ילד פוגש מציאות – הרהורים על מרידיאן ה Zu Shao Yang

חקירה של "עולם נקודות הדיקור" היא מרתקת, מאתגרת ואין סופית. אחרי למידה מתוך ספרים, בעזרת מורים טובים ומתוך ניסוי ותהייה בקליניקה כל מטפל מגבש את הראיה שלו לגבי הנקודות והשימוש בהן. וכמה מרגש לקטוף את פירות החקירה הלכה למעשה בחדר  הטיפולים! גם לנו יש את הדרך הייחודית שלנו - אחרי למידה של כל נקודה ונקודה בנפרד אנו אוהבות להתבונן במרידיאן במבט על. זו דרך מדהימה להבין לעומק את התפקודים ואת המהות של האיבר אליו המרידיאן משתייך ואת המצבים השונים בהם נרצה להשתמש בנקודות שלו. מרידיאן ה Zu Shao Yang (מרידיאן כיס המרה) הוא בין המדוברים אצלנו בקליניקה, אולי בגלל שאנו עוסקות בפריון, היריון ולידה – התחלות חדשות, ואולי בגלל הנטייה שלנו להעמיק בכל מה שמיוחד (Extra Fu). אין מרידיאן מתאים יותר לדון עליו לכבוד חגי האביב - חגים של חרות, אומץ וחזון של איש אחד עבור עם שלם. ברצוננו להציג את הדרך בה אנו רואות מרידיאן ייחודי זה ואת הקשר שלו לנפש, לאיברים הפנימיים ולמרידיאנים המיוחדים.

טרם נציג את מבט העל שלנו על מרידיאן ה Zu Shao Yang, אנו רוצות להודות לאביחי וולצ'ק – מורה וקולגה יקר שהצית בנו תשוקה לחקר הדיקור לפני יותר מעשור ופתח בפנינו שער לעולם הטקסטים העתיקים. תמשיך בעבודתך המבורכת, אביחי! מאמר זה מוקדש לך.

טרם נתחיל לדבר על המרידיאן בואו נזכר מי הוא Dan – איבר כיס המרה ומה תפקידו.

ב Su Wen 8 לראשונה מוזכר התפקוד של Dan: "אחראי על מה שנכון ומדויק (Zhong Zheng), נחישות והחלטיות נובעים מזה". זהו כוח יאנגי אשר פורץ קדימה ללא היסוס על מנת להוביל את כולם לעבר מה שנכון ומדויק. "אחד עשר האיברים מגיעים אל Dan" (S.W.11) כדי לקבל אומץ ותיקון (אחד הפרשנויות של סימנית Zheng). Dan שייך לשכבת Shao Yang - שכבת היאנג הצעיר המתעורר ממעמקי המים, ובו קיים פוטנציאל ממשי להגשים את הייעוד של האדם. השכבה מהווה ציר תיווך בין יין ליאנג, בין H ל E, בין הרעיון ליישום שלו.

תפקודו של Dan להראות את הכיוון, זהו צו אשר לפיו כולם צריכים לפעול יחדיו על מנת להגיע למטרה משותפת – חיים, חיות, הגשמת החזון והיעוד. Dan הוא בעל החזון! היכולת שלו לתת כיוון נכון לחיים מתקיימת בזכות הקשר שלו למקור, לקוד הבסיסי ביותר של כל אדם – Jing (או DNA אם תרצו). הוא מוצג כאיבר יאנגי מיוחד (Extra Fu), איבר יאנגי חלול אשר מסוגל לאחסן ולנקז תמציות לפי הצורך ומנוהל על ידן - Dan zhu yu jing. בפרק 8 מוצג איבר כיס המרה במקום הרביעי המכובד. מספר "4" מייצג את איכות האדמה, איכות המאפשרת מתן צורה לרעיון במרחב, רעיון של בנייה, המקום בו פועלות התמציות (Jing) ונוצרים החיים.    

מרידיאן ה Zu Shao Yang

מרידיאן ה Zu Shao Yang ייחודי ומעניין - מחצית מהנקודות שלו נמצאות בראש ומסמלות את הקשר שלו לתהליכים שמימיים בגוף האדם. הוא ממשיך לרדת בצדי הגוף ומהווה ציר מעבר בין תנועה של יין לתנועה של יאנג. המרידיאן מסתיים בבוהן הגדולה (ענף מ Gb41) המייצגת יציבות על פני האדמה כבסיס לתפקודו היאנגי של Dan. הוא נפגש לכל אורכו עם המרידיאנים המיוחדים ומאחד את הרעיונות הגבוהים שלהם ואת השליטה המערכתית שלהם בגוף. מבט על על Zu Shao Yang ממחיש בצורה מדהימה את התפקיד הגדול של Dan ונותן רעיונות רבים לטיפול. בואו נראה כיצד לדעתנו זה קורה:

Zu Shao Yang פורץ בנקודה Gb1 המכונה Tong Zi Liao – "חריץ אישון הילד (עין)". Zi – ילד (או זרע) אשר התמצית השמיימית מרוכזת בו. הוא נאיבי, טהור, אמיץ, חולם חלומות גדולים ללא פחד וללא הגבלות. נקודה זו מייצגת את יכולת הפריצה של האדם, התמציות עולות לעיניים ומאפשרות לאדם לראות את הדרך על פי הקוד הפנימי שלו. הנקודה מסמלת את המקום שיש לכל אחד מאיתנו – מקום בו יש רצון עז לפרוץ לעבר החיים, לחלום בגדול ללא מחשבה על המציאות המסרסת, מקום בו נולד החזון. הנקודה ממוקמת ליד אישון העין ועבורנו זה מסר גדול וחזק – החזון שלנו לא נסתר, לא סמוי, לא חלום מעורפל של שנת לילה. החזון של כל אדם צריך להיות לו מול עיניו ולהאיר את הדרך בה הוא צועד.

משם המרידיאן ממשיך לאורך נקודות סביב האוזן ולצדי הרכות ומתפקד כציר תנועה חופשית בין יין ליאנג אל הראש ואל המוח. לתנועה זו יש חשיבות רבה עבור התפקודים המנטאליים שלנו. בזכות ההזנה של דם ותמציות אל הפתחים ואל המוח אנו יכולים לאסוף מידע ע"י החושים שלנו בצורה המיטבית והמדויקת, ובזכות התנועה התקינה של יאנג בראש אנו מסוגלים להתקדם לעבר התמרת המידע ולא להישאר בערפול. אפשר להגיד באופן ציורי כי הנקודות הבאות מראות את הדרך לכל האינפורמציה שקלטנו מהחיצון דרך פתחי הלב מעלה לעבר המעבד הגדול – המוח ומאפשרות הגעת התמציות ודם הכבד להזנת האזור.

מנקודה Gb13 מתחיל תהליך ייחודי בו מרידיאן ה Zu Shao Yang פוגש במרידיאן המיוחד Yang Wei mai. Yang Wei אחראי על ניהול החיצון והתנהלות שלנו בחיצון, הדרך בה אנו קולטים את המציאות, מתמצאים בזמן ובמרחב, חשים את השינויים המתרחשים בסביבה הקרובה והרחוקה שלנו. הנקודות לאורך Zu Shao Yang (ו Yang Wei) בראש מסמלות יצירת קשר בין האדם עצמו (המוח שלו – הלב שלו – ה Dao שלו) לאופן בו הוא תופס מציאות. ניתן להגיד כי נקודה Gb13 מסמלת תחילת שינוי תודעתי של האדם, בו הוא מתחיל בתהליך של התאמת הצרכים והרצונות הפנימיים שלו למציאות הגדולה. זהו שלב בו "הילד הקטן" פוגש מציאות ומתחיל לגדול. זהו שלב בו אנו מבינים כי החזון האישי חייב לעבור התאמה לתנאי השטח על מנת להפוך משאיפה בלתי ממומשת למציאות. זוהי הבשלה רוחנית של האדם, תהליך אנאליטי, שכלתני ורגשי כאחד, לצורך התבגרות יום יומית והתקדמות בחיים. הנקודות של Yang Wei ו Zu Shao Yang , במורד הראש עד ל Gb20, משפיעות על התהליך כולו. ניתן לחלק את התהליך לשלושה שלבים:

Gb13Ben SHEN – "שורש הנשמה" – שם של פרק 8 בספר Ling Shu המדבר על Spirits כשורש עמוק לכל התהליכים שלנו. הנקודה נמצאת מעל אזור עיבוד המחשבות -Prefrontal Association Area ובקו אחד עם Gv24 המכונה SHEN Ting - "חצר הנפש" – המקום בארמון רגע לפני הכניסה לחדרים הפנימיים. ניתן להגיד כי קו נקודות זה מהווה עוגן לתחילת תהליך דינאמי של ניתוח אנאליטי, רגשי ורוחני של מחשבה, בחלקו מודע וברובו לא.

Gb18Cheng Ling – "לתמוך בנפש" – לתמוך או לקבל השפעה שמימית יאנגית באזור של Gv20. על מנת לקבל את ההשפעה השמימית צריכה להיות לאדם בשלות מסוימת. בדיוק על כך מדברת Gb18 – בשלות של תמציות ושל נפש האדם לצורך התפתחות רוחנית.

Gb20Feng Chi – "בריכת הרוח" – מקום בו מתאספות הרוחות. "רוח" לא רק כפתוגן, אלא כתנועה המפיצה את החיים ואת התודעה. על מנת להתגבר על הפחד המקבע אותנו במקום צריך אומץ, אומץ להתחיל את התנועה ואת העשייה. Gb20 מייצגת תנועה יאנגית "אמיצה" של פאזת העץ בראש. ניתן להגיד כי נקודה זו מסמלת את סופו של התהליך המחשבתי הפאסיבי ותחילת עשייה. מעניין לציין כי בנקודה זו פוגשים שני המרידיאנים (Zu Shao Yang ו Yang Wei) את המרידיאן Yang Qiao mai, אשר אחראי על הסדרת התנועה היאנגית וסנכרונה עם התנועה היינית על מנת לאפשר מקצב תקין של כל התהליכים היום יומיים. הרי בשביל להגיע לעשייה פרודוקטיבית אנו צריכים תנועה מתוך יציבות, מקצב וסנכרון – Yang Qiao.

החזון הבשיל, הרעיון מוכן, הכיוון ברור. כעת Dan (Gb) יודע מה "נכון ומדויק" ומוכן לצאת לדרך ולגייס אליו את כל הממלכה. Gb21Jian Jing – "באר בכתף" היא הנקודה בה מסתיים המפגש עם Yang Wei mai לעת עתה ו Zu Shao Yang מתחיל להעמיק פנימה אל הגוף. הנקודה מדברת על הזנה עמוקה עבור כל האיברים בדיוק כפי שבאר עם מים היא מקור החיים עבור כפר שלם. מדובר לא רק בהזנה פיזית – יכולת להעמיק צ'י יאנגי פנימה אל איברי העיכול לצורך יצירת צ'י ודם, אלא גם בהזנה רוחנית לכל חמשת אברי ה Zang - השראה להמשך הקיום, מדוע אנחנו כאן ולאן פנינו?

המרידיאן ממשיך לעבר המפגש עם האיברים:

Gb22-23 – אזור מפגש עם שלושת היינים של היד דרך המרידיאנים המסתעפים שלהם.  

Gb24 – מפגש עם Pi (הטחול) ועם Gan (הכבד) דרך הענפים הפנימיים.

Gb25 – נקודה בה מתרכז Shen Qi (צ'י הכליות) ודרכה ניתן להשפיע על האיבר – Front Mu.

Gb26 – תחילת המרידיאן המיוחד Dai Mai, כך גם השם של הנקודה. אחד הפירושים של Dai - להיות מסוגל להוביל, להדריך, לדחוף משהו, זה נובע מהיכולת לחבר / לצרף דברים ולהחזיקם היטב. משמעות נוספת – קשרים ויחסים, אשר קרובים ופועלים יחדיו לאותה מטרה. הרעיון של Dai Mai – לחבר ולאחד את כל המרידיאנים ולהחזיק אותם יחדיו לצורך הרמון וויסות התנועה בגוף, בדיוק כפי ש Dan אחראי לגייס את כל הממלכה למשימה המשותפת – השגת החזון. מרידיאן ה Dai Mai ממשיך לשתי נקודות נוספות:

Gb27Wu Shu – "ציר חמישי" – ניתן לדמיין כי אחרי שהחזון בשל, ההוראה ניתנה והתנאים לתקשורת חופשית בין כולם הושגה, כולם (5 ה Zang) נפגשים לוועידה מרכזית. לאחר הוועידה ותאום הציפיות כולם מוכנים להמשיך ב"דרך המאוחדת" – Wei Dao – שמה של Gb28.

זהו! לעשייה! עשייה יום יומית, עשייה מתוך כוונה, יציבות ונחישות! עשייה שלא תתרחש ללא כוח הגפיים אשר ברמה הפיזית ייקחו אותנו לכיוון הנכון וברמה הרוחנית ישאירו אותנו יציבים ומחוברים לקרקע. Gb29 מסמלת מעבר זה, נקודה בה שוב נפגש מרידיאן ה Zu Shao Yang עם שני המרידיאנים המיוחדים Yang Qiao ו Yang Wei, הפעם לצורך הביצוע הלכה למעשה. יש אישור סופי ופתיחת דלתות על ידי Gb30Huan Tiao – "קפיצה בסיבוב", נקודה אשר מהווה ציר חשוב מאוד לוויסות התנועה במחמם התחתון. נקודה זו שולחת ענפים אל מרידיאני Ren & Du mai (Gv1 & Cv2ומאפשרת פריצה מחודשת של תנועה מהמקום בו מתחילים החיים. כמו כן הנקודה מפעילה בעוצמה את שלושת היאנגים של הרגל האחראים על התנועה התקינה של הגוף כולו.

משם מרידיאן ה Zu Shao Yang יורד לצדי הרגליים וממשיך בתיווכו בין יין ליאנג, וכידוע המקצב בניהם מאפשר את התנועה של הרגליים ושל החיים. הרגליים ממשיכות ללכת בנתיב הנבחר והנקודות לאורך המרידיאן ממשיכות להזכיר לנו מה בחרנו. נזכיר כמה מהן:

Gb37 – Guang Ming – "אור בהיר/קורן" – בהירות הנובעת מסך כל התפקידים של Dan עליהם דיברנו, הקשר לתמציות וה"קוד הפנימי" שלנו, הקשר לנפש ולרוח, הוויסות בין התנועה של יין ויאנג (שמש וירח המופיעים בסימנית Ming) שמאפשר חיים. הנקודה מחזירה אותנו שוב לרעיון אותו מייצגות העיניים (גם הם מכונים שמש וירח) וראיית החזון בצורה ברורה ובהירה.

Gb41 – Zu Ling Qi - "הנקודה ברגל המפקחת/המשקיפה על הדמעות" – שוב מודגש הקשר לעיניים ולראייה הפורצת דרך קדימה בעזרת היאנג של העץ, שזה האופי של הנקודה. אבל הפעם, בשונה מ Gb1 שאתה התחיל המרידיאן ("הילד" התמים והנלהב), הנקודה מרמזת על תנועה של עץ מבוקרת ובוגרת. תנועה שמתקיימת מתוך חיבור של כולם שנעשה ב Dai Mai (זו היא נקודת השליטה שלו) ומתוך מקום יציב על פני האדמה, נקודת פלג היחידה שמופיעה במקום הרביעי ולא השלישי כמו בשאר המרידיאנים (על מספר "4" כבר דיברנו קודם). על מנת לחזק את הקשר בין התנועה של Zu Shao Yang ליציבות של האדמה, במקום השלישי מופיעה נקודה Gb42 עם השם המיוחד – Di Wu Hui – "מפגש ה-5 על האדמה". חמשת הבהונות מחברות אותנו חזק לקרקע, ורק מתוך חיבור יציב זה תוכל להתרחש תנועת הליכה נכונה, בדיוק כפי שתנועה נכונה של החיים מתרחשת מתוך המפגש הארצי של חמשת ה Zang.

סיכום

מה רצינו להראות במאמר זה? קודם כל רצינו להראות את הדרך שלנו להתבונן במרידיאן בכללותו ולא רק דרך הפירוק שלו לנקודות. דרך זו מלהיבה ומלמדת אותנו כל פעם מחדש על תפקודי האיברים, מהות המפגשים עם המרידיאנים האחרים, משמעות שיש לאזורים השונים בגוף וכמובן הרבה פילוסופיה סינית.

מתוך הסתכלות רחבה זו, אנו מקוות, כי המסר הגדול יותר ברור – בחירת הנקודות נעשית מתוך הבנה של מכלול הנתונים: איבר, מסלול, מיקום/אזור, אופי, מפגשים בנקודה, שם הנקודה, מי הן הנקודות השכנות ולמה ועוד הרבה, הרבה נתונים. וזה מה שעושה את העבודה בדיקור למעניינת ביותר, מאתגרת ביותר ומרגשת ביותר!

מאחלות לכם שתמשיכו לחקור ולהתרגש מנקודות הדיקור, גם אחרי 20 שנה במקצוע.

באהבה,

ענת ומרים

 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.