לפניי שנים רבות, כשהחלטנו ללמד ביחד, תכננו להתמקד רק בתחום בריאות האישה. למרות זאת, ומהר מאוד, מצאנו את עצמנו כותבות סמינר "מחט חבויה" בנושא שמונת המרידיאנים המיוחדים. הסמינר והשם שלו נולדו מתוך צורך חוזר ונשנה של התלמידים והבוגרים שלנו להרחיב ולהעמיק אודות נושא זה. הרגשנו שעבור מטפלים רבים זהו ידע חבוי המבקש לצאת לאור. מאז אנחנו מלמדות בהתרגשות ובתשוקה רבה סמינר זה. זהו מסע מרתק גם עבורנו, כל פעם מחדש. הוא העשיר לנו את הידע לאין ערוך והשביח את איכות והצלחת הטיפולים בקליניקה, הוא ללא ספק עדיין לא הסתיים.
עם הזמן הסמינר זכה לפורמט משודרג של שמונה מפגשים, בדיוק כמו מספר המרידיאנים. הספרה 8 מייצגת יכולת הפצה של צ'י חיוני (Vital Qi) לכל עבר, בדיוק כמו הביטוי של 8 המרידיאנים המיוחדים בגוף. זוהי גם מטרתנו ברפואה סינית למשפחה; הפצת ידע ייחודי זה לכל מי שחפץ בכך.
החלטנו לכתוב שמונה הגיגים אודות רשת המיוחדים, וזאת רק טעימה! חלק מהדברים יהיו לכם מוכרים, חלקם אולי תשמעו בפעם הראשונה, ייתכן וחלק מהנכתב יהיה שנוי במחלוקת. כך או כך אנחנו מקוות שזה יגרום גם לכם לצלול לתוך העולם המופלא של שמונת המרידיאנים המיוחדים. מקוות שתיהנו.
1 – הענפים.
לדעתנו, היכרות עם הענפים שיש לכל אחד מהמרידיאנים המיוחדים היא אחת הדרכים הנהדרות להבין את תפקידם הרחב ולבצע טיפולים בדיקור במצבים שונים מתוך הבנה וכוונה מדויקות.
לדוגמא:
Du Mai – את המסלול העולה של Du Mai כולנו מכירים, אבל האם אתם זוכרים שיש לו גם ענף יורד? הענף יוצא מ- Bl1, חודר אל המוח באזור Gv20 (נק' כניסה של ים המח) ויוצא ב- Gv16 (נק' יציאה), שוב מתפצל ודרך Bl12 יורד לאורך Zu Tai Yang (מרידיאן שלפוחית השתן) עד לנקודה Bl23 ואל איבר הכליות. זהו ענף חשוב מאוד. הוא ממחיש את העובדה כי Du Mai לא רק מעלה יאנג מעלה, אלא אוסף ומוריד את היאנג הגדול מטה ופנימה אל האיברים הפנימיים, אל הכליות ואל ה-Dai Mai. עבודה עם מסלול זה יכולה להועיל לנו במצבים רבים בהם נרצה לעודד תנועה של יאנג מטה; החל מכאבי ראש, כאבי גב, חוסר חשק מיני, תמיכה בכליות, טיפולי זירוז/השראת לידה ועד למצבים נפשיים של אי שקט או מאניה.
2 – השמות של המרידיאנים המיוחדים.
השמות של המרידיאנים המיוחדים מעידים על תפקודם, זאת בניגוד לשמות המרידיאנים ברשת הראשית המתארים את מיקום זרימת המרידיאן ואיכות של צ'י, לדוגמה Zu Tai Yang (היאנג הגדול של הרגל). עבורנו, ההיכרות עם שמות עזרה לנו להבין את מהותו של כל אחד מהם ולהפוך אותם לזמינים בטיפול ברמה בסיסית ועמוקה כאחד.
לדוגמא:
Ren Mai – 任 脈 – הסימנית מורכבת מ"אדם" בצד שמאל ומימין סימנית של הגזע התשיעי 壬, משמעותה; פעילות במעמקים אשר אינה נגלית לעין. מימין ישנו דימוי המתאר סחיבת דליים על מוט של במבוק. משמעות השם Ren היא; לשאת, להתקיים, לקחת אחריות על משהו. כשמוסיפים את הרדיקל של אדם המשמעות שיכולה להתקבל היא לשאת את היותך יצור אנושי. לקחת אחריות ולהתמודד בכל רמה של החיים - רגשית, מנטאלית ופיזית. כיצד זה יכול לעזור לנו? הבנה של משמעות השם מאפשרת לנו להבין את מהות המרידיאן ותפקידיו השונים. במקרה של Ren Mai נוכל להבין לעומק היבט חשוב מאוד של יין. הוא מאפשר טרנספורמציה של חומר ברמה עמוקה על פי הצרכים המשתנים (חיצוניים או פנימיים) ומאפשר לאדם להשתנות לצורך המשך קיומו וקיום החיים בתוכו – תהליכי יצירה שונים עד לכדי התעברות (לכן Ren Mai גם נקרא מרידיאן ההתעברות). עבודה עם Ren Mai רלוונטית במיוחד במצבים בהם אדם איבד אמונה או מתקשה לקחת אחריות על חייו - התאוששות ממחלה קשה, דכדוך או דיכאון, פרידה כואבת, מצבים בהם המערכת המטבולית לא מספקת לאדם את התנאים האופטימאליים ליום-יום כגון פגיעה בבלוטת התריס, בעיות עיכול וספיגה או סכרת, בעיות פוריות ושיקום לאחר לידה או כל מצב אחר המאתגר את היכולת להתחדש, להשתנות, לקיים חיים של משמעות.
3 – ניקוי מרידיאנים מיוחדים.
נושא זה מתקשר לאחד התפקידים החשובים ביותר של רשת המרידיאנים המיוחדים: שמירה על תפקודה התקין והיום-יומי של רשת המרידיאנים הראשית - Jing Luo Mai. חשוב לציין כי ישנן עוד מערכות הדואגות לכך מלבד רשת המיוחדים אבל לא נדבר על זה כאן. כאשר מערכת Jing Luo נמצאת בעומס עקב חדירת פתוגן או תקיעות של צ'י, המרידיאנים המיוחדים נכנסים לפעולה וסופגים לתוכם את העודפים. זאת על מנת לאפשר ל- Jing Luo Mai להמשיך ולתפקד בתקינות ויעילות ולאפשר לאדם את המשך ההתנהלות ביום-יום. מדובר לא רק על עודפי הצ'י הבריא אלא גם על ה-Xie Qi, הצ'י הרעיל והלא נחוץ אותו מערכת Jing Luo לא הצליחה לשחרר החוצה. מנגנון השהייה זה מאפשר לגוף "איפוס", התחדשות והתחזקות ואפשרות להתמרה וניקוי הדרגתיים של העודפים. במקרים אחרים עודפים אלה עלולים לשהות זמן רב במערכת, להשפיע על הרמה העמוקה של Yuan ולפגוע באיכות החומרים ותהליכי יצירה, מה שיבוא לידי ביטוי כמצבים כרונים עיקשים וסיסטמיים. לכן לעתים, לנקות / לשחרר עודפים מהרמה העמוקה של המיוחדים יהיה הדבר הנכון ביותר בטיפול.
Chong Mai – מתוך כול המרידיאנים המיוחדים Chong Mai מקיים הכי הרבה קשרים עם הרשת הרשית ומכונה "ים 12 המרידיאנים". כידוע הוא גם שולט על "ים הדם" וקשור באופן ישיר ל- Zu Shao Yin ול- Zu Yang Ming (מרידיאני כליות וקיבה). לכן הוא הכי מושפע מכל מה שנספג אל תוך הגוף ואל תוך הדם: תזונה ותרופות, רגשות לא מעובדים של חוויות העבר, השפעות סביבתיות, תורשתיות וכל מה שספגנו בתקופת העוברות. לכן מעורבות של Chong נפוצה כל כך במצבים רבים ומגוונים החל מבעיות עור (כמו אקזמות ופסוריאזיס), מחלות מטבוליות, אלרגיות ומחלות אוטואימוניות ועד לגדילה בלתי מבוקרת של ציסטות,פוליפים וגידולים ממאירים. ישנן טכניקות שונות לניקוי Chong Mai המאפשרות ניקוי עמוק של דם ורמת ה-Yuan, אך זה נושא מורכב ולא נדון עליו במסגרת זאת.
4 – נקודות שליטה.
יש הרבה שאלות לגבי נקודות אלה - מדוע הן ממוקמות בגפיים?האם הן חלק מהזרימה של המרידיאנים? מדוע הן לא נדקרות בילטראלי? האם תמיד יש צורך לדקור אותן כאשר עובדים עם המרידיאן המיוחד? האם תמיד יש צורך לשלב אותן עם הנקודה המשלימה? על כל אחת מהשאלות האלה אפשר לעשות הרצאה שלמה. נגיד בקצרה – נקודת השליטה היא הדהוד של המהות והתפקודים של המרידיאן. היא מאפשרת לו לבוא לידי ביטוי ביתר שאת, אם באזור הפריצה / נביעה שלו ואם באזור המטרה הראשי שלו.
לדוגמא:
נקודת השליטה של Dai Mai היא Zu lin qi / Gb41 -"נקודה ברגל המפקחת על הדמעות" – נקודת פלג, נקודת עץ על מרידיאן של כיס המרה. הנקודה מדברת על היכולת להגיע לפורקן על ידי בכי, וכך לצאת מתוך תקיעות רגשית המונעת מהאדם את היכולת לראות (גם במובן הרוחני) ולהתקדם לעבר החזון שלו. הנקודה מגלמת בתוכה שני תפקודים מהותיים ביותר של Dai Mai. הראשון – תנועה ומתן אפשרות לפריצה. זוהי נקודת עץ של פאזת העץ המאפשרת חידוש של תנועה מהרגליים ועד הראש והפוך. השני – יציבות. זאת נקודת פלג מיוחדת במינה. היא היחידה שלא נמצאת במקום השלישי מקצה המרידיאן, אלא במקום הרביעי, במרידיאנים היאנגיים זה מיקומן של נקודות המקור (Yuan). הנקודה מאפשרת תנועה מתוך חיבור עמוק למקורות ולאדמה, בדיוק כפי שהתנועה יוצאת אל ארבעת הכיוונים מתוך המרכז. כך בדיוק פועל מרידיאן ה- Dai Mai שמאגד את התנועה של כל המרידיאנים פנימה והחוצה ומאפשר להמשיך בדרך, לא משנה מה מביאות נסיבות החיים. כאשר אנו בוחרים להשתמש בנקודה זאת (על פי האבחנה כמובן) עם או בלי הנקודה המשלימה, אנו תמיד נהדהד את המהות של Dai Mai. כך גם בנוגע לכל שאר נקודות השליטה של המרידיאנים המיוחדים. זהו נושא מרתק! יש עוד היבטים רבים לעסוק בהם בהקשר זה.
5 – ויסות בין יין ליאנג.
אחד התפקידים החשובים של כל המרדיאנים המיוחדים הוא וויסות התנועה של יין ויאנג – תנועה עולה ויורדת, מתכנסת ומתפרצת, תנועה מחזורית שמאפשרת את מקצב החיים.
לדוגמא:
מרידיאני Yin &Yang Qaio – מבחינה אמבריולוגית הם המרידיאנים הראשונים בגוף המבטאים פולריות. שני המרידיאנים (Yin &Yang)יוצאים מ"מרכז העקב", מה שמצביע על תפקידם בחיבור האדם לקרקע. מכיוון שישנן שתי רגליים, אז גם ישנם שני Yin Qaio ושני .Yang Qaio זאת ההפרדה הראשונית לשמאל וימין. צד שמאל מבטא עלייה של יאנג (עליית השמש), צד ימין מבטא ירידה של יאנג המאפשרת עלייה וביטוי של יין (שקיעת השמש) – מחזוריות המתרחשת בצורה מאוזנת ומווסתת (בדיוק כמו בהליכה), זהו ניהול מקצב החיים. בטיפול אנחנו יכולים לעבוד איתם במצבים רבים בהם האדם מבטא תהליך מחזורי לא תקין (כמובן אחרי שעשינו אבחנה מסודרת). לדוגמא – פגיעה בהליכה מסיבות אורתופדיות או נוירולוגיות, בעיות שינה (קושי להירדם, יקיצות מרובות, קושי לפקוח עיניים בבוקר), פחד שהוביל לקיפאון של תנועה ועשייה, מצבים נוירולוגיים רבים אשר גורמים לשיתוק או חולשה בצד אחד, מצבים בהם חש האדם כי סטה מהדרך שלו ולא מתמצא יותר בחייו. אחד הדברים היפים שניתן ללמוד מרשת המרידיאנים המיוחדים הוא חיבור בין גוף לנפש בכל אספקט ובכל תפקוד, בדיוק כפי שהליכה מתקיימת כאשר אנחנו רואים את הכיוון (sight and vision).
6 – נקודות מפגש עם רשת ה- Jing Luo Mai (12 הראשיים).
נקודות מפגש נקראות Jiao Hui Xue / "צומת איחוד", הן נקודות חשובות המספרות לנו כי בין כל מי שנפגש בנקודה זאת יש שיתוף פעולה חשוב לאזור הרלוונטי. דרך נקודות אלה נוכל להבין יותר לעומק את תפקודו של המרידיאן המיוחד באזור בו נמצאת הנקודה.
לדוגמא:
מרידיאני Yin &Yang Wei – החל מהנקודה Gb13 וברצף עד הנקודה Gb21 נפגשים מרידיאני Zu Shao Yang (כיס המרה) ו- Yang Wei. מה המשמעות לכך? Yang Wei אחראי על ניהול החיצון והתנהלות שלנו בחיצון, הדרך בה אנו קולטים את המציאות לאורך זמן וחשים את השינויים בסביבתנו (הקרובה והרחוקה). נקודות המפגש בראש מסמלות יצירת קשר בין האדם לאופן בו הוא תופס את מציאות ומשנה את דרכיו בהתאם (המוח שלו – הלב שלו – ה- Dao שלו). למה דווקא על גבי מרידיאן כיס המרה? כיס המרה אחראי על מה שנכון ומדויק, הוא מתווך בין הפוטנציאל, החזון, החלומות שלנו לבין ההגמשה בפועל. המפגש דרך מרידיאן ה- Yang Wei מאפשר את תהליכי הלמידה שהאדם עובר כדי להגיע לייעדו.
מרידיאן ה- Yin Wei זורם יחד עם Zu Tai Yin (מרידיאן הטחול) בין הנקודות Sp12-16. נקודות אלה מאפשרות וויסות והזנה עמוקה של כל המערכות הפנימיות החל ממערכת הרבייה ועד עיכול, לצד הזנה עמוקה של הלב אליו חודר מרידיאן Zu Tai Yin אחרי Sp16. המפגש עם Yin Wei מחדד עוד יותר את תפקודם של הנקודות ומאפשר חיבור עמוק לעצמנו, למערכת הזנה ותחזוקה פנימית, לביטחון במשאבים אותם אנו יוצרים לצורך הקיום וכמובן, חיבור אל הלב. לכל נקודת דיקור יש מנגנון דרכו היא פועלת. האיחוד עם רשת המיוחדים מאפשר השפעה עמוקה ורחבה בטיפול והבנה עמוקה יותר של הנקודות עצמן.
7. אחדות.
במאמר זה, כמו בהוראה, הפרדנו בין כל אחד מהמרידיאנים. זאת אכן מתודיקה נכונה להבין את תפקידם, אבל מה שייחודי לרשת Qi Jing Ba Mai שהינה רשת אחת וכל המרידיאנים בה פועמים יחדיו, משפיעים ומושפעים אחד מהשני ומהווים את הארגון הפנימי והעמוק של הגוף אשר ממנו נובעים החיים מעוברות ועד המוות. אין באמת "יחסי זוגיות" בתוך רשת המיוחדים, לפחות לא באותו האופן בו הם קיימים ברשת Jing Luo, ובשונה ממה שחלקנו למדנו. כפי שאנחנו משלבים בטיפול עבודה על Chong ו- Yin Wei או Du ו- Ren Mai, כך ניתן לשלב אותם עם כל אחד אחר, כפי שאנחנו אוהבות להגיד – Mix and Match (לא אמירה שלנו, אבל היא התקבעה אצלנו היטב). לכל אחד מהשילובים יהיו משמעות ומטרה טיפולית אחרת.
8. אבחנת דופק.
אבחנת הדופק של מיוחדים זה אחד האתגרים הגדולים עבור מטפלים רבים. מצב הדופק חושף בפנינו רבדים שלא עלו בתשאול, מאשש או מעלה בסימן שאלה את האבחנה, מחדד את מצב המטופל ברגע הנתון ומכוון אותנו לדיוק בבחירת הטיפול. רובנו למדנו (אם בכלל) מודל אחד לאבחנת הדופק של מיוחדים ולא תרגלנו אותו יותר מדי. מכאן כנראה נובע הקושי. האמת היא שניתן לאבחן מרידיאנים מיוחדים בדופק על פי מודלים שונים (ורבים) באופן די פשוט תוך תרגול עצמאי בקליניקה. מכיוון שמדובר במרידיאנים אשר מנהלים תנועה של יין ויאנג בין המערכות השונות בגוף, הם יכולים לבוא לידי ביטוי בדופק באופנים רבים לאורך כל שלושת המחממים, מה שפותח אופקים רבים לאבחון.
נסיים בציטוט המשויך ל- Li Shi Zhen מתוך ספרו אודות שמונת המרידיאנים המופלאים "Qi Jing Ba Mai Kao": “Any Chinese physician who does not use these special meridians is indeed not truly practicing the highest form of Chinese medicine".
אישית, אנחנו בהחלט מסכימות עם זה, לפחות בהקשר לעבודה עם דיקור. מזמינות אתכם לחקור את הנושא המרתק בספרות, בכיתה ובקליניקה הפרטית שלכם.
פורסם לראשונה באתר "סינית" ב-2023.