חורף 2020-21 והפורמולה GUI ZHI TANG

מאז פרצה לחיינו לפני כמעט שנה הקורונה, הרבה דברים השתנו. 

כל חום, אפצ'י ושיעול הופך ל"אולי קורונה" ואצל חלק מהאנשים מתווספת לתסמינים הפיזיים גם חרדה ופחד מפני הבאות: אם אכן נדבקו, כיצד תעבור עליהם המחלה? מה יקרה עם ידביקו אחרים? איך יתמודדו עם בידוד? ועוד. גם למטופלים שלי שהיו חיוביים לקורונה (וטופלו בצמחים מרחוק) מעבר לסימנים הפיזיים של המחלה, התווסף מתח של "מה יהיה" אשר חייב התייחסות. 

מעבר למופע הרגיל והטיפול הסטנדרטי על פי האבחנה הסינית נהיה חייבים להתייחס הרבה יותר מהרגיל לפן הרגשי שיתלווה למחלות חורף השנה.  GUI ZHI TANG יכולה, באבחנה מבדלת מתאימה, להיות פורמולת הבחירה למצב זה. 

 GUI ZHI TANG, נכתבה על ידי Zhang Zhong Jing ומופיעה ב Shang Han Lun, מוזכרת כפורמולות הבחירה לשכבת ה TAI YANG כשהחיצון פתוח מידי - מצב של סימני חיצון (כאבי שרירים בגוף, התעטשויות, רתיעה מרוח, הזעה, דופק צף, לשון עם חיפוי דק לבן). 

למדנו אותה כפורמולה שמשחררת רוח קרה עם דגש על רוח, וכמאזנת  YING- WEI וחיצון, מעבר לזה לא נתנו לה דגש רב. אולם, אם נפתח קצת את הראש ונתבונן בצמחים ובשילובים שבה נראה שמשמעותה נרחבת בהרבה. בנוסף, בעיון בספרות הקלאסית, נגלה שזו פורמולה עם אין סוף מודיפיקציות לאין סוף מצבים. אנו גם מוצאים אותה ואלמנטים ממנה בפורמולות רבות אחרות המטפלות בשכבות שונות ולא רק כפורמולה ל"רוח קור". 

אישית, בקליניקה שלי,GUI ZHI TANG הפכה לאחת מהכוכבת הראשיות: החל ממופעי חיצון, חרדות, חולשת דם, גניקולוגיה, טיפול בכאבים שונים - בהתאם לאבחנה מבדלת מתאימה, מודיפיקציות ושינוי מינונים בהתאמה. 

הפורמולה קטנה במספר מרכיביה (5) אבל חכמה באופן יוצא מהרגיל. 

GUI ZHI TANG:

 GUI ZHI  – 9

 BAI SHAO YAO – 9 

SHENG JIANG – 9 

DA ZAO  - ארבעה חתיכות (במקור 12 חתיכות)

 ZHI GAN CAO – 6 

אלו המינונים הקלאסיים, עבור טיפול ברוח וקור בשכבת TAI YANG . 

בשינויי המינונים נוכל לכוונה לדברים אחרים. 

הצמחים SHENG JIANG, DA ZAO,  ZHI GAN CAO נותנים דגש רב על MJ  והתייחסות לשכבת TAI YIN : חיזוק וחימום המרכז למצב אופטימלי ליצירת צ'י ודם. 

הג'ינג'ר החריף מחמם את MJ ויחד עם DA ZAO ו GAN ZAO ZHI הם מחזקים  צ'י ודם. בעזרת GUI ZHI הקיסר, ישנה העלאה מעלה של צ'י ודם עשירים וחמים אל עבר UJ שמזינים וממלאים את החיצון (YING-WEI), את הLU  ואת ה HT. כשהלב מלא בדם עשיר, הנפש שקטה.

 BAI SHAO שגם הוא קיסר, בשילוב עם DA ZAO מחזקים את הדם.  וכך ישנה התייחסות לשכבת JUE YIN דרך חיזוק, העשרת וחימום הדם בעזרת  GUI ZHI. 

שילוב צמחים אלה שמזינים את הדם עם הקשר ההדוק של הפורמולה למחמם עליון  והזנת HT, הופך אותה למתאימה במיוחד במצבים של פלפיטציות, אי שקט, אינסומניה על רקע חולשת דם / קור שלא מזין את ה HT והיא נותנת מענה גם לשכבת SHAO YIN.  

אפשר להחליף את GUI ZHI ב ROU GUI (או לשים את שניהם) לחזק עוד יותר עבודה על SHAO YIN

השכבות היחידות שאינה עובדת עליהן באופן ישיר הן YANG MING ו SHAO YANG. 

השילוב של שני הקיסרים במינון שווה מאזן בין YIN-YANG (YING- WEI) ועוזר לייצב את החיצון, כך שלא כל דבר שקורה "בחוץ" משפיע עלינו - בין אם זה מזג אויר פיזי או אנרגטי.  

עם השימוש ב GUI ZHI TANG, אנו מחזקים את יכולת ההגנה הפיזית והרגשית שלנו. 

ענפיף הקינמון הוא חריף וחמים ועל כן בעל מאפיינים יאנגיים ויכול לעזור ל HT YANG כשקור פיזי או רגשי (פחד/חרדה) תוקפים. 

לסיכום, בין אם זו התקררות עונתית רגילה (לא משנה מה שמה המערבי) או חרדה מהמצב הבריאותי הקיים, כל עוד הסימנים סימפטומים מתאימים והאבחנה נכונה, GUI ZHI TANG יכולה להתאים לחורף 2020-21 הן בשל היותה מחזקת את החיצון ואת ההגנה דרך האיזון של  YING- WEI, והן מתוך חיזוק, חימום והעשרת הדם המגיע דרך GUI ZHI למחמם עליון בכללי ול- HT בפרט. כשהלב מלא ורגוע, הנפש שקטה. 

ואם זה לא שיכנע אתכם, אולי הטעם שלה יצליח :)

שיהיה חורף קל ורגוע.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.