדים). 

מנגד, תהליך גיל המעבר עלול לעורר פחד, מהותו של הפחד הוא משינוי וממוות. נטייתו של רגש זה היא להוביל לסטגנציה וקיפאון של המחמם התחתון, פגיעה בהפקת האש הארצית או בחזרתה למקומה, ופגיעה בתקשורת בין הכליות לרחם (למערכת הרבייה) – Bao Luo. למרות ההיחלשות של יאנג במחמם התחתון, עדיין צריכה להתקיים בו תנועה וחימום אשר מקדמים את התהליך לעבר תום הוסת ולעבר מציאת איזון חדש בין יין ליאנג. במצב של נתק בין הכליות לרחם אשר מוביל לסטגנציה, אישה עלולה לחוות סימפטומים קשים אף יותר של קור ותקיעות לדוגמא; כאבים במפרק האגן, הגבלה בתנועה ואי נוחות של האגן, סקרום או גב תחתון (שלא היה שם לפניי), התפתחות של גושים כמו מיומות, פוליפים ברחם או ציסטות בשחלות ובאגן הקטן. ישנן דעות אשר מתייחסות לגדילה לא מבוקרת ברחם כאל חוסר יכולת של האישה לחבור לאנרגיית היצירה באופן חדש ושונה מפעם; היא לא מצליחה להגיע לשינוי עמוק (לפעמים באופן לא מודע) וממשיכה "ליצור" בתוך הרחם. כמובן שעל פרשנות מסוג זה ניתן להתווכח. 

במקביל לתהליכים עמוקים וחבויים בתוך המים מתחיל תהליך ההכרה. הכרה והפנמה כי מתרחש שינוי, הכרה בכך שהסערה המורגשת מתחת לפניי השטח קשורה לגיל המעבר. הכרה זו לא מגיעה בין רגע, כך גם הבנת המשמעויות השונות של תהליך גיל המעבר עבור האישה. הקשר בין הרחם ללב, Bao Mai, הוא הערוץ המתווך בשלב זה. השינויים אשר מתרחשים בתוך הרחם, פחות תנועה והזנה של צ'י ודם, מתווכים אל הלב והוא בתורו אמור לקבל את השינוי ולהשליט סדר חדש על כל הממלכה ועל התודעה. במידה והלב יתקשה לעשות זאת, כתוצאה מחסימה ברשת Bao Mai או כתוצאה מסיבה אחרת, אישה תחווה לאורך שנים התנגדות או הדחקה לתהליך. מה יכול להתבטא באופנים שונים, פיזיולוגיים ורגשיים, החל מהקצנה של אורך חיים לא תואם לגיל, פיתוח מודעות אובססיבית לגוף עד לכדי התערבויות כירורגיות בלתי פוסקת ועד לדיכאון ואיבוד תחושת כיוון בחיים, "אני כבר לא יודעת מי אני". 

נדגיש שוב כי השינוי המתרחש בגיל המעבר מנוהל ע"י הלב והכליות דרך הקשרים של Bao Mai & Luo אשר ניתן להתייחס אליהם כקשרים של תבונה, בינה וחכמת חיים. כאשר אישה נכנסת לתקופת גיל המעבר כל אלו עוזרים לה בעיבוד התכנים הקשורים להזדקנות ופרידה ממי שהייתה עד כה – אישה צעירה ופורייה. זה תהליך ארוך, מורכב, לפעמים דורש לשחוט "פרות קדושות", אמונות והרגלים. ככל שמערכת זאת תעבוד בצורה מסונכרנת עם השינויים הפיזיולוגיים, כך הטרנספורמציה תעבור יותר בקלות. ככל שרשת תקשורת זאת תהיה פתוחה יותר, כך יהיה יותר קל לאישה לעבור באופן מודע או לא, אל עבר השלב הבא בחייה ו"ללדת את עצמה" מחדש. שם תיוולד הקיסרית. 

מפילוסופיה לפרקטיקה עד כה התפלספנו רבות על תהליך גיל המעבר. אבל בתור מטפלות קליניות חשוב לנו להוריד את הפילוסופיה לפרקטיקה. לא נוכל במסגרת המאמר לפרט את כל תהליך האבחון והטיפול בתופעות גיל המעבר בעזרת הרפואה הסינית. בכל זאת, ברצוננו לתת לפחות טעימה פרקטית וכמה רעיונות לטיפול. הטיפולים שנציין כאן הינם להמחשה בלבד, הם לא פורמולות קסם לתופעות גיל המעבר; תוכלו לשלב אותם בעבודתכם בהתאם ולצד האבחנה ותוכנית טיפולית אישית עבור כל מטופלת.  

עבודה על המחמם התחתון – כפי שציינו תנועת היאנג במחמם התחתון הולכת ודועכת. הדבר יוביל לירידה טבעית של יאנג הכליות, התמרה פחות טובה של נוזלים, נטייה לסטגנציה של צ'י, דם או לחות ולעתים גם קור במחמם תחתון אשר יכול לגרום לקיפאון ופחד גדול. בהמשך גם תהליך היצירה של יין עלול להיפגע ולהוביל ליובש של דם ונוזלים. כל אלו יכולים להוביל לפגיעה בקשר בין הכליות לרחם – Bao Luo. אחד התנאים החשובים לתהליך מיטיב של גיל המעבר הוא תמיכה מתמשכת של הכליות במערכת הרבייה, המשכיות של תנועה, חימום ולחלוח עד הטרנספורמציה הסופית. לכן חשוב מאוד לבסס קשר זה בטיפול, במידה ונפגע. 

תמיכה ביאנג / חימום ותנועה / MING MEN: 

ניתן במצבים אלה לעבוד עם מוקסה, מנורת חימום, או טכניקות עיסוי מחממות ומניעות. 

עבודה עם Dai mai - ציר חשוב לתנועה של יאנג פנימה והחוצה, מאפשר התמרה של נוזלים במחמם תחתון, לחילופין עלול לגרום לשקיעה של לחות ואצירה של נוזלים. טיפולים לדוגמא: 

  • Kid10 + GV4 עם BL23,52 (אפשר להוסיף מוקסה) – ענף של Zu Shao Yin (מרידיאן הכליות) עולה אל Gv4 (שמה - Ming men) ומתחבר עם Du mai ועם Dai mai. מאזור זה Dai mai פורץ ועובר אל קידמת הגוף. טיפול חשוב לביסוס הקשר העמוק בין כליות למערכת הרבייה.
  • שפעול של Dai mai עם Gb30 ו Cv2 – פתיחה של ציר תנועה של יאנג אל היין. אל Cv2 מגיעה ענף מ-Gb30 וגם אחד הענפים של Du mai.
  • עבודה עם מחטים או מוקסה לאורך המרידיאן – מ Gv4 אל Cv8 והנקודות שנמצאות על הקו – Kid16, St25, Sp15, Gb26.

 עבודה עם Du mai - בעל ענפים רבים ואחראי על עלייתה וחזרתה של האש אל המקור. 

  • שפעול של Du mai עם Gv3 (Yao Yang Guan - שער היאנג לאיזור הלומברי) או Bl35 או נקודות על הפורמנים – כל אלה מאפשרים לחדירה עמוקה של יאנג פנימה אל תוך המחמם התחתון ומערכת הרבייה.
  • עבודה עם הענף היורד אשר עוזר לכנס יאנג מטה ופנימה – Bl1,10,11,12 + Gv4, BL23.

 כמובן שניתן לעבוד עם שאר המרידיאנים היאנגים של הרגל: 

  • St12 + 28,29 – טיפול נהדר במצבים של תקיעות של נוזלים במחמם תחתון או צ'י מורד במערכת העיכול.
  • Gb21 + 27,28,29 – טיפול חשוב במצב של תקיעות של יאנג בין פנים לחוץ ותופעות שקשורות לשכתב Shao Yang.

 תמיכה בתנועה של יין: 

במידה ויש חוסר מובהק של יין נצטרך לעבוד קודם כל על בנייה של דם ונוזלים, נרצה לשלב תזונה מותאמת וצמחי מרפא. בהמשך נרצה לעודד את תנועת היין אל אזור ה- Bao Zhong בפרט אל האזור הממוקם בין הנקודות CV2 – CV7. שמירה על טבעה הייני של מערכת הרבייה הינה קריטית לאיברי האגן והמין, ולשרירי רצפת האגן. 

בדיקור ניתן לעבוד עם שלושת מרידיאני היין של הרגל, שכולם מגיעים עד לאזור קו עצם הפוביס (Cv2). קו זה מייצג את האזור החיבור בין יין ליאנג, ממנו מתחילה הפצה של יין אל מערכת הרבייה. הנקודות בקן הזה –Kid11, St30, Sp12, Liv12  עם כולן ניתן לעבוד בשילוב של נקודות תחתונות ברגליים. טיפולים לדוגמא: 

  • Kid8 + Sp6 + Kid9 – טיפול עליו אנחנו מדברות רבות, עובד על איסוף והנעה של יין מהרגליים דרך נקודות הצטברות של Yin Qiao ו- Yin Wei ונקודת מפגש של שלושת היינים של הרגל. טיפול נהדר לתמיכה במערכת הרבייה ובלב כאחד. כמובן שניתן לשלב נקודות נוספות לאורך המסלולים.
  • שפעול של Yin Wei + Kid9 ו- Sp14,15 (כולן נקודות על גבי המסלול) או עם Liv13 שעל פי חלק מהמקורות מחברת בין Yin Wei ל- Dai mai.
  • Kid2 (Ran Gu – עמק הזוהר) - הנקודה מייצגת את האש שבתוך המים, זאת האש המקורית השוכנת בשער הצו (Ming Men). ניתן לעבוד עם הנקודה במטרה לפרוץ קיפאון במחמם התחתון, אפשר לשלב אותה עם Kid4 או Sp8, Zu Shao Yin מגיע אל הנקודה וזה שילוב נהדר במצבים של סטגנציה של דם ברחם.

 עבודה על חיבור בין הלב לרחם  כאשר רוצים לחדש תקשורת בין הלב לרחם חשוב לאפשר זרימה חלקה של דם בין שלושת המחממים ולשמור על הלב מוזן ומשוחרר. כמה טיפולים לדוגמא: 

  • עבודה עם שכבת ה- Jue Yin אשר אחראית על זרימה חלקה של דם בשלושת המחממים ושמירת החום בדם – Liv6 + Pc4 + CV18 (אפשר להחליף לשתי נקודות מקור או חיבור או ים – He או כל נקודה אחרת). השילוב של Cv18 מאפשר להוביל את התנועה אל הלב, זוהי נקודת המפגש של השכבה. אפשר לשלב עם Cv19 (Zi Gong – הארמון הסגול – ארמון בו שוהה הקיסר ולעתים זו גם ההתייחסות לרחם).
  • Pc2,6,7 – טיפול אשר מכוון לפתיחת התקשורת בין שלושת המחממים בעזרת Shou Jue Yin (מרידיאן מעטפת הלב).
  • עבודה עם Ren mai – Cv6+17 – טיפול ייחודי אשר משלב שתי נקודות "ים הצ'י" החברות בין ה- Yuan Qi ל- Post N. Qi ומאפשרות תקשורת בין המחמם התחתון לעליון והפוך. טיפול מאוד מניעה ומשחרר חסימות, במיוחד חסימות רגשיות. וריאציה נוספת היא CV7,12,17.
  • עבודה עם Yin We אשר אחראי על זרימה חלקה והרמונית של דם ועל החיבור אל לב ואל התודעה. תפקודו התקין מאפשר לעבור שינויים מורכבים בחיים מבלי לאבד את הביטחון הפנימי שלנו – שפעול Yin Wei עם Kid9, Sp15,16, Liv13,14.

 כמה צמחים לדוגמא אשר ניתן לשלב במודיפיקציות בתקופת גיל המעבר (כמובן בהתאם לאבחנה): 

  • Dang Gui – הראשון שעולה לראש, מאוד שימושי בגניקולוגיה סינית, מלחלח את המעיים ומחמם את הדם, בעל פעילות פרו-אסטרוגנית (מקדם תהליכי ייצור של אסטרוגן). מצוין במצבים של קור, דיכאון עם חולשה של יאנג ודם, יחד עם Chuan Xiong מצוין לפתיחה של סטגנציות ושיפור זרימת הדם באגן.
  • Ren Shen – מתוק וחמים, מחזק צ'י ו-Yuan Qi, מייצר נוזלים, מרים מעלה, בעל פעילות פרו-אסטרוגנית, מרגיע נפש ופחדים גדולים, מייצב Hun & Po, פותח את הלב ומחדד את החושים. שמו הנוסף – Gui Gai-Ghost Shield. אם המטופלת חמה מדיי ניתן להחליף ל- Dang Shen.
  • Shan Yao – מתוק וניטרלי, מחזק את המרכז ומעודד עיכול, מחזיק את הנוזלים בפנים וטוב למצבי יובש, בעל פעילות פרו-אסטרוגנית.
  • Tu Si Zi – חריף, מתוק, ניטרלי / נוטה לחמים, זרע שומני ומלחלח, מזין יין ויאנג ומחזק כליות ושומר על התמציות.
  • Shao Yao (Bai Shao) – מר, חמוץ וקריר, מזין ושומר על דם הכבד. אם יש חום בדם ניתן לבחור Chi Shao. ניתן לשלב עם Gan cao לפתיחת חסימות ללא צמחים מניעים, מצוין כאשר ברקע יש חולשה והתרוקנות של דם (Shao Yao Gan Cao tang).
  • Shu / Sheng Di Huang – מתוק ומעט חמים, מלחלח, צמח הבחירה לבנייה של דם ויין, כבד לעיכול וחשוב לקחת זאת בחשבון בבניית פורמולה לטווח ארוך. כנ"ל גם Gou Qi Zi שניתן לשלב בבישול דייסות.
  • Hu Lu Ba (זרעי חילבה) – מר וחמים, מחזק יאנג ומסלק לחות, בעל פעילות פרו-אסטרוגנית.
  • Xiao Hui Xiang (פירות שומר) – חריף וחמים, מחזק יאנג, מחמם מרכז וכליות ומניע כבד, מטפל בכאב באזור התחתון, בעל פעילות פרו-אסטרוגנית.
  • Yuan Zhi – מר, חריף, חמים, משקם מרכז פגום, מחזק כוח רצון (השם שלו), מסלק ליחה אל חומרית מפתחי הלב ומחדד חושים, משפר זיכרון.
  • Ge Gen (שורש קוזו) ו - Dan Dou Chi (פולי סויה) למצבים בהם ישנה מעורבת של מערכת העיכול, שני צמחים פיטו-אסטרוגנים.
  • טריפוליום (תלתן אדום) – צמח מערבי, מתקתק, קריר ולח, פיטו-אסטרוגני.
  • כמלריום – צמח מערבי, מריר וקריר ובעל השפעה רחבה על הרחם.
  • שיח אברהם – הצמח המערבי, מווסת את היפותלמוס וציר פרולקטין – פרוגסטרון – אסטרוגן.
  • פטריית קורדיספס – תמיכה ב- Jing.

   השקט שאחרי הסערה 

"אנחנו צועדות קדימה, את ואני. אל תרשי לאיש לומר לך, שהרצונות העזים שמזעזעים אותך כרגע עד עמקי נשמתך, אינם אלא רק סערה הורמונלית. אל תרשי לאיש לומר לך שאת דורשת יותר מדי, או שעלייך להיות "מציאותית" יותר. הרצונות שלך והתשוקות שלך אמיתיים לחלוטין, והם קוראים לך לפעול על פיהם. אל תיתקפי פאניקה אם את חשה כאב. בכל פעם שאנחנו מביאות לעולם משהו חשוב מאוד, כגון מערכת היחסים החדשה עם נשמתנו, שאפשרית בהחלט בגיל המעבר, אין מנוס מצירי לידה. את לא חייבת לבצע את השינוי בין לילה. את יכולה לעשות זאת במשך חודשים, ואף שנים". 

דר' כריסטיאן נורתפ – "תבונת גיל המעבר" 

כבר אמרנו ש- Bao Mai & Luo הם לא ערוצים אנרגטיים במובן הרגיל והמקובל. לדעתנו הם קונספט פילוסופי רחב הרבה יותר, המאפשר לנו להבין את אופן התקשורת וההשפעה העמוקה של הלב והכליות על הרחם ועל מערכת הרבייה כולה והפוך כמובן. למרות שלא מדובר על מערכת ערוצים עם נקודות דיקור המשתייכות להם, ישנם אין ספור דרכי עבודה בהן אנחנו יכולים להשפיע על קשרים אלה. זכרו, גם כאשר אישה בטרום גיל המעבר או סביב המנופאוזה מגיעה עם סימפטומים פיזיים, משמעותיים ומטלטלים ככל שיהיו, מתחת לפניי השטח הסערה גדולה אף יותר. נסו להשקיט אותה דרך יצירת תקשורת מיטיבה ועם זאת אמיצה, כל זה מתוך יצירת אוירה לא שיפוטית, מכילה ועוטפת. 

כנראה שאחת הסיבות שהובילה אותנו לעסוק בנושא היא הקול הפנימי שלנו, יחד עם הקול שנשמע מהמטופלות שלנו, המבקשים להבין מה היא הדרך הנעימה ביותר לפסוע בשביל הזה אל תוך האביב השני של חיינו. מהי הדרך המאפשרת חיבור לצמיחה, שגשוג ופריחה מחודשת? האם זאת חייבת להיות דרך ייסורים? גם לנו ברור שאין דרך אחת! כל אחת מאיתנו תעבור את המסע שלה, כל אישה תמצא את הדרך שלה בעזרת המצפן הפנימי – Bai Mai & Luo. 

כרגיל, את הטרנספורמציה ואת הלמידה האישית שלנו אנחנו עוברות דרך הכתיבה וההוראה. מזמינות את מי שמעוניין להעמיק בנושא להצטרף אלינו לסמינר "לעבר הקיסרות".  8 מפגשים העוסקים בנושא גיל המעבר - לפרטים כאן.

התרגומים במאמר מבוססים על ספרה של אליזבט רושה דה לה וולי –

 "The Essential Woman – Female health and fertility in Chinese classical texts” (Monkey press 2007) 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.