חלב...חלב...חלב... מיעוט חלב אם בהנקה

הקליניקה שלנו נושמת "נשים", הן מגיעות בכל שלבי החיים, ואנו זוכות ללוות אותן במסע שלהן. אחת התקופות הקשות ביותר עבור אישה היא הולדת תינוק חדש במשפחה. החודשים הראשונים לאחר הלידה עלולים להיות מטלטלים רגשית ופיזית. זוהי תקופה בה התמיכה באישה הכרחית, והן מוזמנות להגיע לטיפול בקליניקה בכל מצב - עם התינוק, עם הפיג'מה, עם שערות ברגליים, עם הדמעות, עם רגעי כאב ורגעי שמחה וכמובן עם שלל הבעיות הפיזיות והרגשיות אשר עולות בתקופה זאת. 

אחת הסיבות הנפוצות ביותר בגינה מגיעות נשים אחרי לידה לקליניקה שלנו היא קשיים בהנקה. הרבה פנטזיות מתנפצות אחרי הלידה, וההנקה היא אחת מהן. רובנו מדמיינות כי התינוק החדש ייצא לאור וכבר ביום הראשון הוא יפתח פה גדול וייצמד לשד, והחלב יזרום כנהר שופע. אך המציאות היא לא תמיד כזאת. כבר בתחילת הדרך אצל לא מעט נשים מתעוררות בעיות סביב ההנקה, החל מחוסר יכולת של התינוק להתחבר לשד, דלקות אקוטיות, סתימות בצינוריות החלב, פטמות פצועות ועוד. מיעוט בחלב אם היא אחת מהבעיות הנפוצות שאנו פוגשות בקליניקה והטיפול בה דורש התמדה ואורך רוח. אך התוצאה בהחלט שווה את זה. 

קושי או מיעוט בייצור חלב אם היא דאגה שכיחה ותלונה נפוצה בעולם המערבי המתועש. אפשר להגיד כי "לא היה לי מספיק חלב" היא הסיבה העיקרית בה נשים מנמקות את הפסקת ההנקה.  

ככלל, בעיות בייצור חלב אם נפוצות יותר בשלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה, התקופה שבה האם והילוד לומדים להסתנכרן אחד עם השנייה ולבסס את ההנקה. רצף בעיות אשר עלולות לצוץ בסמוך ללידה כמו לשון קשורה, תינוק שמתעייף מהר ומתקשה לתפעל את השד, ריפלוקס, התאוששות מלידה קשה, פטמות שקועות ועוד, מובילות להשלמת האכלה עם תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), משם הדרך למיעוט ביצירת חלב אם היא רק עניין של זמן. נשים רבות נקלעות בלית ברירה לתוך מערבולת אין סופית של ניסיונות "לתקן" את המצב, מקדישות לכך את כל זמנן, נעזרות בכל עצה, משנות תזונה ומצרפות תוספי תזונה אין סופיים. בתוך כל זה עולים רגשות מעורבבים, לעיתים חוסר תמיכה מהסביבה, ואף תחושת כישלון אשר תביא בסוף למותשות נפשית ופיזית העלולה להוביל להפסקת הנקה. 

חשוב לציין כי מבחינה פיזיולוגית, ייצור מועט "אמיתי" של חלב אם הוא נדיר וקשור למצבים כמו - דימום מסיבי לאחר לידה, ניתוח להקטנת חזה, בעיות בבלוטת התריס, שימוש בתרופות ומחלות רקע שונות. לכן נכון להגיד כי ברוב המקרים שורש הבעיה טמון בכך, שלא הייתה אפשרות להאכלה רצופה ובלעדית מהשד וגוף האישה לא הצליח "ללמוד" את הדרישה האמיתית והמדויקת של הכמות הנכונה עבור התינוק. מסיבה זו בדיוק שלושת החודשים הראשונים חשובים כל כך לביסוס ההנקה - בתקופה זאת יילמד גוף האישה את צרכיו של התינוק האינדיבידואלי שלה ויצליח לבנות מערך מאוזן ומדויק עבור שניהם.

כיצד בכלל מתקיים מנגנון ייצור החלב?

לקטוגנזיס - הפרשת החלב מתחילה מיד לאחר לידת השליה, ברגע זה ישנה ירידה ברמות הפרוגסטרון ועלייה ברמות הפרולקטין. רמות פרולקטין גבוהות גורמות לדיכוי הפרשת הורמון ה FSH  למניעת הביוץ (יש מקרים בהם יופיע ביוץ, אך הם בודדים). הפרשת פרולקטין לשם ייצור חלב ברקמת השד תמשיך ב-3 חודשים הראשונים, כל עוד תהיה דרישה לכך. בהמשך יהפוך התהליך לאוטו-קריני: אישה תייצר ותספק חלב באופן רציף באמצעות מנגנון של משוב חוזר מקומי, מה שנקרא – ביקוש והיצע. בחלב עצמו קיים פפטיד הנקרא FIL (Feedback Inhibitor Of Lactation ). פפטיד זה מעכב ייצור נוסף של חלב כל עוד קיים חלב בשד, כך שהוצאה מתמשכת, רציפה וסדירה של חלב מהשד היא זו שנותנת את ההוראה להמשיך ולייצר חלב. ה"חוק" אומר - ככל שהשד ירוקן באופן תדיר ויסודי יותר, כך יהיה ייצור החלב בצורה רציפה, נכונה ומספקת. לכן אחת השיטות היעילות לשמירה על ייצור החלב במצבים בהם אין הנקה רצופה היא שאיבת השד בצורה מלאכותית כדיי לדמות את פעולת ההנקה.

לאחר ניסיון של שנים ומפגש עם נשים רבות שטיפלנו בהן, אנו יכולות להגיד ללא היסוס, כי נשים אשר מקבלות עזרה עם דיקור, צמחי מרפא/תוספים, עזרה מדויקת של יועצת הנקה ותמיכה מהסביבה ככלל מצליחות לעבור את המשבר ומצליחות להניק בצורה מלאה, יעילה ומהנה. כמובן שאחוזי ההצלחה עולים ככל שמערך התמיכה מגיע צמוד יותר לרגע בו נאלצה האישה להוריד הנקות ולהיעזר בתמ"ל. התוצאות לעבודה עם דיקור הן מהירות ולעתים אף מידיות. 

אז בואו נבין את המנגנון דרך הרפואה הסינית.

פיזיולוגיה אנרגטית של ייצור חלב והנקה

בהחלט ניתן להגיד כי התנאי המקדים לייצור חלב אם הוא כמות ואיכות נכונה של החומרים – דם, נוזלים וצ'י, ויכולת מערכת העיכול לייצרם אחרי הלידה.

Pi & Wei (הטחול והקיבה) הם כמובן האיברים האחראיים על הקליטה והעיבוד הראשוני של המזון והנוזלים. אש הקיבה מאדה ומתמירה אותם, ובעזרתו של הטחול תתחיל ההפרדה בין עכור לצלול. את העכור צ'י הקיבה יוריד להמשך צמצום החומר וייצור של יין (דם ונוזלים) ואת הצ'י הצלול, בעזרתו של יאנג הטחול, יעלה מעלה אל ה Zhong qi במרכז החזה. משם תתרחש ההפצה התקינה של צ'י ודם לכל הגוף וגם של החלב בשד. תהליך ייצור החלב והתמלאות של השד קשורים ישירות לעוצמתו ותפקודיו התקינים של צ'י הקיבה. מרידיאן Zu Yang Ming לא רק עובר ושולט בשדיים, אלא מאפשר למרידיאן ה Chong Mai לפרוץ ולבוא לידי הביטוי בבית החזה. בדיוק כפי ש"ים הנוזלים והדגנים" חייב להיות מלא על מנת לאפשר יצירה וביטוי תקין ל"ים הדם". הפצת השפע (חלב) בשדיים היא ביטוי לשפע ותנועה תקינה של Zu Yang Ming ושל Chong Mai.

Xiao Chang (המעי הדק) עוסק בסיום תהליך הפירוק וספיגת התמציות הנחוצות לנו מהמזון אל הדם והלימפה. המעי הדק משויך לאלמנט האש ומייצג את התודעה הגבוהה בתוך מערכת העיכול. הוא יודע לעשות את ההבחנה החשובה בין העיקר לתפל בצורה מדויקת ובהתאם למה שנחוץ לאדם, בדיוק כפי שחלב אם נוצר בצורה מדויקת המותאמת לצרכי התינוק. ניתן לראות את הקשר ההדוק בין יצירת החלב במחמם העליון לזרימת המסלול Shou Tai Yang – מהנקודה si15 הוא ממשיך אל st12 ומשם נכנס פנימה ומתחבר אל הלב, אל התודעה הגבוהה המאפשרת לו לפעול לפי הצרכים של האישה - אני מניקה עכשיו, אני זקוקה לחומרים המדויקים עבורי ועבור התינוק שלי. תנועת המרידיאן ממשיכה ונפגשת עם Ren Mai בנקודות cv17 ו cv12-13 ומשם לכיוון מטה עד למעי הדק על מנת להעביר את האינפורמציה אל תוך מערכת העיכול. זוהי המחשה לחשיבות תפקידו של המעי הדק בייצור חלב אם איכותי, נכון ומדויק.

Da Chang (המעי הגס) נמצא בסופו של התהליך ודואג לספיגת הנוזלים האחרונים, ללחלוח תקין של הדם והמשך ייצור של Jin Ye. הוא תומך בתפקוד ההורדה של הקיבה ובתפקוד החשוב של הראיות בהפצת הנוזלים מטה, ויחד עמם גם החלב.

San Jiao (המחמם המשולש) - תפקידו החשוב ביותר הוא לדאוג למעברים פתוחים של צ'י ונוזלים בין שלושת המחממים. לאחר הלידה מתחילה תקשורת מחודשת בגוף, שהייתה מרוכזת עד עכשיו ברחם. מעתה והלאה המשך החיים של התינוק יתקיימו בהזנה מהמחמם העליון (שלו ושל האם). המרידיאן של Shou Shao Yang מגיע אל st12, ובדומה ל Shou Tai Yang ממשיך אלcv17  ומתחבר עם מרידיאן מעטפת הלב – Shou Jue Yin. משם הם יורדים דרך הסרעפת אל cv12 וממשיכים מטה עד לאזור של  cv5-7על מנת לחבר בין המחמם העליון, האמצעי והתחתון. ייצור החומר (גם חלב כמובן) תלוי בתנועה פתוחה ומסונכרנת בין שלושת המחממים, תנועה זו מאפשרת הפצה של החום הארצי בכל הגוף וע"י כך מאפשרת לכל התהליכים המטבוליים להתקיים בצורה תקינה.

Shen (הכליות) - תמציות ויין הכליות הם הבסיס לייצור של דם, נוזלים וחלב, אך ללא יאנג הכליות כל התהליך לא יכול להתרחש. באופן טבעי במהלך ההיריון האישה מאבדת יאנג. תהליך יצירת וגדילת העובר דורש חום ותנועה תמידיים, יתרה מכך יש מאמץ רב בשמירה על כל האיברים, הרחם והעובר הגדל בתוך הרחם במקומם. מהלך הלידה עצמה גורם לאיבוד רב של צ'י ודם ומסתיים בהתשה של יין ויאנג הכליות. במידה והשיקום הוא תקין ומהיר – התחדשות התקשורת בין שלושת המחממים ואיתה תהליך ייצור של צ'י ודם, הכליות ישתקמו במהרה ויאפשרו תהליך ייצור חלב ברקמת השד.

תנאי הכרחי נוסף לייצור תקין של חלב הוא התמלאות השד וריקון מלא ורציף לשם התחלת ייצור מחדש של חלב ברקמת השד שהתרוקנה. מבחינה אנרגטית ניתן להגיד כי מדובר בניהול תקין של פריצה והתכנסות של צ'י ודם במחמם העליון.

ניהול של צ'י ודם במחמם העליון 

Chong mai מאפשר את התנועה והפריצה מעלה של צ'י ודם. ישר לאחר הלידה, אחרי ריקון הרחם מדם ונוזלים ולאחר היציאה של העובר והשלייה, ממשיך הרחם להתכווץ. הפרשת אוקסוטוצין מאפשרת כיווץ צינוריות החלב בשד, וכיווץ הרחם יוצר תנועה חזקה כלפי מעלה ומאפשר ל Chong לפרוץ מחדש כדי לתת דחף ראשוני לתנועה של צ'י, דם וחלב לשדיים. יכולת ההתמלאות הראשונית והחוזרת של השד תלויה ביכולת של Chong לפרוץ מתוך כינוס ואגירה של דם הכבד. יכולת זו תלוי בכוח צ'י הכליות (pre heaven qi) ומכמות ואיכות של הצ'י הנוצר בקיבה (post heaven qi). לכן הפריצה התקינה של Chong Mai (מגובה cv2-kid11-st30) מתרחשת כאשר יש התמלאות של מרידיאני Zu Shao Yin ו Zu Yang Ming.

מרידיאן החיבור של Zu Yang Ming – המסלול האורכי פורץ מהנקודה st40 (הנקראת "שפע רב" - Feng Long), עובר בחזה, מגיע עד לנקודה gv20 ועוזר לטחול להעלות את הצ'י הצלול מאיבר הקיבה אל המחמם העליון. הצ'י הצלול מזין את הריאות ועוזר בפיזור התקין של חלב ברקמת השד. כמו כן הצ'י הצלול עוזר בפינוי ליחה מפתחי הלב, כך האם הטרייה תוכל לעבור תהליכים רגשיים בצורה מאוזנת יותר. Shu li - יחד עם מרידיאן החיבור הראשי עולה גם מרידיאן החיבור הגדול של הקיבה. נאמר עליו כי הוא נובע מאזור cv11-12 , ממשיך ומתחבר אל הריאות בנקודהlu1  , דבר המדגיש את הקשר בין הצ'י הצלול העולה מהקיבה לבין הכוח של הריאות להניע צ'י ונוזלים. משם המרידיאן ממשיך אל cv17 (אזור ה Zhong Qi) ומשם ישנו ענף היוצא מהשד אל st18. תפקודם התקין של הקיבה ושל מרידיאן ה Shu Li מאפשרים תפקוד תקין של Zhong Qi, האחראי על הפצה של צ'י ודם במחמם עליון, על מקצב החיים ועל מקצב ההנקה (התמלאות והתרוקנות של השד). לכן השימוש בנקודות על גבי כל מרידיאני הקיבה (ראשי, חיבור והחיבור הגדול) יכול לעודד יצירת החלב בשד והתמלאות השד.

Ren Mai מרידיאן ההתעברות, אשר תפקידו החשוב ביותר הוא הבאת צ'י ייני ותמציות אל הרחם כדי להתחיל שם את החיים ואל אזור ה Zhong Qi על מנת להמשיך אותם. כפי שראינו ב Chong Mai, גם Ren Mai פורץ מעלה לאחר לידה כדי להעלות יין ותמציות  אל החזה עד לנקודה  cv22, משם ממשיך אל בלוטת התריס. ההזנה העמוקה של יין המגיעה בזכותו עד לאזור הגרון ולבלוטת התריס מאפשרת לבלוטה לבצע את תפקודה היאנגי -  שמירה על מטבוליזים תקין אשר הכרחי להנקה. נזכיר פה, כי במהלך הריון ואחרי לידה אנו לעתים רואים שלל בעיות בתפקוד הבלוטה, הנובעות כתוצאה מפגיעה עמוקה בצ'י הכליות והתרוקנות של Ren Mai. הדבר עלול להוביל לבעיות בייצור חלב אם בכל שלב בזמן תקופת ההנקה.

שכבת Jue Yin מבטאת את מנגנון המשוב החיובי של ייצור חלב אם. שכבה זו מנוהלת על ידי צ'י הכבד אשר עוסק באגירה מול הפצה, בין מצב Yin של התכנסות ושמירה לבין מצב Yang  של פריצה החוצה ותנועה חלקה. מרידיאן Zu Jue Yin נפגש עם בן זוגו לשכבה בנקודהpc1 . במפגש זה החום אשר נאסף על ידי מעטפת הלב חודר אל הדם ומאפשר לו לנוע בצורה חלקה יחד עם כוח הפריצה היאנגית של צ'י הכבד. עלינו לזכור שזוהי שכבה העוזרת בעיבוד רגשות. אחרי הלידה מצבה של האם מעורער ורגיש, במידה וההנקה לא מצליחה מתווסף לזה היבט נוסף של רגשות אשם ותחושות קשות של האם כלפי עצמה, דבר שרק מכביד על התנועה החלקה של צ'י, דם וחלב.

Fei (הריאות) - אנו נוטים לשכוח את החשיבות העצומה של הריאות בניהול תנועת הצ'י ותנועת החלב במחמם העליון. הריאות שולטות בחיים על פניי האדמה, הן מאפשרות את הנשימה הראשונה של התינוק וגם נשימת הרווחה של האם לאחר הלידה. המפגש בין דם הלב ל'צי הריאות מסמל את ההזנה היום – יומית בכל פעימה של הלב ובכל שאיפת אויר, זו היא גם הזנה של האם הטריה את תינוקה. מכאן החשיבות הגדולה לחיבור הראשוני לאחר הלידה ולהיצמדות המתרחשת בכל האכלה. בטיפול במצבים של בעיות בהנקה אנו תמיד משלבות נקודות אשר עובדות על הפצה נכונה ותמיכה בצ'י של הריאות. 

אבחנה מבדלת למיעוט חלב אם 

אבחנה מבדלת חשובה בכל שלב בו מופיעה הפגיעה במשק החלב ולא רק בשלושת החודשים הראשונים. אנו יכולים לחלק את האבחנות לשתי קבוצות:

חוסר אמיתי בחלב – חוסר צ'י ודם כתוצאה מפגיעה בייצור או חוסר בצ'י הכליות והתרוקנות של CV. 

חוסר מדומה בחלב - העדר תנועה תקינה של Jue Yin ו Chong או העדר תנועה של צ'י במחמם עליון כתוצאה מפגיעה ב Fei וב Ren Mai.

חוסר אמיתי בחלב – פגיעה בייצור

פגיעה בקיבה ובטחול - חוסר יכולת אמיתית לייצר חלב אם הנובע לרוב כתוצאה ממצבים כמו מחלה ממושכת במהלך ההיריון (מחלת מעי דלקתית, אנמיה ממחלת רקע, היפרמזיס ועוד) או על רקע של דימום כבד במהלך הלידה. זוהי פגיעה עמוקה באדמה המובילה לפגיעה בכל המערכות התומכות בייצור דם וצ'י. לא קל להחזיר את הגוף לייצור תקין במקרה זה ונדרש הרבה סבלנות ונחישות. כמובן חשוב מאוד להיעזר במקרה זה בתזונה וצמחי מרפא. עם זאת עלינו לזכור כי לגוף האישה יש יכולת לשאוב כוחות מהמעמקים, בייחוד כאשר מדובר בהזנה של תינוקה. כדאי לתאם ציפיות ולהיערך למפגשים בתדירות גבוהה עד שתתחיל תחושת שיפור - כמות חלב תגדל בשאיבה, תחושת התמלאות לאחר הנקה, תינוק יונק יותר בנחת.

אסטרטגיית עבודה בדיקור 

שלב ראשון - עידוד ייצור דם וצ'י. מומלץ לשלב עבודה עם מוקסה. 

רעיונות לטיפול: 

Co8+9+10 /  St36+37+39– שילובי נקודות אשר עובדים על שיפור תפקוד הקיבה והמעיים.

St9 – נקודת היציאה של "ים הצ'י, מייצגת רעיון של קבלת הצ'י שנוצר מ-5 הZang והפצתו פנימה והלאה לכל הגוף. ניתן לשלב עם נקודות כמו  st36 או cv12.

St12 - שמה הוא "קערה ריקה" ואליה מגיעים כל מרידאני היאנג, משם הם ממשיכים בתנועה פנימה אל תוך איברי העיכול על מנת לעודד ייצור. 

נקודות Back Shu על מרידיאן שלפוחית השתן - נקודות הנמצאות במערכת יחסים עם האיבר עצמו, עבודה איתן תביא צ'י יאנגי אל האיבר כדיי לעזור לו לחזור לתפקוד. אפשר לעבוד עם מוקסה ישירה או מוקסה על מחט. אפשר לשלב את נקודות ה Back Shu אשר נבחרו עם Bl10 (נקודת ים הצ'י) ו Bl11 (נקודת ים הדם). אלו הנקודות אשר עוזרות לכנס את הצ'י של Tai Yang פנימה ומתוכן מתחיל המסע של המרידיאן אל נקודות ה Back Shu.

נקודות לאורך Shou Tai Yang – במיוחד Si1,8,16.

שלב שני - עידוד וחיזוק יאנג הכליות והטחול לצורך העלאת התמציות והצ'י. פגיעה עמוקה ביין ודם בהכרח תביא לפגיעה בתנועה התקינה של המרידיאנים היינים אל מחמם עליון. זהו שלב חשוב ומטרתו לבסס את המשך העבודה על התנועה התקינה של צ'י וחלב במחמם עליון. 

רעיונות לטיפול:

Sp3+20+Lu1 - שכבת Tai Yin עוסקות בבניית חומרי הזנה, ניהול נוזלים וחידוש תנועת הצ'י. ניתן לשלב עם St40 אשר תתמוך בחיזוק של הטחול ובהעלאת צ'י יאנגי אל מחמם העליון לשם תמיכה בניהול התקין של יצירת החלב.

Cv11+12+lu1 – אותו עקרון עבודה, הפעם עם הדגש על המסלול הפנימי של Shu li  התומך בטחול בהעלאת יאנג וצ'י. ניתן לשלב עם מוקסה על Cv8,6 או St40.

Cv8/7/6 + Cv12+Cv17 – עבודה על התנועה החלקה של CV וחיבור בין שלושת המחממים. ניתן לשלב מוקסה על חלק מהנקודות. 

Gv4+9+11 – רעיון עבודה דומה דרך המרידיאן של Du Mai. ניתן לשלב מוקסה על Gv4.

פתיחה של yin wei + נק' ההצטברות Ki9 /  Ki9+sp12+sp16 - תפקידו של מרידיאן ה Yin Wei לאגד ולאסוף את כל תוצרי הבנייה ולדאוג לעלות אותם דרך שלושת המחממים בצורה מאוזנת וחלקה מעלה. 

שלב שלישי - וויסות התנועה של צ'י ודם במחמם עליון לשם שמירה על ניהול זרימת החלב. לאחר שבנינו דם (באופן יחסי כמובן ) ועזרנו לווסת עליה של תמציות ויאנג למחמם העליון, עלינו לדאוג לשלב האחרון. בשלב זה נדרשת עבודה לאורך זמן עד שהמצב מתייצב לחלוטין – תינוק רגוע ושליו היונק בצורה יעילה וישנה תחושת התמלאות בשד באופן סדיר.

רעיונות לטיפול: 

Liv 13+14+lu1/2/3 – שתי נקודות על Zu Jue Yin הנמצאות על מרידיאן ה Yin Wei  ומחדשות את הזרימה של ה Ying qi בין הכבד לריאות.

Liv1+liv13+cv18 – נק' קצה אשר עוזרת לתנועה לפרוץ יחד עם נקודת ההיקשרות של שכבת Jue Yin.

Liv 1+12+Pc 2+6 – פריצה של הכבד מהמחמם התחתון יחד עם פתיחת בית החזה.

חשוב לציין כי שילוב של עקרון עבודה זה יכול להשתלב גם בטיפולים המקדימים במקביל לתהליך הבנייה של צ'י ודם. 

פתיחה של Chong Mai – עיקרון עבודה חשוב לצורך עידוד התנועה התקינה של החלב ברקמת השד. ניתן לשלב עם St30 נקודת הפריצה של המרידיאן או עם נקודות בבית החזה כמו Cv17 או נקודות על Zu Shao Yin. 

נקודות לאורך Shou Tai Yin - Lu1 - ארמון מרכזי – מפגש שכבת Tai Yin ממנו מתחילה ההפצה במחמם העליון,  Lu 2 - שער העננים – מסמלת את היכולת של הריאות לפרוץ ולהפיץ נוזלים מהמחמם העליון. Lu3 - אסם שמימי – ריאות כמחסן המנהל סחורה יקרת ערך. 

פגיעה בצ'י הכליות – פגיעה עמוקה הנובעת כתוצאה מהתשה של יאנג במהלך ההיריון והלידה. נפוץ במקרים בהם היה היריון קשה ומאתגר גופנית ומנטלית או לידה ארוכה וכרוכה במאמץ פיזי רב ומתיש, או שלב הלחיצות בלידה שנמשך מעבר לזמן הרגיל. במקרים אלה גוף האישה לא מצליח להתאושש מהר ולהגיב לדרישה המיידית להתחיל לייצר חלב. נראה כי האם מותשת עוד זמן רב אחרי הלידה, ייתכן ויופיעו או יחמירו תופעות כמו: בצקות, טחורים, אצירת שתן, כאבי ברכיים, דכדוך מתמשך. אחד מהסימנים הנפוצים – העדר תחושת התמלאות בשד כבר מהימים הראשונים (ככלל יום השלישי לאחר הלידה מאופיין בהתחלה מאסיבית של ייצור חלב ותחושת גודש חזקה).

פגיעה עמוקה בצ'י הכליות תוביל לפגיעה במרידיאנים המיוחדים, במיוחד Chong ו Ren mai אשר שוב נכנסים לפעולה מיד אחרי הלידה. כאשר אלו לא מצליחים לחזור לתפקודם, נוכל לראות חוסר הזנה של המחמם העליון אשר במקרים רבים תתבטא בפגיעה משמעותית בבלוטת התריס (אנו יודעים כי זאת תופעה נפוצה לאחר לידה). פגיעה זו תשפיע על כל משק המטבוליזם בגוף ועלולה לפגוע ישירות ביכולת לייצר חלב אם.

אסטרטגיית עבודה בדיקור

פגיעה זו היא יותר עמוקה ודורשת תיאום ציפיות וסבלנות. מניסיון שלנו עבודה משולבת עם ייעוץ הנקה, תזונה, מנוחה מרובה ,skin to skin ,חימום האישה ( מוקסה/ אוכל/ טמפ' חמה בבית, חשיפה לשמש), תוספים או צמחים וטיפולים בתדירות גבוה – כל אלו בהחלט יכולים להביא תוצאות נהדרות.

שלב ראשון - הבאת יאנג וחום חזרה אל הכליות, אל Ming Men כדיי לעורר את הכליות ולחדש את התנועה בין יין ליאנג במחמם התחתון. חשוב לשלב מוקסה בעבודה בשלב זה. 

רעיונות לטיפול:

עבודה דרך שכבת ה Tai Yang, שכבה האוצרת בתוכה הכי הרבה יאנג וחום, אחד התפקידים החשובים שלה הוא הבאת יאנג דרך Zu Tai Yang מטה ופנימה אל הכליות. Bl10+23+gv4 / Bl10 +67+si1+si6 - שמה של Bl67 הוא "חזרה אל היין" (אל הכליות), שמה של Si6 הוא "תמיכה בזקן" והיא מאפשרת תמיכה באש וביאנג במצב של תשישות ואי יכולת להתמודד עם מצבי החיים. 

חימום של Gv3+4 / Cv8

שלב שני – עידוד תנועת היין כלפי מעלה – שלב חשוב במיוחד במצבים בהם ישנה פגיעה בבלוטת התריס. עיקר העבודה תתמקד במרידיאנים היינים של הרגל / Ren mai / Chong mai / Yin Wei / Yin Qiao. 

כמה רעיונות לטיפול: Sp6+12 עם CV22+23 / Kid8+9 עם Cv22+23 / פתיחת Yin Qiao עם St9.

מאוד חשוב לזכור כי לעתים יהיה צורך לבנות יין, מה שיכול משמעותית להאריך את הטיפול. במקרה זה נצטרך קודם לעבוד עם Yang Ming ולעודד ייצור נוזלים ורק אז להניע יין כלפי מעלה. 

שלב שלישי - וויסות התנועה של צ'י ודם במחמם עליון לשם שמירה על ניהול זרימת החלב (כפי שכבר צוין).

חוסר מדומה בחלב אם – פגיעה בתנועה

במקרים אלה הפרוגנוזה טובה מאוד והטיפול בדיקור מהיר ויעיל. נראה מקרים בהם מתקיימת האכלה משולבת (הנקה ובקבוק ), ייתכן וההנקה הייתה מוצלחת בימים הראשונים ופתאום צצו בעיות, לעתים נראה נטייה לגודש, סתימות של צינוריות ודלקות, נראה הרבה תסכול ובכי סביב הנושא. 

העדר תנועה תקינה של Jue Yin ו Chong Mai - ניתן לראות במצב זה קשר הדוק ליכולת המנטלית של האישה לעבור תהליכים רגשיים בתקופה שלאחר הלידה. תפקידה של שכבת ה Jue Yin הוא לאפשר תמיכה ללב העוסק (באופן מודע ולא מודע) במציאת ה"אני החדשה" וביכולת להתמודד עם הטלטלה הרגשית הנוצרת באופן טבעי לאחר הלידה. ב"רגע אחד" אמורה האישה להתאושש מהכאב הפיזי, להתאהב ביצור החדש ולהזין אותו, ולמעשה לשכוח מעצמה כפי שהייתה - זוהי התמודדות לא פשוטה כלל וכלל! קושי בעיבוד הרגשות עלול לגרום לתנועה לא חלקה של צ'י ודם בשלושת המחממים, סטגנציה של צ'י הכבד ולרוב נראה את התקיעות במחמם העליון. במקרים חמורים יותר, על רקע של תקיעות דם, יתקשה מרידיאן ה Chong mai לפרוץ את החסימה ולהביא תנועה נכונה אל מחמם העליון.

מצבים אלה יכולים להתאפיין בתחושת קור וחום לסירוגין, התקפי זעם ובכי לסירוגין, תחושת תסכול גבוהה וכעס עצמי, דימומים עם הרבה קרישי דם וכאב חזק בבטן תחתונה בזמן ההנקה. לרוב לאחר שאיבת חלב יש תחושת התמלאות, כנ"ל גם לאחר שינה או מנוחה, אך היא נעלמת לקראת שעות הצהריים והערב. נראה נטייה לחסימת צינוריות החלב ואף דלקות.

לעתים מצב זה גורר סביבת תמיכה "עוינת", האנשים הקרובים לאישה לא מסוגלים להכיל את השינויים במצב הרוח, את התסכול והקושי ולרוב יוסיפו אש למדורה במקום להכיל, לחבק ולאפשר לאישה לעבור תהליך לא פשוט זה.

אסטרטגיית עבודה בדיקור 

מצב זה הוא הנפוץ ביותר בקליניקה. הפרוגנוזה טובה מאוד ולא נדרשים הרבה טיפולים.

שלב ראשון - וויסות תנועת הכבד, הרגעת הנפש וניהול תקין של צ'י ודם בין שלושת המחממים. 

רעיונות לטיפול:

עבודה עם שכבת ה Jue Yin - Liv6+Pc4 יחד עם Cv18 - נקודות הצטברות ומפגש של השכבה / Pc6+2+Cv18+17 – עידוד תנועה החלקה של צ'י ודם בשלושת המחממים וכמובן בבית החזה.

פתיחה של Chong Mai - תיתן שחרור לרגשות הכלואים ותאפשר תנועה מהמחמם התחתון לעליון לצורך התמלאות השד. ניתן לשלב נקודות על גבי Zu Shao Yin  אשר עובדות על ההיבט הנפשי (Kid21-25).

פתיחה של Yin Wei – מווסתת את ה Chong Mai ומאפשרת תנועה חלקה של דם בין שלושת המחממים. ניתן לשלב נקודות שונות לאורך המרידיאן (למשל SP12+15+16).

שלב שני - וויסות התנועה של צ'י ודם במחמם עליון לשם שמירה על ניהול זרימת החלב. ניתן לראות כי שלב זה בעבודה כבר טמון בתוך השלב הראשון, רק נשאר לשים יותר דגש על הנעה והפצה של צ'י הריאות.

העדר תנועה של צ'י במחמם עליון -  מעורבות של צ'י הריאות והRen mai  - תנועה תקינה של חלב ויצירה של כמות מספקת בכמות חייבת מלאות של דם, נוזלים וצ'י במחמם עליון. זהו תנאי הכרחי ליכולת ניהול המשוב החיובי, כמו כן ליצירת תנאים אופטימליים לתנועה סדירה ופיזור החלב בין השדיים. כבר בימים הראשונים לאחר הלידה ולאורך 3 חודשים ראשוניים נרצה להרגיש בדופק, לצד התמלאות של הקיבה, את המחמם העליון יחסית מלא. ריקנות שלו היא סימן לא טוב ומעורר חשד לבעיות הנקה הצפויות להגיע.

התרוקנות או חסימה של צ'י הריאות ניתן לראות במצבים רגשיים הקשורים לתחושת עצב עמוק, קושי בפרידה ממה שהיה (פרידה מההיריון, פרידה מהחיים הקודמים), פגיעה בדימוי העצמי במהלך ההיריון או לאחר הלידה, קושי עם צורת הגוף ולעתים גם קושי עם האסטטיקה של ההנקה והשאיבות (מה שגורם להרבה רגשות אשם). 

Ren mai מגלם את דמות האם, מרידיאן ההתעברות, פעולתו קשורה ביכולת האם להעניק חיים חדשים ולהזין אותם גם אחרי הלידה. הרעיון החשוב ביותר שטמון ב Ren Mai – אני לוקח אחראיות על החיים שלי (הזנה ואהבה של הגוף שלי) כדי להיות מסוגל להזין את החיים של האחר. במידה ולאישה היה קונפליקט עם ההיריון או קיים קונפליקט עם דימוי הגוף שלה, ייתכן ומצבה הרגשי ישפיע על היכולת של הRen mai  לפרוץ מעלה לאחר הלידה, ומחמם העליון יישאר ריק. מצב זה יוכל להתאפיין בכאבי שכמות, קושי להירדם, התפרצויות בכי, תחושת ייאוש כללית, דכדוך מתמשך, מערכת חיסון חלשה בסוף ההיריון ובחודשים לאחר הלידה, אין חלב לאורך כל היום, אין תחושת התמלאות לאחר השאיבה.

אסטרטגיית עבודה בדיקור 

שלב ראשון – בנייה של צ'י הריאות דרך מחמם התחתון וויסות התנועה של Ren Mai.

רעיונות לטיפול:

עבודה עם שכבת ה Tai Yin – למשל Sp1+3 עם Lu1+2 או Sp6+12 עם Cv17.

Cv7/6+12+17 או פתיחת Cv עם הנקודות המתאימות בבית החזה.

עבודה עם שכבת ה Yang Ming – למשל St40+Co6+7 או St9+Co18 עם Lu7/9.

הבאת צ'י ייני מעלה דרך Zu Shao Yin – Kid4/6/8/9 ניתן לשלב עם הנקודות המתאימות בבית החזה. 

Du Mai - אחד התפקידים החשובים שלו הוא לעזור לנו להזדקף, לעמוד ישרים ולהמשיך בדרך. ניתן לעבוד עם נקודות הדיקור באזור המחמם העליון אשר מדברות על עקרון זה. Gv9 - השגת היאנג / Gv10 – מגדל הרוח / Gv12 – העמוד התומך של הגוף.

עבודה עם Shou Tai Yang מאוד מתאימה במצב של חסימה של צ'י הריאות וקושי רב ב"עיכול" המצב החדש. למשל: Si1+12 או SI6+8 עם SI16, ניתן להוסיף גם נקודות של Shou Tai Yin. 

 

שלב שני - וויסות התנועה של צ'י ודם במחמם עליון לשם שמירה על ניהול זרימת החלב (כפי שכבר צוין).

לסיכום 

במאמר זה הצגנו את האופן בו אנו רואות את האבחנה המבדלת של מיעוט חלב אם בהנקה. הדגשנו את החלוקה החשובה בין חוסר אמיתי למדומה. רוב המקרים המגיעים לקליניקה הם מקרים של חוסר מדומה, מה שמאוד מעודד אותנו ואת הנשים כאחד. אך גם במקרים של חוסר אמיתי נתן לעזור ולהשפיע על מהלך ההנקה ועל השיקום הכללי של האישה.

לטפל בבעיות הנקה זו זכות עצומה! אנו נכנסים אל המרווח המקודש שבין האם לתינוקה, בו אין מקום לאף אחד אחר, בו נולד החיבור הרגשי העמוק ונולדת אהבה. במקום הזה לא צריך להיות שיפוט או הלקאה עצמית, אלא חיבוק, פה פתוח לרווחה וחלב זורם (משד או מבקבוק) יחד עם החום והאהבה של אימא. יש לתת כבוד לבחירות של האם, יש לתת כבוד לרגשות אשר עולים בה לאורך התהליך. הנקה לא צולחת בכוח, היא לא מעשה מתוך אידיאולוגיה, היא צולחת מתוך אהבה וזרימה חלקה של צ'י, דם ורגשות. 

הנקה מהנה!  

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.