חוכמת הצמחים ליצירת חיים

מאמר מאת רפואה סינית למשפחה ושרון גמזו 

הקדמה מאת רפואה סינית למשפחה 

רפואה סינית למשפחה מתמחה מזה שנים רבות בליווי נשים במסע, שלעתים הופך למסע ארוך וקשה - כניסה להריון שיוביל ללידה מוצלחת. לאורך השנים, המקרים אותם אנו פוגשות בקליניקה הופכים להיות מורכבים יותר ומאתגרים יותר. לצד הצלחות רבות עם עבודה בדיקור בלבד, ישנם מקרים רבים בהם מתחזקת אצלנו התחושה, כי ללא צמחי מרפא ההתקדמות איטית והתוצאות אינן מספקות. מסיבה זאת בדיוק הקמנו לפני מספר שנים שיתוף פעולה עם קולגה ותיקה ויקרה - שרון גמזו. שרון מתמחה בבריאות האישה ולמדה יחד אתנו במשך הרבה שנים את רזי הדיקור. בשונה מאתנו שרון המשיכה להעמיק בתחום אליו תשוקתה כה רבה - צמחי מרפא סינים. לצד ידע רב, שרון מביאה הרבה בהירות והסתכלות פשוטה על עבודה עם צמחים. 

מאמר זה אנחנו כותבות בשיתוף פעולה, שרון גמזו יחד עם רפואה סינית למשפחה, במטרה להציג דרך חשיבה והסתכלות רחבה ועם זאת פשוטה על התאמת פורמולות בתחום פוריות האישה. בהזדמנות זאת נדגיש כי אנו מייחסות חשיבות גדולה מאוד לפריון הגבר בקליניקה שלנו, אך לא נעסוק בכך במאמר זה. 

מדוע חשוב לשלב עבודה עם צמחים בבעיות פוריות? 

עבודה בתחום הפריון היא ללא ספק עבודה מורכבת. ככלל הפתולוגיות מושרשות עמוק ולוקח להן זמן רב להתפתח, מאידך אנו נדרשים לתוצאות מהירות ככל הניתן, מה שלא תמיד תואם את המציאות. במקרים רבים של אי פריון ישנה מעורבות של התכלות החומר ויש לבנות אותו מחדש תוך זמן קצר. כמו כן, במקרים רבים ישנה התשה של צ'י ו- Yang, דבר שמקשה על דיקור בלבד לעורר תהליכים בקצב הרצוי ובתזמון הנכון. בנוסף, בשונה מכל התמחות אחרת, ההצלחה אינה נמדדת בשיפור של תסמינים וסימפטומים אלא בהשגת ההיריון המיוחל, יש או אין, מה שמחדד את הצורך לשלב כלים שונים בטיפול. לעתים אנו נדרשים לתדירות גבוהה של טיפולים ולא תמיד קל למטופלות לעמוד בזה כלכלית, תפעולית ואף רגשית. עבודה עם צמחים מאפשרת המשכיות לטיפול גם בבית ומקדמת את התהליך. 

הסתכלות בסיסית על אבחנה מבדלת 

מצבים שונים של אי פריון מציגים תמונה קלינית שיכולה להיות שונה ומטעה. לעתים מדובר בסינדרומים רבים כל כך שקל לאבד בתוכם את העיקר. לעתים אין כלל תסמינים וקשה להבין מהם הסינדרומים הרלבנטיים. מה שבטוח ניתן להגיד: מצב של אי פריון הוא בהכרח מצב מערכתי המשלב רמות שונות של גוף, חומרים שונים, מערכות שונות של מרידיאנים וכמובן גם נפש. לכן, אנחנו תמיד ממליצות להתחיל את תהליך בניית האבחנה והטיפול מהסתכלות במבט על - תנועה של Yin -Yang ומצב החומרים. זה קורה כבר בשלב שהמטופלת נכנסת אלינו לחדר - עוצמת הקול, המראה שלה, איך היא מחזיקה את הגוף, הברק בעיניים, איך היא לבושה ביחס למזג האוויר שבחוץ - כל אלו נותנים לנו אינדיקציות למצב Yin - Yang שלה. 

במקרים רבים הסתכלות פשוטה זאת, תאפשר במהרה להגיע לאבחנת גג חשובה אשר תנחה את אסטרטגיית הטיפול גם בדיקור וגם בצמחים, משם נוכל להמשיך ולפתח את ההבנה של התהליך הפתו-פיזיולוגי שהוביל למצב. מי הם איברי הZang Fu - המעורבים? אילו שכבות? מרידיאנים מיוחדים ועוד. לדוגמא, אם מטופלת מציגה תמונה של סטזיס של דם עם רקע של חוסר Yang, האסטרטגיה הטיפולית תהיה: חימום Yang, הנעה והעשרה של דם. בתוך התהליך הטיפולי יש חשיבות רבה להקפיד ולהיצמד לאסטרטגיה זאת הנובעת מאבחנת הגג. מתוך נקודת התחלה זו נוכל לנתח את מצבן של המערכות השונות והרלבנטיות ולהעמיק את הטיפול  - מה קורה עם Kid Yang, Sp Yang, שכבות Jue Yin ו- Shao Yang, מרידיאני Chong ו- Ren וכד'. 

לא המצאנו את הגלגל… אבחנה על על פי Yin - Yang ו-8 העקרונות נמצאת בבסיסה של הרפואה הסינית הקלאסית. הפרק הדן על Yin -Yang בהרחבה כבסיס לכל תופעות ביקום ובפיזיולוגיה של גוף האדם הוא Su Wen 5:

 " Yin-Yang הם הדרך של שמיים וארץ...

 Yin-Yang הם ראשי הפרקים העיקריים של כל דבר...

 Yin-Yang הם הורי השינויים...

 Yin-Yang הם השורש ותחילת לידה והרס... 

Yin-Yang הם ארמונות האלים...

 טיפול במחלות צריך להתבסס על השורש...

 אנרגיית Yang ממשיכה לזרום מעלה לשמיים אנרגיית Yin ממשיכה לזרום למטה לאדמה...

 Yin הוא שקט Yang או חסר שקט...

 Yang אחראי לגדילה Yin  אחראי להזנה...

 Yang אחראי להרס Yin אחראי לאחסון...

 Yang אחראי להתמיר צ'י Yin אחראי ליצור צורה קור קיצוני יוביל לחום, חום קיצוני יוליד קור....."  (מתוך התרגום של הנרי לו). 

גלגל החיים בתנועה מתמדת: הנובט מתוך החושך צומח ועולה, מגיע לשיא, נאסף ונטמן. זהו תיאור מחזורי שמתרחש בכל רגע סביבנו ובתוכנו. זהו מעגל יום ולילה, זהו מעגל חיים, אלו הם Yin-Yang. כשהם בהרמוניה, החיים זורמים בדרך טבעית וללא הפרעה. Yin-Yang באים לידי ביטוי בנפרד רק כשיש פתולוגיה - האיזון ביניהם הופר. על מנת להחזיר את האדם לדרך הנכונה, לאיזון הטבעי, הצעד הראשון יהיה להחזיר לאיזון את Yin-Yang אצלו בגוף. 

מודל האבחנה על פי 8 העקרונות מבוסס על המודל של Yin-yang ולכן יש לו חשיבות בתהליך האבחון שלנו. השימוש בו יעזור לדייק את אופי הפתולוגיה, היכן נמצאת - פנימי / חיצוני, האם יש חום / קור והאם יש מצב של עודף או חוסר. כל הביטויים האלו הם צורה נוספת לומר Yin-Yang. אנחנו מעודדות אתכם לשוב ולהשתמש במודל זה ככלי עוצמתי לאבחנה מבדלת ולזכור שזהו טיפול מהשורש לאיזון בין הכוחות הכי בסיסים בגוף - Yin-Yang.

דיון על פורמולות צמחים על פי אבחנה מבדלת של Yin-Yang

 Yin ו- Yang יחדיו יוצרים את החיים.

Yang הוא ניצוץ החיים. ברמה השמימית, כדי שחיים חדשים ייווצרו, ה- Yang הטהור צריך להיות זמין ולזרום בחופשיות: המודעות של האישה, הכוונה, הלב הפתוח. ברמה הארצית והפיזית, Yang מביא אנרגיה מחממת, מרימה ומניעה, על מנת שהחומר יבנה ויתבטא בתפקוד פיזיולוגי תקין של מערכת הרבייה. ללא החום והתנועה ש- Yang מספק, אין חיים. גוף קר אינו יכול לייצר או להחזיק חיים, בתמונה הרחבה: גוף קר הוא גוף מת.

Yin מספק את אבני הבנייה (החומר), את הלחלוח, את ההזנה וכמובן את יכולת האחסון. בלעדי חומרי הגלם ש- Yin אחראי עליהם, לא ניתן יהיה לבנות וליצור חיים. Yin מאגד ושומר על דם, נוזלים ותמציות, בנוסף הוא מעגן את ה- Yang ומאפשר לו לבוא לידי ביטוי. כש- Yang מעוגן בצורה מיטיבה בתוך ה- Yin, זהו בסיס מצוין ליצירת חיים, האש הארצית של Ming Men נמצאת במקומה ויכולה להביא את תשוקת החיים לכל מקום בגוף, בין היתר אל תוך מערכת הרבייה. 

כאשר אנחנו עובדים עם צמחים בתחום הפריון, לרוב אנחנו נשלב בתוך הפורמולה התייחסות גם ל- Yin  וגם ל- Yang. אפשר להקביל זאת להכנת תבשיל, נשים את חומרי הגלם בסיר: בטטה, בצל, עדשים, קרם קוקוס, תבלינים. עד שלא נדליק את האש, החומרים האלו לא יתערבבו יחד, ולא יהפכו לתבשיל שאפשר לאכול ממנו. כך בדיוק הם יחסי Yin-Yang בתוך מערכת הרבייה. אם נקביל זאת לטיפול פוריות, הרי לא מספיק רק לחזק אספקט אחד מבלי לתת התייחסות לשני. פורמולה שמדגישה זאת בפשטות היא Jin Gui Shen Qi Wan המחזקת ומחממת Kid Yang בדרך מיוחדת, דרך שילוב צמחים המחזקים את החומר -Shan Zhu Yu ,Shan  Yaoו- Shu Di Huang וצמחים המאזנים אדמה ומטפלים בלחות אפשרית כתוצאה מחוסר בחימום, כמו Fu Ling, Ze Xie וכמובן Mu Dan Pi החריף והמניע. אך לב ליבה של הפורמולה הם Gui Zhi ו- Fu Zi שמחממים את כל החומר הזה והופכים את העיסה הדביקה (הן בגלל הטעמים והן בגלל צמיגיות של חלק מהחומרים) למרקחת אופטימלית להזנת Yang דרך ה-Yin. זוהי אחת מהפורמולות המפורסמות ביותר לחיזוק של Kid Qi והיא לראשונה נמצאת בקלאסיקת Shang Han Lun שנכתבה על ידי המאסטר Zhang Zhong Jing ונשענת על רעיונות של הבנת החוקיות של Yin ו- Yang. 

דיון על Yang 

כשאין Yang אין תנועה, אין חימום, אין הרמה, יש קור וקיפאון, יש עימדון (סטאזיס) של נוזלים, יש איכות קרה בדם, יש קור בערוצים, יש SHEN ירודה. אין מקום לחיים חדשים. פגיעה ב- Yang מתחלקת לשלושה מצבים עיקריים:

Kid Yang חלש - ה Ming Men אינו מפיק מספיק אש לחימום והנעה של תהליכים שונים במערכת הרבייה. האישה מציגה סימנים וסימפטומים קלאסיים של רתיעה מקור, כאבי גב תחתון, כמיהה לחום, לשון עם שקע בשורש, לשון חיוורת ורטובה, לאות, עייפות, סימני לחות. 

Sp Yang חלש - מצב אשר לרוב מתפתח על רקע חוסר של Kid Yang, אבל הוא ייחודי בפני עצמו ומשפיע על מערכת העיכול, על ייצור של חומרים וגורם לצניחה של צ'י ולהצטברות של לחות וליחה. 

שכבת Shao Yin אינה מצליחה לאחסן ולעגן את ה-Yang במחמם תחתון והחום נכלא באזורים שונים בגוף, באיברים שונים ובדם. ככלל, Yang יברח למחמם עליון ולחיצון ועלול לגרום לס"ס שונים ורבים.         

נדון על מספר פורמולות למצבים אלה. 

Si Ni Tang – הפורמולה מורכבת מ Fu Zi , Gan Jiang , Zhi Gan Cao ומטרתה להחזיר את האש למקומה אל Ming Men. מקור הפורמולה ב- Shang Han Lun והיא מוכרת בעיקר כפורמולה להצלת  Yang שקרס, ולחימום ארבעת הגפיים. פירוש שמה הוא "4 המורדים" (Si Ni). ה-Yang חלש ואינו מגיע לקצוות, אם אין Yang הקור יבוא לידי ביטוי. Si Ni Tang מצילה Yang שקרס, מחממת את המחמם האמצעי ומפסיקה שלשולים. כיון שהיא פורמולה קטנטנה ניתן לשנותה בקלות, או לקחת אלמנטים ממנה בבואנו לחזק Kid Yang. אופציות אחרות אשר יכולות להילקח בחשבון הן הפורמלות: You Gui Wan , Zhen Wu Tang , Bu Shen Gu Chong Tan וכמובן שעוד רבות אחרות. מבחינת צמחים שיכולים לעזור לחזק Yang אפשר לחשוב על הבאים: Rou Gui ,Ba Ji Tian ,Bu Gu Zhi ,Xian Mao ,Tu Si Zi ,Du Zhong ,Xu Duan

אם זו מטופלת שעיקר הסימנים והסימפטומים מתבטאים במערכת העיכול - Sp Yang Xu: עייפות, לאות, נפיחות, טחורים, שלשולים שבמיוחד מחמירים עם קבלת תרופות הורמונליות, הפרשות וגינליות ותמונת לשון עם סמנ"ש ולשון תפוחה, ניתן את Li Zhong Wan המורכבת מ- Gan Jiang, Bai Zhu, Ren Shen, Zhi Gan Cao. הפורמולה תחמם, תאזן את המחמם האמצעי ותחזיר את האש ההכרחית ליצירת טרנספורמציה וטרנספורטציה במערכת העיכול והאש החיונית ליכולת ההרמה של Sp Qi. 

במצבים בהם Yang אינו מצליח לחזור חזרה אל Ming Men התמונה הסימפטומטית שהמטופלת תציג תהיה של עודף Yang (חום) המתבטא באזורים שונים בגוף. לדוגמה: לשון אדומה כולה או רק בטיפ, חיפוי צהוב, דופק גדול, מלא ומהיר או צף, פריחות בעור, שתן צהוב כהה, ריח חריף בצואה, עצבנות, אי שקט, אינסומניה, כאבי ראש, רצון לשתות קר, פנים אדומות, גלי חום ועוד. הסינדרומים המוכרים המבטאים מצב שבו Yang נמצא בכמות לא נכונה, ובמקום לא נכון הם: St Fire ,Liv Qi Stag ,Liv Yang Raising ,HT Fire ,Heat in Bl. אם לא נפתור את החום ולא נשחרר את ה-Yang למקומו הנכון, תהיה פגיעה ב-Yin, בנוזלים, באיברי ה- Zang, בדם ובפוריות. כמו כן, אש נוטה לעלות וכך עלולה להפריע ללב. כידוע, SHEN שקטה, גם היא מרכיב חשוב לכניסה ושמירה על ההריון. פורמולה לדוגמא שיכולה להתאים במצבים בהם יש להשיב את האש למקומה - Xiao Chai Hu Tang, היא פורמולת הדגל המאזנת את ה-  Shao Yang. היא מורכבת מ -Chai Hu ,Huang Qin ,Ban Xia Ren Shen ,Sheng Jiang ,Da Zao ,Zhi Gan Cao. היא תתאים במטופלות פוריות כאשר נרצה לפתוח את הציר ולאפשר ל- Yang לרדת מטה להשתרשות נכונה במחמם תחתון. Chao Hu + Huang Qin הם צמחים הפותחים את ציר ה- Shao Yang ומטפלים בחום, שניהם מרים (על פי Shen Nong Ben Cao Jing ) הטעם המר מוריד כלפי מטה ויתאים לטיפול באש. כמו כן Huang Qin גם מר וגם  קר, שתי תכונות אלו יעזרו לטפל בסימני החום שנוצרו. הוא נחשב לצמח שומר על עובר, בעיקר כשהעובר לא שקט על רקע של חום. 

אם מטופלת תציג בנוסף סימפטומים כמו הזעות לילה, כלומר בריחה של ה- Yang כלפי מעלה, ניתן לשלב את הצמד הנהדר Long Gu + Mu Li שיעזור לכנס את ה- Yang לתוך הכליות ויפסיק הזעות. אם זו מטופלת עם דפיקות לב ניתן להוסיף את Gui Zhi. 

יש אינסוף מודיפיקציות שניתן לעשות במטופלות פוריות וזה היופי בעבודה המדויקת עם צמחים, לתת לכל מי שמגיעה אליכם את הטיפול המדויק ביותר עבורה תוך שימוש בפורמולת מוכרות ובטוחות. 

דיון על Yin  

Yin הוא הבסיס לחומרי הבניין בגוף, הוא המלחלח והמזין, הוא מאחסן את ה- Yang. בלעדיו אין ל-Yang יכולת להתכנס ולהתעצם לקראת מחזור חיים נוסף. פגיעה ב- Yin נחלקת לשלושה מצבים עיקריים: 

חוסר Yin עמוק עם סימנים המעידים על פגיעה בכליות, בדם, בנוזלים, במצבים רבים ייתכנו גם סימני חום, לעיתים תהיה גם פגיעה ב- Jing, ברזרבה שחלתית. 

חוסר דם – פגיעה בייצור של דם, בכמות ובאיכות, עם סימנים של יובש ולעתים סטגנציה וחום. דם חסר אינו מסוגל להזין את הרחם או לחמם את מערכת הרבייה. כידוע, שכבת Jue Yin העשירה בדם מעגנת בתוכה את האש הארצית, וכך מובילה את החום הנכון לכל מקום לעידוד תהליכים מטבוליים שונים. 

מצבי סטגנציה ועודף של Yin – לעתים קרובות מדובר במצבי סטזיס חמורים אשר מתפתחים לאורך זמן רב ומתבטאים באופן מוחשי במערכת הרבייה (ציסטות, מיומות, פוליפים וכד'). 

נדון על מספר פורמולות למצבים אלה. 

ה-Yin האותנטי ככלל נפגע כתוצאה מהתשה עמוקה של הכליות. אלו מצבים יותר מורכבים, כמו אחרי או במהלך מחלה כרונית קשה המובילה להתשה גדולה, בהלה או שוק גדול שפגע בבת אחת ב Kid, שימוש בתרופות שכילו Yin וכמובן אורח חיים, גיל, קונסטיטוציה. סימני פגיעה עיקריים ב Kid Yin יהיו: יובש, סימנים וסימפטומים שמחמירים אחה"צ/ערב, לשון מקולפת או ללא חיפוי ואדומה מאוד. ייתכן ואף נראה תגובה שחלתית ירודה. המטרה הטיפולית תהיה הזנה ובנייה של Yin. אחת הפורמולות המוכרות ביותר היא Liu Wei Di Huang Wan על נגזרותיה השונות. למשל Zhi Bai Di Huang Wan, שיש בה תוספת של Zhi Mu  + Huang Bai, אשר מתאימה לגלי חום יחד עם הזנת של היין. Liu Wei היא פורמולה נהדרת, אך עלולה לא להספיק, שכן מבט במרכיביה מזכיר לנו שאין בה צמחים המכוונים ל- Yang. כפי שהמחשנו והסברנו בדוגמא עם סיר התבשיל, כדי שה- Yin יהיה זמין הוא צריך חום ותנועה של Yang. לכן, אם נתתם את Liu Wei Di Huang Wan ולא ראיתם שינוי במצב המטופלת, ניתן להוסיף לה צמחים מחזקי יאנג או מראש לתת את Jin Gui Shen Qi Wan  שהיא בעצם Liu Wei Di Huang Wan  יחד עם Gui Zhi  + Fu Zi. את Fu Zi האסור לשימוש בארץ ניתן להחליף בכל אחד מהצמחים מחזקי Yang אותם הזכרנו בדיון על Yang. אם ישנם סימני חום רבים אפשר לבחור צמחים עדינים יתר ממשפחת מחזקי Yang כמו Tu Si Zi, שהוא ניטרלי בטמפרטורה אך עדיין יכול להיות לעזר או Du Zhong או Xu Duan. 

פורמולה נוספת שמזינה Yin ומעשירה כליות Zuo Gui Yin והצמחים בה הם: Shu Di ,Shan Yao ,Shan Zhu yu ,Gou Qi Zi ,Fu Ling ,Zhi Gan Cao. הפורמולה מטפלת בהעשרת ה- Yin והדם וכן תומכת בטחול וביצירת צ'י ודם. 

פורמולה נוספת Zuo Gui Wan והצמחים בה הם: Tu Si Zi, Chuan Niu Xi ,Shan Yao ,Shu di huang ,Shan Zhu Yu ,Gui Ban ,Lu Jiao Jiao. נוכל לחשוב עליה כאשר יש כבר התשה עמוקה עד לכדי פגיעה בתמציות, תוך שימוש בחלקי חיות כמו שריון הצב וחלקי קרן, כלומר מצב עמוק ומתקדם יותר הדורש שימוש בחומרים חזקים יותר. 

פגיעה בדם, שכן דם הוא שלוחה של ה- Yin, עלולה ליצור סימנים וסימפטומים רבים החל מדיסמנוריאה, אמנוריאה, פגיעה ברירית הרחם, יובש בעור, נשירת שיער, תנודות רגשיות ועוד. ככלל, כשיש לנו פגיעה בדם במטופלות פוריות, פורמולת הבחירה, פורמולת האם ,הפורמולה המאזנת את מצב הדם שצריכה להילקח בחשבון היא Si Wu Tang המורכבת מצמחים: Chuan Xiong ,Shu Di Huang ,Bai Shao ,Dang Gu. היא מחולקת לשתי קבוצות: צמחים המחזקים ומעשירים דם, וצמחים חריפים המניעים דם, כך נוצר איזון מושלם בין Yin -Yang בתוך הדם. כך היא מגלמת בתוכה את היחסים הנכונים בין חומר לתנועה. בכל המצבים של אי פריון בהם יש פתולוגיות דם חשוב להכניס חלק ממנה בתוך המערך הטיפולי. מכיוון שזו פורמולה קטנה קל לשנותה בהתאם: אם יש יותר חום ניתן לתת את Sheng Di Huang במקום Shu Di Huang  ולהחליף את האדמונית הלבנה Bai Shao באדמונית האדומה Chi Shao, שינויים קטנים כאלו עדיין יתמכו בדם בצורה מיטבית עבור מטופלת עם סימני חום. 

נגזרת נוספת של Liu Wei Di Huang Wan היא הפורמולה Gui Shao Di Huang Wan שנותנת דגש על חיזוק והעשרת הדם עם הצמחים Dang Gui + Bai Shao, שהם כמובן חלק מ Si Wu Tang. צמחים שאפשר להיעזר בהם כשהיין מותש ומשפיעים על איכות הדם הם צמחים מתוקים. הטעם המתוק בונה ומזין. Ren Shen, Da Zao וכן צמחים מלחלחים כמו Mai Men Dong ,E Jiao  עשירים וצמיגיים. הם חלק מהפורמולה Wen Jing Tang שתהיה מצוינת בבעיות פוריות עם יובש בדם על רקע קור, עם סימני סטגנציה של קור ודם ברחם. בתוך Wen Jing Tang נמצאים אלמנטים מפורמולות שונות כמו: Si Wu Tang ,Gui Zhi Tang ,Li Zhong Wan. 

ביטויים פתולוגיים של עודף/סטגנציה של Yin: מסות, גושים, ציסטות, מיומות או הצטברות שונות של נוזלים ולחות בצורות שונות כמו: בצקות, הפרשות וגינליות. הפורמולה המוכרת מכולן לטיפול בהצטברויות של דם היא Gui Zhi Fu Ling Wan אשר מניעה דם ונוזלים ומטפלת במסות שונות באזור הבטן התחתונה, מרכיביה הם:  Gui Zhi ,Fu ling ,Shao Yao (Chi/Bai) ,Tao Ren , Mu Dan Pi. הצמח Fu Ling יעזור לטחול לספוג את הנוזלים בצורה נכונה ויוריד מטה, Gui Zhi יכניס חום לתוך הערוצים והדם וכך יעזור דרך חריפותו וחמימותו בשינוע הדם והנוזלים. אם יש יותר סטגנצית דם וחום עדיף לתת את Chi Shao האדמונית האדומה הקרירה ומניעת הדם, אם יש רצון יותר להעשיר ולרכך את תנועת הכבד והדם וכך לטפל בכאבים, נשתמש באדמונית הלבנה - Bai Shao שיזין את הדם. Mu Dan Pi החריף, יניע וישחרר את סטגנציית הדם. Tao Ren יניע בצורה חזקה יותר כלפי מטה עם טעמו המר. אם יש יותר לחות מאשר סטגנציית דם ניתן להעלות מינון של Fu Ling או להוסיף צמחים כמו Shan Yao ,Bai  Zhu, Ze Xie. 

בפורמולה זאת השימוש ב Gui Zhi ובצמחים חריפים מדגישים את נוכחות ה -Yang גם במרשמים המכוונים לפתולוגיות של Yin. אפשר לומר בבטחה שבלי Yang נוכח בפורמולה, בין אם בטעם או בטמפרטורה, לא ניתן לפתור פתולוגיות בעלות אופי של Yin. בסופו של דבר תמיד נחזור ליסוד פשוט ובסיסי ברפואה סינית: אין Yin בלי Yang ואין Yang בלי Yin. תפקידנו לשמור על מערכת היחסים הזו מאוזנת ושלמה. 

סיכום 

כתבנו מאמר זה במטרה לחדד את דרך החשיבה בבואנו לבחור פורמולות של צמחים או לעשות מודיפיקציות של צמחים למטופלות של פריון. רצינו להדגיש את הפשטות וגם את החשיבות של האבחון הבסיסי של Yin ו- Yang. כמובן שלא כל המצבים של פריון הם בסיסיים ופשוטים, ממש לא! אבל בכל מצב, מורכב ככל שיהיה, תמיד ישנו חוסר איזון בסיסי מאוד בין Yin ל- Yang. במידה ונצליח לזהות חוסר איזון זה, נקבל בסיס איתן להמשך ההבנה והאבחון של המקרה ועבודה מוצלחת עם צמחים ודיקור. 

פעמים רבות אנחנו אומרות לתלמידנו כי הזמן והניסיון מביאים איתם לקליניקה את המקרים המורכבים יותר, אלו שדורשים מאתנו אורך רוח, סבלנות, יכולת הכלה של תהליך טיפולי ארוך, ושילוב כלים טיפוליים נוספים לדיקור. בתחום הפוריות אנו פוגשים מצבים כאלה אף יותר וברוב המקרים, שילוב של פורמולות מדף אינו פתרון מספק. שיתוף הפעולה עם שרון גמזו בשנה האחרונה אפשר לכולנו נקודת מבט חדשה ורעננה על צמחי המרפא, אנחנו מקוות ומאמינות כי שיח זה תורם לכולם - למטפלים שכלל לא עובדים עם צמחים, לאלו חסרי הביטחון בבניית פורמולות, ואף למטפלים ותיקים הזקוקים פשוט לריענון. 

בנימה אישית, תודה שרון על הנדיבות, על הידע הרב ועל היכולת לפשט את הדברים וכך לנסוך תחושת ביטחון בנו כמטפלים.

מי שמעוניין להעמיק בנושא מוזמן לרכוש יום עיון דיגיטלי שהפקנו במשותף "חוכמת הצמחים ליצירת חיים - פורמולות פוריות".

לפרטים אודות יום העיון - לחצו כאן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.