מקום בו חיים ומוות נפגשים - לידה שקטה

תוכן עניינים:  

פרק א' – מבוא: הזיקה שלנו למאמר ומטרות הטיפול באישה שעברה לידה שקטה. 

פרק ב' – כל מה שצריך לדעת על לידה שקטה. 

פרק ג' – לידה שקטה, הבנת התהליך בעזרת רפואה סינית – לידה בצל האבל והטראומה, כיצד נוכל לעזור לקדם לידה בעזרת הדיקור. 

פרק ד' – שיקום הגוף והנפש לאחר לידה שקטה – אסטרטגיות עבודה, וטיפול לאחר לידה שקטה בעזרת דיקור וצמחים. 

פרק ה'  המפגש בקליניקה - הקשר הבין-אישי . 

פרק ו' – טיפולים תומכים. 

מילים של סיכום.

פרק א' – מבוא 

מדוע החלטנו לכתוב את המאמר? 

 הבחירה לטפל בתחום בריאות האישה מביאה לפתחנו מטופלות המתמודדות עם מצבים מגוונים, פיזיים ונפשיים, הקשורים להיריון ולידה. עם הזמן נוכחנו להבין, כי בחירה זאת מפגישה אותנו בקליניקה, לא רק עם שמחה אל מול הקסם שביצירת חיים חדשים, אלא גם עם צער ויגון. 

כמטפלים ברפואה סינית, אף אחד לא הכין אותנו לרגע בו מטופלת מודיעה, כי לעובר בבטנה פסק הדופק בשבוע השמיני. אף אחד לא לימד אותנו מה אומרים למטופלת העומדת לעבור הפסקת היריון בשבוע עשרים וארבע. ובטח שלא קיבלנו הנחייה כיצד לטפל או לנהוג כאשר מטופלת מגיעה אלינו לאחר שעברה "לידה שקטה". דרך מפגשים אלה אנחנו למדנו, כי הצד השני של החיים הוא המוות, ועלינו כמטפלים לדעת לתת לו הכרה ומקום. 

אולי גם אתם כבר פגשתם מטופלת, חברה, קולגה, שכנה, אולי שמעתם על לידה שקטה בשושלת המשפחתית שלכם. כך או כך, בתור מטפלים העוסקים בבריאות הגוף והנפש, ישנו סיכוי רב שזה יפגוש אותנו - בתשאול סטנדרטי בקליניקה, בשיחה אקראית, בשיחת טלפון ממטופלת חדשה או בהודעת טקסט ממטופלת שאתם מלווים במהלך הריונה. מה עושים ברגע הזה? מה אומרים? מה כותבים? האם יש לנו את הכלים לעזור לה בטיפול בדיקור או בצמחים? מתי נכון להתחיל לטפל? למה להתייחס בטיפול - לרגש או לגוף הפיזי הדואב? הרבה שאלות. 

אנחנו מטפלות בנשים כבר שני עשורים, פגשנו נשים רבות שהתמודדו עם אובדן היריון, גם לידות שקטות. במהלך השנים חיפשנו לא פעם חומר מקצועי מעולם הרפואה הסינית בנושא הטיפול והשיקום לאחר אובדן היריון, בפרט לידה שקטה, ולא מצאנו. מכאן נולד הרצון והצורך לסכם את הנושא עבור קהילת המטפלים. ככל שהתקדמנו בכתיבת המאמר, הבנו כי עלינו להקיף את הנושא מכל ההיבטים, החל ממידע פרוצדוראלי ועד ההיבטים הפסיכולוגיים וההשלכות שיש במפגש בקליניקה עלינו ועל האישה, יחד עם דיון מעמיק על עקרונות עבודה בעזרת הרפואה הסינית. כך אם וכאשר תגיע אליכם אישה לטיפול לאחר לידה שקטה או איבוד היריון בשבועות מוקדמים יותר, היא תקבל ליווי שלם, הוליסטי ומעצים באופן כזה, שגם מפגש טיפולי בודד או תהליך טיפולי ארוך יהווה עבורה נדבך משמעותי בדרך לשיקום. 

מאמר זה שונה מאחרים שכתבנו בעבר. הוא ארוך יותר, מקיף יותר, וברובו מבוסס על ניסיון שלנו ודיונים רבים אותם קיימנו בנושא בינינו ויחד עם מטפלים אחרים. לכתיבת המאמר הצטרפה אלינו ענת גוזלי. ענת, מטפלת ברפואה סינית בעברה, כיום מלווה נשים לאחר לידה שקטה ואובדן היריון בטיפול פרטני וקבוצתי, בוגרת לימודי B.O.T והתמקדות. ענת עברה בעצמה לידה שקטה, והיא תשתף על כך במאמר. 

*** אין שום כוונה במאמר זה להקטין את עוצמת החוויה של בן/בת הזוג של האישה אשר חוותה לידה שקטה, אך ברצוננו הפעם להתמקד בפן של הנשים עצמן. 

*** מאמר זה מוקדש לכל הילדים שנולדו ללא רוח חיים ולכל אלו שנולדו עם קול בכי ומלמדים אותנו על המשכיות ומחזוריות. 

"אָרְגִי לְךָ רֶשֶׁת חֲדָשָׁה

טְוִי קוֹרִי עַכְבִישָׁהּ 

שֶׁיִּקְלְטוּ אֶת הָאוֹר 

וִיסַנְּנוּ אֶת הַחֹשֶׁךְ 

כָּךְ שֶׁיַּתְאִימוּ לְגָדְלְךָ 

בְּכָל רֶגַע נָתוּן"

אוֹרִית פִּיּוֹל אוֹר, מִתּוֹךְ כִּשּׁוּפִים וּמְכַשְּׁפוֹת טוֹבוֹת (1)

מטרת הטיפול שלנו באישה שעברה לידה שקטה -  

ההיבט התרבותי, אז ועכשיו - 

 ידוע לכולנו כי בעבר (הלא מאוד רחוק) נשים עברו אין ספור הפלות טבעיות, ילדו תינוקות ללא נשימת חיים, איבדו תינוקות לאחר לידתם, ופעמים רבות גם איבדו את חייהן בלידה. אירועים מסוג זה מתוארים לא מעט בספרות, מונצחים ביצירות אומנות, מועברים בסיפורים של הדורות הקודמים. למרות שלא מדובר באירוע שיגרתי, לאבד היריון זה עדיין חלק ממחזור החיים בטבע, והשיקום מהחוויה הוא חלק מהטבע הנשי. 

גם אם כך הדבר, חשוב מאוד שניתן הכרה לעובדה, כי לאירוע מסוג זה ישנן השלכות רבות. אישה שעברה לידה שקטה לעולם לא תחזור לחייה כפי שהיו. ברגע אחד היא הופכת להיות אימא שאיבדה ילד. חוויה טראומטית זו בהכרח תעצב אותה מחדש. יכול להיות שהיא תהפוך לאישה עצובה קצת יותר. יכול להיות שהיא לא תרצה יותר ילדים, או להפך תחלום על הרבה ילדים. ייתכן שמתוך האירוע הקשה היא תשנה את תחום העיסוק שלה. עבור אחת זה יהיה תחילתו של מסע להעלאת מודעות ציבורית לנושא. אישה אחרת, ייתכן ותשים את האירוע מאחוריה ולא תדבר עליו יותר לעולם. כך או כך, לנו אין שליטה על הדבר. גם האישה ברוב המקרים תגלה את עצמה המחודשת תוך כדי הדרך. 

בימינו, נשים שעברו לידה שקטה מבקשות לספר את הסיפור שלהן. ייתכן וצורך זה עולה מתוך שנים של "התעלמות" חברתית מהחוויה הקשה. למרות היותה חלק ממחזור החיים, לידה שקטה משאירה אחריה ריק, תינוק שאף אחד לא יכיר, ימי זיכרון שלא יהיו, אלבום תמונות שלא יישאר למזכרת. כאשר משהו הופך להיות כל כך לא מוחשי, חשוב מאוד שעוד מישהו יכיר את ה – אין שלה וייתן לו תוקף. 

"ההורים השכולים מתמודדים עם פער תהומי בין הדחף להכרה בממשות התינוק והצורך הרב לכינון אנושיותו, וכן הצורך בהכרה באובדן ובכאב, לבין הציווי הבוקע מכל מערכות התמיכה - לשכוח, לשתוק, להשקיט. ביטול עצמת האירוע וחווית האובדן, מסמן למעשה עבור ההורים האבלים גם את ביטול אנושיותו של העובר, ובכך מוביל לתחושות בדידות וריחוק חברתיים, אשר בתורם מעצימים את השכול ואת תחושת השונות, החריגות, והביקורת מהסביבה." 

"מודל טיפולי בלידה שקטה", ד"ר חניתה ראובן – קרישפין (2)

מטרות הטיפול -  

 שלושתנו מאמינות כי לנו אחריות רחבה בנושא. לא רק בהיבט הטיפולי, אלא גם בהיבט החברתי, שלא מבטל אובדן זה ומבין את ההשלכות של האירוע עבור האישה. במפגש עם האישה שעברה לידה שקטה, אנחנו מגדירות שתי מטרות עיקריות: 

מטרה ראשונה - שיקום מיטבי פיזי ונפשי. אישה שעברה לידה שקטה, היא אישה לאחר לידה. כמו כל אישה אחרת היא חווה את תקופת הפוסט פרטום, אך בשונה מנשים אחרות, אין תינוק להתנחם בו. כאשר היא מגיעה לטיפול אחרי הלידה, לעתים אפילו שנים אחרי, היא תצטרך תמיכה בשיקום הגוף, בעיבוד החוויה, ובשיקום הנפש על מנת להתקדם בחייה ולא לשקוע בתוך האובדן או פוסט טראומה. לשם כך עלינו להכיר ולהבין מה קורה לאחר לידה שקטה ומה האתגרים בשיקום זה, על כך נדון בהמשך. 

מטרה שנייה - מתן תוקף, לגיטימציה והכרה לחוויה שעברה האישה. כמובן שזה עניין מורכב, רובנו לא מטפלים רגשיים, לרובנו אין את הכלים לשיח הנוגע בחוויה מסוג זה. ובינינו, מי רוצה לדבר על מוות שכזה? עם זאת, אסור להשאיר את הנושא תחת "קשר השתיקה"! לעיתים תהיה זאת הפעם הראשונה בה האישה תספר את הסיפור שלה, גם שנים אחרי, גם אם לא הגיע אלינו לטיפול בשביל זה. בהמשך המאמר תמצאו פרק העוסק בשיחה הטיפולית, אך חשוב ביותר להתחיל במשפט בודד ופשוט - "אני מצטער/ת לשמוע על האובדן שלך". 

"כמטפלים עלינו ליצור מרחב מוגן, מאפשר ובטוח שמבוסס על הקשבה (ולא חקירה), קבלה ואמון, כך גם אנחנו נהיה חלק משמעותי בתהליך השיקום, גם אם לא "עשינו" הרבה." 

"טיפול פסיכולוגי בגישה ההתייחסותית", מאמר מאת רון ארגמן ומור צח מוכתר (3)

פרק ב' – כל מה שצריך לדעת על לידה שקטה

לידה שקטה – הגדרה

 "לידה שקטה" מוגדרת ע"י ארגון הבריאות העולמי כלידה של עובר ללא רוח חיים במשקל 500 גרם ומעלה או לידה המתרחשת משבוע 22 ואילך להיריון. המילה "שקטה" מתארת את חסרונו של הבכי של התינוק בלידת עובר חי. בטרמינולוגיה הרפואית קיים סיווג קליני: 

  • "לידה שקטה מוקדמת" – מוגדרת כלידה שהתרחשה בין שבועות 20-27.
  • "לידה שקטה מאוחרת" – מוגדרת כלידה שהתרחשה בין שבועות 28-36.
  • "לידה שקטה" – לידה שהתרחשה החל משבוע 37.

לידה שקטה יכולה להתרחש כתוצאה ממגוון סיבות (כמפורט בהמשך), לאחר מוות תוך רחמי פתאומי, או כתוצאה מהפסקת הריון יזומה. הסטטיסטיקה העולמית מגדירה שכל אישה מתוך ארבע נשים תעבור לידה שקטה, הפלה או אובדן הריון.

סיבות נפוצות - 

  • סיבוכי לידה.
  • הריון מרובה עוברים.
  • תאונות ופציעות במהלך ההיריון - בין היתר עלולות לגרום להפרדות שלייה (כאשר השלייה נפרדת  מדופן הרחם באופן מלא או חלקי).
  • ליקויים בשלייה – אי ספיקת שלייה והאטה בגדילה תוך רחמית, הפרעות בזרימת דם תקינה, דלקת, זיהום, שליית פתח, דימום שלייתי וכאמור היפרדות שלייה.
  • ליקויים הקשורים במי השפיר - ריבוי או מיעוט מים, ירידת מים מוקדמת.
  • זיהום במהלך ההיריון - נפוץ יותר בלידות המתרחשות לפני שבוע 24, זיהומים אצל האם, אצל העובר או במי השפיר. בין הזיהומים המסוכנים לעובר נמנים ציטומגלווירוס, המחלה החמישית, הרפס גניטלי, ליסטריה, עגבת וטוקסופלזמיס. זו גם הסיבה שלפני ההיריון או בתחילתו נבדקות רמת הנוגדנים בדם לחלק מהווירוסים האלה.
  • ליקויים בחבל הטבור - חבל הטבור אחראי לאספקת החמצן התקינה ובכך להתפתחות העובר. כאשר הוא נמחץ, צונח או נכרך סביב העובר בצורה מהודקת ומסוכנת, עלולה להתפתח מצוקה עוברית שתוביל לחוסר אספקת חמצן פטאלית.
  • אי ספיקת צוואר הרחם - מסיבות שונות צוואר הרחם נפתח ואינו מסוגל להחזיק הריון עד סופו ומתרחשת לידה מוקדמת.
  • פגמים מולדים ומצבים שונים בבריאות העובר – אחת מעשר לידות שקטות מתרחשת כשיש פגם מולד, ביניהם פיגור בגדילה (IUGR), ליקויים גנטיים, מחלות חיסוניות התוקפות את העובר ופגמים מבניים.
  • 15-20% מהלידות השקטות נגרמות בגלל גורמים גנטיים שככל הנראה נוכחים כבר בשלב ההתעברות או בשל גורמים סביבתיים שאינם תמיד ידועים.
  • בריאות האם – מדובר במיוחד ברעלת הריון ו/או לחץ דם גבוה כרוני שבד"כ יופיעו בשליש השני או בתחילת הטרימסטר האחרון להריון. אך קיימים מצבי סיכון נוספים כמו: סכרת, מחלות רקמת חיבור וכלי דם, קרישיות יתר והפרעות בבלוטת התריס. סיבות נוספות המעלות את הסיכון הם עישון, צריכת חומרים פסיכו - אקטיביים, עישון מריחואנה, תרופות מרשם לשיכוך כאבים, טראומה ומתח נפשי משמעותיים בשנה שחלפה לפני הלידה, חוסר גישה לטיפול טרום-לידתי, עבר מיילדותי של לידה שקטה, השמנת יתר (מעל 30BMI ) ותת משקל.
  • לידה שקטה לא מוסברת - במקרים רבים לא נמצאת סיבה בנתיחת העובר והשלייה.

סוגי הלידה השקטה  - 

הפסקת הריון יזומה – בעקבות בעיה התפתחותית אצל העובר או מצב מסכן חיים עבור האם. לאור הממצאים צוות רפואי בכיר מחליט על הפסקת הריון יזומה. מעל שבוע 24 האישה תעבור הליך של וועדה שצריכה לאשר את הפסקת ההיריון. היא נקראת "וועדת על" ומונה לרוב מנהל בכיר, עוס"ית ראשית של בי"ח ומנהל מחלקת יולדות/ נשים.

מוות תוך רחמי IUFD / (Intrauterine fetal demise) - הדופק של העובר מפסיק מעצמו והעובר מת בתוך הרחם או במהלך הלידה. האבחון הסופי ייקבע ע"י רופא וצוות חדר לידה, לאחר שבבדיקות הדמיה לא נצפה דופק. במקרה זה האישה לא תעבור את הוועדה להפסקת היריון.

תהליך הלידה השקטה - 

ישנן מספר שיטות להפסקת הריון, הבחירה נעשית בד"כ בהתאם לגיל ההיריון ופרמטרים נוספים הקשורים בהיסטוריה מיילדותית, מצב גופני ועוד. לאחר ההחלטה הסופית בהתייעצות עם רופאים בכירים, ולאחר וועדה להפסקת הריון במידה ומדובר בהפסקה יזומה, האישה מגיעה לאשפוז במחלקת נשים (ברוב המקרים) ומתחילה תהליך להפסקת הריון והלידה. 

הפסקת היריון יזומה - במצב שבו העובר עדיין בר חיות, תתבצע בד"כ זריקת אשלגן כלוריד סמוך ללב העובר דרך דופן הרחם, היא מפסיקה את פעימות ליבו של העובר. במקרים מסוימים יזריקו ציטוטק למי השפיר ויחכו מספר שעות להפסקת הדופק. 

תהליך הלידה לאחר הפסקת היריון יזומה או מות עובר תוך רחמי - עד שבוע 24 יש בתי חולים (קפלן ואסף הרופא) שמבצעים שאיבה או גרידה, משבוע 24 ומעלה לא ניתן לבצע הפסקת הריון ע"י טיפול תרופתי, שאיבה או גרידה. לאחר שהאישה התבשרה כי אכן לא נמצא דופק עוברי, צוות בית החולים יחל בתהליך השראת הלידה (להתחיל לידה שעדיין לא החלה). בניגוד ללידה רגילה המתפתחת לצד התנועה הטבעית של התינוק, במצב כזה לגוף קשה לפתח צירים ולכן זקוק לסיוע. קצב התקדמות הלידה משתנה בין אישה לאישה והתהליך יכול להתרחש במשך מספר שעות או מספר ימים. בזמן זה ימליצו לאישה להיפגש עם עובדת סוציאלית במחלקה ולשהות עם מלווה/דולה ובן משפחה. 

פעולות להשראת לידה (לא נרחיב בנושא זה רק נציין את הפעולות הנפוצות) - 

  • מתן פרוסטגלנדינים לצוואר הרחם.
  • החדרת בלון להרחבת צוואר הרחם.
  • מתן פיטוצין דרך הוריד (מדמה הורמון אוקסיטוצין).
  • קיימת אפשרות לגרום להשראת לידה באופן טבעי (בד"כ כשגיל ההיריון הוא מעל 38 שבועות) על ידי דיקור, צמחים או טיפולי מגע.
  • לעיתים מתבצע ניתוח קיסרי במצב של סכנה לאם בלידה וגינאלית.

הלידה השקטה, כמו כל לידה, תתרחש בחדר לידה, ולה מיועד צוות אשר מיומן בליווי לידה מסוג זה. האשפוז נעשה בחדר פרטי. כל הצוות במחלקה אמור לדעת שבחדר זה מאושפזת יולדת בתהליך של לידה שקטה ולהתנהג בהתאם. כדאי לדעת כי בלידות בשבועות מוקדמים (עד שבוע 28) ייתכן והשלייה לא תצא בשלמותה, והאישה תעבור הליך להשלמת הלידה, החל מרביזיה - הוצאה ידנית של השלייה בחדר הלידה, ועד גרידה תחת הרדמה בחדר ניתוח.   

*** בבית חולים שיבא ישנה מחלקה ייעודית להפסקת היריון, כולל ליווי בתהליכי לידה שקטה. נכון להיום, זהו בית החולים היחיד שנותן מענה מקיף ביחידת טיפול ספציפית המיועדת לכך. כמובן שבכל בתי החולים נשים יקבלו טיפול הולם ומכיל בכל מה שקשור להפסקת היריון או לידה שקטה, אך זה יעשה במחלקה בה נמצאות גם נשים שבאו ללדת או לעשות מעקבי היריון. נקווה שעוד בתי חולים יאמצו את הרעיון של מרכז – בדרכך - מרכז רב תחומי לליווי בתהליכי סיום הריון - נשים לגופן | المرأة وكيانها | Women and Their Bodies (wtb.org.il)

מה קורה בסיום לידה שקטה? 

אנו יודעים כי קיימים דפוסי התמודדות שונים לאחר לידה שקטה, כמובן שזה תלוי ברקע חברתי/סוציאלי, בתמיכה זוגית והתמודדות אישית מול אובדן. הבחירה היא של בני הזוג בלבד: ישנם שמעוניינים לראות את היילוד לאחר הלידה ואף להחזיק בו, וישנם זוגות שאינם רוצים או לא מסוגלים. בימנו נהוג לתת להורים זמן ומקום להתחבר עם התינוק שנולד מת ולהציע אפשרות ללקיחת מזכרת מהילוד, בעגה המקצועית נקרא "מחזיקי זיכרון" - צילום התינוק, לקיחת טביעת רגל, גזירת חלק קטן מהשיער, לקיחת השמיכה בה התעטף הוולד ועוד. נהוג שצוות חדר הלידה יצלם את היילוד וישמור את התמונה בבית החולים, כדי שההורים יוכלו לראותה בהמשך אם ירצו, גם שנים אחרי. צוות בית החולים לא נוטה לזרז את תהליך הפרידה, שתמיד מלווה ע"י עובדת סוציאלית. 

לשלב הראשון בתהליך הפרידה צריך לתת מקום וזמן. פעולת החיבור למשהו מוחשי היא הכרחית כדי שנוכל גם להיפרד ממנו. בסיום הלידה האישה תשהה בחדר הלידה כשעתיים, ותקבל טיפול לפי הנוהל הרגיל של אישה לאחר לידה, לאחר מכן תעבור להתאוששות במחלקה הגניקולוגית ולא מחלקת יולדות. השחרור מבית החולים נעשה כמה שעות עד יממה לאחר הלידה, זאת במידה והאישה במצב רפואי תקין, ועליה להגיע לביקורת לאחר ששה שבועות אצל הגניקולוג לבדיקה שגרתית. 

במידה שיש הסכמה של המשפחה, העובר והשלייה מועברים לפתולוגיה והזוג מתבקש לעבור בירור גנטי. לאחר סיום התהליך העובר נקבר בבית עלמין בחלקת נפלים. ישנה אפשרות לבחור לקחת חלק בהליך הקבורה, ההורים או קרוב משפחה, לפי בקשת המשפחה.

זכויות היולדת לאחר לידה שקטה

על בית החולים מוטלת האחריות ליידע את הרופא המלווה של היולדת בקהילה על הלידה השקטה. במספר בתי חולים ישנו נוהל של יצירת קשר עם היולדת על ידי השירות הפסיכולוגי של בית החולים והזמנה ללא תשלום לכמה מפגשים של טיפול פסיכולוגי תומך. בהמשך נפרט על מרכזים ייעודיים לכך. 

החל משנת 2019 נשים שעברו לידה שקטה לאחר שבוע 22 להיריון זכאיות למרבית הזכויות המגיעות ליולדת תינוק חי -  מענק אשפוז, מענק לידה וחופשת לידה. 

בנימה אישית – למרות השינוי האדיר אשר מתרחש בתוך בתי החולים בכל מה שנוגע בתהליך הלידה השקטה, עדיין ישנה עבודה רבה לעשות בטיפול בקהילה לאחר הלידה. נשים רבות מוצאות את עצמן ללא טיפול רגשי או ליווי מקצועי אשר יכין אותן למעבר חזרה אל החיים, למפגש בבית מול הילדים כאשר אימא חוזרת ללא תינוק, לתגובות שיגיעו מהסביבה הקרובה והקהילה הקרובה, לתקשורת מיטיבה מול בן/בת הזוג (שגם חוו טראומה). כל אלו יכולות להיות השפעות משמעותיות לשיקום הנפש של האישה, מאידך למשבר. כאשר מגיעה אלינו אישה לאחר לידה שקטה כדאי לבדוק מה הם מעגלי התמיכה שיש לה או היו לה (עובדת סוציאלית, מרכז תמיכה, קבוצות תמיכה או טיפול פסיכולוגי אישי), ובמידת הצורך להפנות אותה לטיפול רלוונטי.

פרק ג' - לידה שקטה, הבנת התהליך בעזרת רפואה סינית 

 "מצטערים, אנחנו לא מוצאים דופק, אנחנו חוששים שהעובר שלך לא בחיים". 

רגע ההודעה, בבת אחת הלב (Xin) מוצף ברגשות קשים. התגובה הראשונית שונה בין אישה לאישה ונעה בין הכחשה - "אני לא מאמינה שזה קורה", "תנו לו רגע הוא יתעורר", "תביאו עוד מוניטור, תזמינו עוד רופא לבדוק", לקיפאון - ניתוק מהסביבה והתכנסות פנימה, ואף מצבי איבוד שליטה - צעקות, בכי לא נשלט, אלימות מילולית או פיזית. אלו הן תגובות טבעיות דרכן האישה תצטרך לעבור, בשאיפה כמה שיותר מהר, כדי להתקדם לעבר השלב הבא – תהליך הלידה. למרות שכל אחת תתמודד אחרת עם החוויה, ניתן להגיד כי מהלך לידה שקטה יתנהל בצל שני מוטיבים מרכזיים – טראומה (אולי גם שוק) ותחושת עצב ואבל. 

טראומה - משבר בלתי צפויבו אדם חווה איום על חייו, או על גופו, או על נפשו, או איום על קרוביו, וחש חוסר אונים, חוסר שליטה והעדר יכולת לגייס משאבים למציאת פתרון. חווית הטראומה היא חוויה סובייקטיבית שקשה מאוד לצפות אותה. הגורמים העיקריים המשפיעים על היווצרותה: 

  • גורם ההפתעה - חוסר היכולות של האדם להתכונן לאירוע. 
  • העדר יכולת תגובה - ככל שהאדם חסר יכולת להגיב לאירוע, גדלים הסיכויים להתפתחות הטראומה. 
  • חוסר אונים - החוויה האישית של האדם בסיטואציה. 
  • התניה טראומתית קודמת - כיצד האדם התמודד עם אירועים טראומתיים בעבר. 

כפי שניתן להבין, רגע ההודעה (עובר ללא רוח חיים, או היריון שצריך להפסיק) והלידה בהמשך, בהחלט מאופיינים כחוויה טראומטית. יתרה מכך, יהיו מקרים בהם תתבשר האישה על הנורא מכל כאשר היא לבדה במוקד קופת החולים או במיון יולדות, מה שעלול להפוך את חווית הטראומה למועצמת עוד יותר. 

"מחקרים הראו כי הסיכון לסיבוכים פסיכולוגיים גבוה אף יותר במהלך הלידה ובשיקום האישה כאשר משך הזמן בין מות העובר ללידה עצמה עולה על 25 שעות, לכן הצוות הרפואי יעשה מאמצים ניכרים כדי להתקדם לעבר הלידה, הרבה פעמים למורת רוחה של האישה". 

"לידה שקטה – חוויה מושתקת", מאמר מאת מירב זילברשטיין  (4)

בשלב ההצפה הראשונית ל- Xin (הלב) תפקיד חשוב מאוד. בתוך הכאוס הרגשי, הוא אחראי לשמור על האישה בתוך החוויה (קשה ככל שתהיה) "כאן ועכשיו", לאפשר לה לקבל החלטות לא פשוטות ולמצוא כוחות נפשיים לשינוי התודעה לקראת הלידה אשר עליה לעבור. הצפה רגשית כה משמעותית עלולה לפגוע צ'י הלב, בדם הלב ואף ביאנג הלב, וזה עלול לפגוע בהתפתחות הלידה, במהלך הלידה ובשיקום שאחרי. 

צוותי ביתי החולים מיומנים בניהול לידות שקטות. עם זאת מעצם היותה חוויה מורכבת, לאורך כל התהליך קיים פוטנציאל להתפתחותה של פוסט טראומה.

פתו-פיזיולוגיה אנרגטית של פוסט טראומה –  

פוסט טראומה - הפרעת דחק פוסט-טראומטית / PTSD מופיעה בעקבות אירוע טראומטי בו האדם נחשף או שהיה עד לאירוע/ים הקשור במוות, או איום במוות, ובתגובת הנפגע עולה תחושת חוסר אונים או אימה קיצונית. פוסט-טראומה מתבטאת בעיקר בתסמיני חודרנות ופלאשבקים, עוררות גופנית מוגברת, הימנעות התנהגותית, דיסוציאציה (נתק) ומצב רוח ירוד. ההפרעה נחשבת כרונית, אך מוצעים לה כיום טיפולים מתחומים שונים. 

במצב של שוק וטראומה ישנה פגיעה לא רק ב- Xin. האתגר המשמעותי ביותר הוא של Pi (הטחול), צ'י האדמה והאספקט הנפשי של הטחול, שהוא Yi. מערכת זאת אמונה על "עיכול" ראשוני של החוויה, מנטליזציה של הרגשות הצפים והפיכתם ל- Si (רעיון). כאשר היא מצליחה לעכל ולעבד את הרגשות, תתאפשר התפתחות ולמידה של הלב, ולא היתקעות בתוך החוויה. במקרים בהם ה- Pi לא מסוגל להתמודד עם החוויה, נחסם או קורס, האישה תתקשה לעבור עיבוד ראשוני של הבשורה או של חווית הלידה השקטה. חוויה זו עלולה להוליד מחשבה אובססיבית, מאין ניסיון לבצע את תהליך העיבוד שוב ושוב ללא הצלחה, ביטוי לא תקין של Si. כמענה לכך, הגוף מפעיל את מנגנון ההדחקה, המנוהל ע"י מרידיאן המיוחד Dai Mai.

Dai Mai חוסם את הצ'י העודף והפוגעני (הרגשות), דוחק אותו אל המחמם התחתון, "נועל במרתף", וממסך את האזור ע"י נוזלים ולחות. כל זה במטרה למנוע הצפה רגשית אל הלב. ככל שהחסימה במחמם תחתון מתקבעת, הולך ומתחזק הנתק עם המחמם העליון, והתקשורת בתוך שכבת ה- Shao Yin נפגעת. הסימנים לכך רבים, החל מחרדות שצפות לעתים ועד לנתק ממשי בתוך סיטואציות שונות. ככל שהטראומה מתקבעת במעמקי המים, במעמקי ה- Zhi (האספקט הנפשי של הכליות), נהיה קשה יותר לשמור על מוטיבציה ועל כוח רצון (לחיים ולעשייה), והגוף יצרוך יותר ויותר משאבים לשמירה על הרגשות המודחקים. 

חשוב להבין, מצב זה יכול להתפתח תוך דקות ספורות מרגע קבלת הבשורה, וללוות את כל תהליך הלידה השקטה, ויכול להתפתח גם לאחר הלידה. במידה וקיימת ברקע חולשה משמעותית של דם, של יאנג, של צ'י האדמה, כמו כן רקע של טראומות עבר, רקע נפשי מאותגר, חוסר תמיכה (מקצועית או משפחתית), ישנה קרקע פורייה להתפתחותה של פוסט טראומה. לחילופין אישה יכולה גם לא להגיע למצב זה כלל.   

"לפני 32 שנה עברתי לידה שקטה. לפניי שנים ספורות בתי ביקשה ממני להצטרף אליה לחדר הלידה, ללידתה של נכדתי הבכורה. לא עמדתי בזה, ברחתי החוצה ולא הפסקתי לבכות ימים שלמים. גם היה לי קשה לבוא ולבקר את בתי לאחר הלידה, קשה לי מידי, זה הציף את הכול." שיתוף מהקליניקה (5)

עצב -  

מרגע ההודעה הרגשות אשר עולים בעוצמה הם עצב, יגון וצער. כמובן על העובר המת, אבל לא רק. באופן לא מודע תתאבל האישה על הציפיות, התקוות והמשאלות שהתנפצו בבת אחת. בגין הנסיבות, לאישה אין ממש אפשרות לעצור ולשהות באבל, עליה להתקדם לקראת הלידה עצמה. מטרתו של הצוות הרפואי להוביל אותה לעבר הלידה כמה שיותר מהר, וכך גם תוכל לעבור לשלב הבא – עיכול ועיבוד האובדן ותחילת תהליך השיקום. 

על פי הרפואה הסינית, כאשר עצב מגיע בעוצמה כזאת וללא הכנה, Fei Qi (צ'י הריאות) נקשר ובית החזה נסגר, מה שעלול לגרום לסטגנציה של דם או נוזלים, לפגיעה בתנועה הטבעית של התרחבות והרפיה, בנשימה ולפגיעה בתפקודו של הקיסר (הלב). כאשר אנחנו מדברים על בית החזה, או מרכז החזה - Shān zhōng (שמה של Cv17), אנחנו מדברים לא רק על התמיכה בפעילות של הלב והריאות, אלא על מאגר צ'י מרכזי השולט בכל מקצבי החיים - Zhong Qi. זהו מפגש חשוב בין ה- Yuan Qi וה- Ying Qi. הצ'י העולה מהמחמם התחתון, מתאכסן בבית החזה ומאפשר את מקצב הנשימה, פעימות הלב, שחרור ופורקן מהישן, התחלה של משהו חדש והביטוי של הלב דרך דיבור ועשייה. זהו אזור השליטה של מרידיאן ה- Ren Mai (יחד עם Chong Mai) אשר נפגע כתוצאה מהעצב הקשה והפתאומי שצף.

הלידה -  

כדי שתהליך לידה (כל לידה) יתרחש בצורה מיטיבה, נדרשים מספר תנאים עיקריים: 

תקשורת בין מחמם עליון לתחתון – אחד הביטויים של התפקוד התקין של Zhong Qi, ושל מרידיאן ה- Ren Mai, הוא לידה. לידה, במצב התקין, מתחילה מהתנועה כלפי מטה (מהמחמם העליון) ומתקדמת בעזרת המקצב שבין הנשימה לפעילות המתרחשת במחמם התחתון, וכמובן תחת ניהולו של הלב (Xin). הלב מאפשר להיכנס ל- State of Mind של הלידה ושולח פקודה אל המחמם התחתון, אל הרחם והכליות. Fei (הריאות) מאפשרות תנועה יאנגית של צ'י כלפי פנימה ומטה, היאנג מתעגן במחמם התחתון ומאפשר תנועה של צירי לידה. 

תקשורת בין שלושת המחממים – פתיחת כל הצירים מאפשרת ניהול התנועה אל מחמם התחתון, תקשורת מעגלית בין המוח לרחם, הזנה של הרחם בצ'י ובדם לצורך הכיווץ (הציר), וכמובן אפשרות לתינוק לנוע בחופשיות מטה והחוצה. כל זה מתאפשר בזכות מרכז יציב, צ'י האדמה שמסוגלת לבצע טרנספורמציה מהירה, Pi (טחול) חזק אשר מנהל את תהליך העיכול הנפשי, וכמובן ה- Dai Mai אשר מווסת את תהליך הכיווץ והשחרור של הרחם, צוואר הרחם ורצפת האגן, ונותן מקום ומרחב לשינוי המתרחש. 

Shen Qi (צ'י הכליות) חזק המאפשר מקצב מדויק של הלידה - זהו הבסיס לניהול מהלך לידה תקין. הכליות מאפשרות את ה- Stamina (כוח התמדה ועמידות) לאורך הלידה, ארוכה ככל שתהיה, ומאפשרות ניהול ושחלוף של יין ויאנג במחמם התחתון לאורך כל התהליך. בנוסף הן מחברות את האישה ל- Zhi (האספקט הנפשי של הכליות) ולתת מודע, שם ישנו הידע "כיצד ללדת". 

באופן טבעי, ברגע תחילת הלידה האישה מגיעה להבשלה מלאה - מנטאלית, נפשית (אפילו רוחנית) ופיזית, כל המערכות מוכנות ויוצאות יחד לדרך למען מטרה משותפת (אחד הפירושים של Dai). זוהי אחת הסיבות שתהליך יילוד בטרם הזמן הוא מאתגר מראש, על פי כמה מונים תהליך של לידה שקטה. 

אומנם חווית הלידה השקטה היא שונה בין אישה לאיש, אך כל מה שתיארנו עד כה נמצא תחת אתגר גדול. הריאות והלב מנסים להתמודד עם הצער, הטחול ומרידיאן המיוחד Dai Mai מנסים לעכל את הבשורה ולהדחיק את הטראומה על מנת למנוע הצפה רגשית, והכליות מגיבות בחסימה וחוסר תנועה במחמם תחתון. 

"מתן זריקת הזירוז יתחיל את תהליך הלידה ויסמל את הרגע בו האזור הדומם וחסר התנועה מתחיל להתעורר מחדש. הגוף חש את התנועה, את הכאב, את ההתרחשות בתוכו. הנפש חווה את העצירה, את הקיפאון את החוסר תנועה. מתרחש כאן תהליך של פיצול בין גוף לנפש." 

"חלולות – החוויה הגופנית נפשית של נשים אשר עברו לידה שקטה", מאמר מאת סופי דביר (6). 

צוות בית החולים ינהל לידה זאת בצורה רגישה ככל שהוא יכול, אך בסופו של דבר, המהירות בה תוכל האישה לקבל את המצב, לשנות את התודעה ולהתגבר על המכשולים האנרגטיים שנוצרו, תקבע את מהלך הלידה השקטה. חווית הלידה שונה בין אישה לאישה. למרות הדברים שהזכרנו, זאת יכולה להיות לידה מהירה וקלה (הוראה של הלב "לגמור עם זה") ויכולה להיות לידה ארוכה ומתישה, אין לדעת, הכול אפשרי. 

"זו השעה בה הגורל מדבר ואנחנו שותקים, סופגים בדממה את תעתועי המרחב". צרויה שלו (7)

מדוע בלידה שקטה אישה עוברת לידה וגינאלית ולא ניתוח קיסרי

מבחינה רפואית הסיבה ללידה נרתיקית היא למנוע את ההשלכות האפשריות של לידה קיסרית -זיהום, הידבקויות, התאוששות פיזית ארוכה, פגיעה בפריון. זאת למען ההריונות אשר יגיעו בהמשך. אך אם נחשוב על כך לעומק, נבין כי ישנה מחשבה נוספת מאחורי עקרון זה. למרות שזה נשמע אכזרי, מבחינה פסיכולוגית ורגשית, בתוך הלידה אישה תעבור פורקן פיזי כואב, דרכו היא תוכל לבכות את כאביה, לא רק הגופניים אלא גם הנפשיים. בתוך הלידה היא תעבור תהליכים רגשיים, רובם כנראה לא יהיו מודעים, אשר יעזרו לה לקבל משמעות וערך אישי לחוויה הקשה שהיא עוברת. לאחר לידה נרתיקית בה אישה חוותה כאב, צער וחיבור לגוף הפיזי, היא תוכל ל"שחרר" ביתר קלות את החוויה ולהתחיל את השיקום בצורה מאוזנת ומיטיבה.  

כיצד נוכל לעזור בליווי הלידה השקטה? 

במידה ואנחנו מגיעים ללוות אישה במהלך לידה שקטה בבית החולים, אנחנו הופכים לחלק פעיל מהמסע שלה. לפני שנדבר על טיפול בדיקור, כמה נקודות חשובות לקחת בחשבון: 

  • לידה שקטה היא חוויה קשה גם למטפל. לפניי שאתם נענים בחיוב לביקור, תבדקו עם עצמכם, האם אתם מרגישים מוכנים לכך, או שאתם מגיעים לבית החולים כי לא נעים לכם להגיד לא.
  • בהגעתכם, נסו לשוחח עם המיילדת או איש צוות אחר לפניי שאתם נכנסים לחדר. בקשו לקבל סקירה קצרה (במידת האפשר) על מה שמתרחש כרגע עם האישה, גם ברמה הפיזית וגם ברמה הרגשית.
  • כשאתם נכנסים לחדר, אין צורך לשאול שאלות אודות מה שקרה או להשתמש באמירות מכלילות כמו: "זה בטח נורא לעבור את החוויה" או "אין דבר יותר עצוב מלידה שקטה". מספיק להביע תמיכה; "אני מצטערת שזה מה שאת עוברת", "הצטערתי לשמוע על האובדן שלך", "אשמח לשמוע מה יעזור לך כרגע".
  • עלינו לזכור, כי ברוב המקרים האישה עדיין כלל לא בשלה לתהליך הלידה שנכפה עליה. נסו לכבות את הטייס ה"אוטומטי" ולא לחשוב על נקודות ל"זירוז לידה". מטרת הטיפול צריכה להתמקד בקידום "לידה מיטיבה", למרות הנסיבות הקשות. חשוב לבסס אבחנה ולאפשר הבשלת התנאים ללידה, המשתנים מאישה לאישה.  
  • שימוש במגע (במידה ואישה נענית לכך) - סיבובי מפרקים, תנועות נענוע של האגן והגב התחתון שיכולות להיות יעילות בכל שלבי הלידה, עיסוי בכפות הרגליים, כל אלה עוזרים בשחרור של השלד-שריר שמגיבים לטראומה ולפורקן של מערכת העצבים.

עבודה עם דיקור:  

בעת ביצוע אבחנה ובחירת הטיפול אנחנו ממליצות לשים דגש למספר דברים. זה גם הזמן לציין, כי כל הטיפולים המובאים במאמר זה לצורך המחשה בלבד. אין לנו כוונה לתת "נוסחאות" לליווי לידה שקטה או לשיקום שאחרי, אין כאלה. 

ככלל היולדת תקבל זריקה של פיטוצין להשראת לידה. פיטוצין הוא חומר יאנגי אשר חודר אל "ים הדם" ואל הרחם ומכווץ אותו. על מנת שהכיווץ יגרום לצירים אפקטיביים, כאלה שיקדמו את הלידה, צריכים להתקיים מספר תנאים. Dai Mai צריך להיות מספיק משוחרר על מנת לאפשר את התנועה של Chong Mai ושל Gan (הכבד), המנהלים את הצירים. Shen Qi (צ'י הכליות) צריך להיות חזק ומשוחרר על מנת לנהל את המקצב של יין ויאנג - כיווץ והרפיה במחמם התחתון (רחם, צוואר הרחם, רצפת האגן).

 טיפולים לדוגמא

  • פתיחת המרחב ועידוד תנועה של צירים - פתיחה של Dai Mai + עבודה על Chong Mai או Zu Jue Yin (מרידיאן הכבד) – Sp4+12/St30 או Liv1+12.
  • כינוס היאנג פנימה ומטה אל מרחב של Dai Mai – למשל Gb18+ 21+26. רלוונטי במיוחד במצבים בהם יש מופע רגשי מאוד מוקצן ותחושה של יאנג בחיצון.
  • Kid1+10 יחד עם Gv4 / Bl23,52 - הנעה של סטגנציה במחמם תחתון ותמיכה בכליות ובמרחב של Dai Mai. ניתן לעבוד גם דרך מרידיאני ה- Qiao למשל– Kid6,8 עם Bl62 + Gb29 (להביא תנועה מקצבית אל האגן).

תמיכה במרכז, בעבודת העיבוד של Pi (הטחול) וביחסים בין אנרגיית העץ לאדמה.

 טיפולים לדוגמא

  • במצבים של חולשת טחול – St40+9, לאחר כמה דקות או תחושת התחזקות ניתן להוסיף את הנקודות  Kid6+Bl62 – מרידיאני ה- Qiao נפגשים באזור של St9, מפגש אשר מדגיש את העובדה כי מקצב נכון של יין ויאנג מווסת ע"י צ'י של אדמה.
  • במצבים של תקיעות במרכז עקב שוק/טראומה, בעיקר אם יש תחושת עומס/עודף בדופק בעמדה של הטחול –  Sp1,2,3,4 (פורמולה קלאסית ל"דיכאון ייני" עם ביטוי של קיפאון, מופנמות והעדר תנועה). לחילופין ניתן גם לעבוד עם Sp6 ולהוסיף את Pc6.
  • לוויסות התנועה בין עץ לאדמה ולפתיחת אזור הסרעפת ניתן לשקול להוסיף נקודות כמו Liv13, Sp16.

מצבה הרגשי של האישה ומצב המחמם העליון – למרות הצער, הכאב והשוק, אישה צריכה להיכנס ל- State of Mind של הלידה. היא צריכה "להבין", כי הגיע הזמן לשחרר את מה שלא מיטיב איתה יותר, הגיע זמן הפרידה. מכאן תוכל להתפתח הלידה.

 טיפולים לדוגמא

  • כאשר בית החזה סגור והרגשות חסומים (עד כדי נתק מהתהליך) – Lu7+Cv17 בשלב הראשון. לאחר מכן להוסיף נקודות לכינוס והורדה של יאנג כדי למנוע הצפה רגשית ולאפשר התחלה של תנועת הלידה. לחלופין אפשר לפתוח Ren Mai אשר תפקידו להוביל תהליכים לסיומם.
  • Kid4/10 + Kid23-25 – לפתוח תקשורת בין הכליות ללב, בין הרצון למודעות, בין המודע ללא מודע.
  • במצבים בהם מחמם עליון חלש או מרוקן – עבודה עם שלושת היינים של הרגל או פתיחה של Yin Wei עם Kid9. טיפול נפלא שמתאים כאן – Liv1/3/8 עם Liv14 ("שער המחזוריות" או "שער התקווה").

פרק ד' - שיקום הגוף והנפש לאחר לידה שקטה 

אישה לאחר לידה שקטה 

לאחר לידה "רגילה" התינוק הוא הטריגר והמוטיבציה להחלמה. הוא הסיבה והמטרה הסופית לכל התהליך הלא פשוט של היריון ולידה. הוא מביא רגעי שמחה לאם ולסביבה. הוא מביא חיים. הטיפול היום יומי בתינוק, השגרה שמשתנה, המשפחה והקשר הדיאדי אשר מתהווה בין האימא לתינוק - כל אלו מקדמים את האישה בדרך להחלמה. 

השלב הראשוני אחרי לידה, "שלב המעבר", מתאפיין בתנודות רגשיות רבות. דכדוך, עצב ואף אבל, הם חלק בלתי נפרד משיקום לאחר לידה. אירוע הלידה מוגדר כ"אירוע מעבר" - אירוע אשר קוטע המשכיות החיים כפי שהיו עד כה. הוא דורש מהאישה לשחרר את מה שהיה בעבר על מנת שתוכל להתקדם אל עבר העתיד החדש. להתקדם לעבר מה? לעבר אימהות חדשה או מחודשת, לעבר תא משפחתי גדול יותר, לעבר פאזל חיים מורכב יותר של ריבוי תפקידים. כל אישה תעבור את שלב המעבר בדרכה שלה ותתמודד אתו עם המשאבים שיש ברשותה. 

חשוב לזכור, כי כל לידה היא בעלת פוטנציאל להתפתחות של משבר. הלידה, והתקופה שבאה אחריה, יכולות להיחוות כטראומטיות ובעלות פוטנציאל להתפתחות פוסט טראומה. זה רלוונטי אף יותר בלידה שקטה. 

בסיומו של תהליך לידה שקטה הבשורה הופכת לאמיתית ונוכחת, הביטוי לכך הוא הדממה בחדר הלידה – לידה שקטה – Stillbirth. הדממה עוטפת את החדר ואת האישה - אימא שאיבדה ילד. עלינו לזכור תמיד, כי גם בלידה שקטה, בה נולד ולד ללא חיים, נולדת אימא. אימא, אשר תצטרך להתמודד עם "שלב המעבר" שלה, רק ללא הנחמה של תינוק, ללא המשכיות, ללא שגרה שמשתנה וללא הסביבה שמכירה בשינוי. ברגע אחד, לאחר הלידה השקטה, היא הופכת לאימא ולאם שכולה. מרגע זה היא תתחיל לבנות את עצמה מחדש, וחווית הלידה השקטה תעצב את חייה מעתה והלאה. מחובתנו לתת לכך מקום והכרה. עלינו לעזור, לתמוך ולעודד את האישה לעבד את החוויה שעברה (עם עזרה מקצועית) ולא לבטלה. אחרת, היא עלולה למצוא את עצמה בתהליך זה לאורך זמן רב, ואף חיים שלמים. 

תפקידנו בטיפול לאחר לידה הוא לאפשר שיקום פיזי ונפשי מיטיב, בקצב המתאים לאישה ולמשאביה, ללא קשר לסוג הלידה אותה עברה. 

"האבל על לידת-מת מערב היבט ייחודי של אבלות. הפער בין הצער הפרטי של ההורים האבלים וחוסר הלגיטימציה החברתית לאבל זה, יוצרים את הקושי. עבור הנשים שעברו לידה שקטה המוות הוא מאוד מוחשי, לעומת זאת ברמה החברתית האובדן כלל אינו קיים משום שהעובר הוא "Non Person. 

"האבל הלא מוכר – אבל בעקבות לידת מת". מאמר מאת  נדב, בשור, שיבר (8)

אישה לאחר לידה – רפואה סינית

על פי הרפואה הסינית ניתן להגיד, כי כל לידה מסתיימת במצב של התרוקנות היין והתשה של היאנג. 

התרוקנות הרחם מדם, נוזלים ותמציות מובילה להתרוקנות של Ren & Chong Mai, מה שמוביל להיחלשות המחמם העליון, ולעתים גם להופעה של רוח. ניתן לראות זאת בהצפה הרגשית אותה חווה האישה לאחר לידה (שבועות ואף חודשים אחרי הלידה). 

התשת היאנג תגיע לרוב אחרי שלב הלחיצות והוצאת התינוק והשלייה. לסירוגין עלולה להיות פגיעה חמורה ביאנג במצבים של שוק וטראומה. הפגיעה העיקרית היא ביאנג הכליות והטחול. מנוחה מיד לאחר הלידה וניהול נכון של משכב הלידה יעודדו שמירה על היאנג ובנייה מחודשת של צ'י ודם. התשה חמורה של יאנג עקב לידה ארוכה או לידה טראומתית, משמעותו עיכוב בתחילת תהליך השיקום מבחינה פיזית ונפשית. 

חילקנו את תהליך השיקום הטבעי לאחר לידה לארבעה שלבים. במהלך הטיפול אנו רוצות לתמוך ולעודד שלבים אלה, כך אנחנו עובדות בקליניקה שנים רבות. תהליך השיקום, מבחינה אנרגטית, הוא דומה בין לידה "רגילה" ללידה שקטה, על כך גם התהליך הטיפולי בעזרת הרפואה הסינית. 

שלב ראשוןשיקום המחמם התחתון. זהו שלב חשוב מאוד, הוא מהווה בסיס לאיסוף מחודש של כל היין והיאנג לאחר תהליך הלידה. במצב תקין השיקום מתחיל מיד בתום הלידה, עם יציאת השלייה. צ'י ויאנג הכליות, יחד עם מרידיאני ה- Du Mai וה- Dai Mai, מכווצים את הפתחים התחתונים ומעודדים את תנועת האיסוף של דם ונוזלים. הכיווץ המחודש תומך בהפסקת הדימום, בתהליכי שיקום טבעיים של הרקמות הפגועות וכמובן, בחידוש התנועה של המרידיאנים המיוחדים כלפי מעלה, במיוחד של Ren & Chong Mai, שהם הבסיס לשיקום המחמם העליון במצבי טראומה. 

שלב שנישיקום המרכז והאדמה. שלב זה מתחיל מיד לאחר הלידה ויכול להימשך חודשים רבים ואף שנים. כל לידה, גם המיטיבה ביותר, היא שוק וטראומה לגוף ולנפש האישה, על פי כמה וכמה לידה שקטה. המהירות בה תחזור האישה לתפקוד תקין תלויה בצ'י האדמה אשר מהווה בסיס לתמיכה בייצור מחודש של צ'י ודם, מהלך חשוב והכרחי אחרי כל לידה, ולהשבת התקשורת החלקה בין שלושת המחממים. מבחינת התפקוד הנפשי מדובר ביכולת העיבוד והעיכול של מה שהתרחש. כאשר זה לא מתבצע כראוי עלולים להתפתח דפוסים הקשורים לפוסט טראומה אחרי לידה.  

שלב שלישישיקום התקשורת בין שלושת המחממים. לאחר הסדרת המרכז, התנועה התקינה והחופשית של צ'י, דם, נוזלים ותמציות מאפשרת עבודת שיקום טבעית ועמוקה של הגוף. תקשורת מווסתת בין שלושת המחממים מסדירה סופית את המערך המטבולי המחודש של הגוף, מאפשרת לרגשות לנוע בצורה אופטימאלית, ולחוויות הקשות הטמונות במחמם התחתון להגיע בצורה מאוזנת אל המחמם העליון. 

שלב רביעישיקום המחמם העליון וסיום התהליך. אחרי שכל המאגרים התמלאו, התקשורת בין שלושת המחממים התחדשה, ניתן להגיע לסיום התהליך – בלב. מטרתו של השלב האחרון בשיקום הוא ביסוס ה"עצמי" החדש, שיקום הנפש לאחר הטלטלה, חזרה למקצב חיים סדיר המיטיב והמסונכרן עם הרצון הפנימי. כעת האישה מסוגלת להבין את העבר, למצות את ההווה, ולתכנן את העתיד. שיקום זה נמשך עוד חודשים רבים לאחר הלידה ולפעמים גם שנים. 

ללא ספק, בשיקום לאחר לידה שקטה האתגר הגדול הוא שיקום הנפש, על כך בחרנו להתמקד במאמר זה.

אסטרטגיות עבודה וטיפול ברפואה סינית אחרי לידה שקטה – 

נזכיר שוב, אנחנו מציגות כאן דגשים חשובים ודרכי חשיבה וטיפול אשר יילקחו בחשבון לצד האבחנה האישית המתאימה לכל מטופלת באופן ייחודי. אין נוסחאות או פורמולות "קסם" לשיקום אחרי לידה, ולידה שקטה בפרט. זה תהליך ארוך, יש לנהל אותו ביסודיות ובקצב המתאים למטופלת ולכם.

שיקום המחמם התחתון 

באופן טבעי לאחר לידה, התקשורת בין יין ליאנג במחמם התחתון אמורה להתחדש. יאנג מייצר כיווץ לשם איסוף והרמה של צ'י, דם, נוזלים ותמציות אל המחמם העליון ואל הלב בפרט. הזנה מחודשת של דם הלב מאפשרת לאישה להיפתח לרגשות. מתעורר הרצון לספר ולחלוק את החוויה עם אחרים (משפחה, חברים קרובים, מבקרים), דבר שעוזר להתחיל את תהליך העיבוד הראשוני של הלידה. 

כאשר היאנג לא מצליח להתגבש במחמם תחתון לאחר הלידה (כל לידה), והיין לא מובל אל המחמם העליון, אנו עלולים לראות דימום חזק ומתמשך, איחוי לא תקין של אזור הפירנאום, בצקות מתמשכות בפלג גוף תחתון, אי שקט, חוסר יכולת להירגע ולהירדם, חרדות, הצפה רגשית בלתי נשלטת או סגירות, העדר חלב. 

הטראומה סביב הלידה השקטה קושרת את צ'י הכליות, פוגעת ביאנג וגורמת לסטגנציה (לעתים מכונה "קור רגשי"), דיברנו על כך בפרק ג'. במידה והתנועה הנוצרת במהלך לידה וגינאלית לא תגרום לסטגנציה זו להיפתח, עלול להיווצר "קיפאון" של המחמם התחתון. הסימנים הנפשיים הבולטים לכך הם הכחשה, פגיעה בזיכרון של האירוע באופן המשכי, פחד להתמודד עם הרגשות, העדר כוח רצון ומוטיבציה להתקדם בתהליך השיקום והבראה. לאורך הזמן, כמנגנון הגנה מהטראומה המודחקת, הגוף "ממסך" את המחמם התחתון ע"י הבאת נוזלים ולחות. כתוצאה מהפגיעה במחמם התחתון לא יתאפשר שיקום מלא של המחמם העליון, המרידיאנים המיוחדים לא יחדשו את תפקודם התקין והתקשורת בתוך שכבת ה- Shao Yin תפגע, איתה גם התקשורת עם הרחם דרך ערוצי Bao Mai & Luo.

עם הזמן פתוגן הפחד עלול לחדור לרמה העמוקה ביותר – הרמה של שמונת המרידיאנים המיוחדים. פגיעה זאת עלולה להתבטא באופנים רבים, החל ממחלה אוטואימונית ועד הקושי להרות פעם נוספת. ייתכן ונראה סימנים של מצב פוסט טראומטי, סימני דחק, חרדה קיומית, והתנהלות לקויה בחיי היום יום. פתוגן עמוק השוהה ברמה של שמונת המיוחדים מעצב מחדש את התודעה של האישה, גם את הלא מודע שלה, כך עלול לעבור מדור לדור דרך החינוך בנושא אימהות ולידה או דרך התנהגות חרדתית סביב הנושא, גם אם עצם הלידה השקטה נשמר בסוד. לעתים במצבים אלה נצטרך להתחיל משיקום המרכז, על כך נדבר בהמשך.

 דרכי טיפול: 

תמיכה ביאנג הכליות וויסות התנועה בין יין ליאנג במחמם תחתון. עקרון זה רלוונטי במיוחד כאשר האישה מגיעה בסמוך ללידה השקטה. המטרה היא למנוע עמדון או קיפאון של המחמם התחתון, לאפשר התמלאות ותנועה תקינה של המרידיאנים המיוחדים באזור ה- Bao Zhong, לאפשר שיקום מיידי לאזור, ותחילת תהליך השיקום לטווח הארוך.

טיפולים לדוגמא בדיקור:

  • דיקור ומוקסה על אזור Gv3,4 יחד עם Bl23 ו- Bl52 (Zhi Shi) – הטיפול מעורר את הכליות, מחמם ומשקם את היאנג, מעודד כוח רצון ומרגיע פחד. זה טיפול נהדר כי הוא נוגע באזור הפגוע, אך עם זאת נעשה על הגב של המטופלת ו"מרחיק" אותנו מאזור הטראומה (בטן תחתונה).
  • Gv4 (Ming Men) + Gv14 + Gv20, עם או ללא פתיחה של Du Mai – הטיפול פותח סטגנציה במחמם תחתון, מיישר ומייצב את עמוד השדרה מבחינה פיזית ונפשית, מאפשר לכוח הרצון להתגבר על הפחד. 
  • Kid4,10 יחד עם Cv23 אליה מגיעים המסלולים הפנימיים של Zu Shao Yin ושל Shou Shao Yin (מרידיאני ההכליות והלב) – הטיפול מאפשר לפרוץ עמדון של יין במחמם התחתון ו"לדבר את הפחד". 
  • להניע יין במחמם תחתון, ולאפשר התמלאות ופריצה של המרידיאנים המיוחדים מאזור ה-Bao Zhong – עבודה עם שלושת היינים של הרגל בשילוב עם נקודות בקו של Cv2 (קו הפריצה) – Kid11, St30, Sp12, Liv12. אפשר גם לפתוח Chong Mai במידה ויש מספיק דם ברקע.
  • לפתיחת חסימה בצ'י הכליות וויסות המקצב בין יין ויאנג במחמם תחתון ניתן לעבוד עם מרידיאני ה-Qiao – שתי נקודות השליטה (Kid6+Bl62) + נקודה משותפת (Bl1 או St9), ניתן לשלב גם נקודות ההצטברות (Kid8 ו- Bl59).
  • אופציה נהדרת נוספת לפתיחת החסימה וויסות המקצב בין יין ליאנג – GV2/1 + Gb30 + Cv2. לנקודה GB30 יש ענף אל CV והיא מקבלת ענף מ GV, כך היא מהווה דלת או ציר לתנועה של יאנג פנימה אל היין.

 עבודה עם צמחים

  • במצבים של קריסת יאנג עם סימנים של קור ניתן לעבוד עם פורמולה קטנה – Si Ni Tang. היא משקמת יאנג שקרס במחמם האמצעי והתחתון, והיא מתאימה מאוד למודיפיקציות בהתאם לאבחנה.
  • אחת הפורמולות היפות לוויסות של יין ויאנג הכליות, חיזוק של הטחול והנעה של הכבד היא Jin Gui Shen Qi Wan.
  • במצבים של פגיעה ביאנג הכליות והלב, העדר מוטיבציה וחשק קיומי, קושי לצאת מהמיטה, אפקט פנים שטוח ואפאטיות, כאשר חום מקל על הסימפטומים הנפשיים, ניתן לעבוד עם הפורמולות: You Gui Wan או You Gui Yin (מתונה יותר) – שתיהן משקמות את האש של ה- Ming Men ויאנג הכליות, תומכות בג'ינג.
  • צמחים נוספים אשר ניתן לשקול במודיפיקציות אחרי לידה: Du Zhong + Xu Duan – תומכים ביאנג הכליות, מחזקים רצועות וגידים ומרגיעים כאב, מטפלים בדימום רחמי (על Du Zhong נאמר – בונה עמוד שדרה פיזי ומנטאלי, נותן יציבות). Rou Gui (קליפת קינמון) – מחזיר אש למקורותיה (אל ה- Ming Men), במידה וישנם סימנים של יאנג תקוע בחיצון או למעלה ניתן להחליפו ב- Gui Zhi (ענפי קינמון). Yuan Zhi- עליו נאמר כי מחזק את ה-Zhi  של הכליות.
  • ישנם מצבים בהם הסטגנציה לאורך זמן תכלה את יין הכליות ונראה עלייה של חום הפוגע בלב, נראה את כל הסימנים מחמירים בשעות הערב והלילה. ניתן לקחת כבסיס למודיפיקציה פורמולות כמו Tian Wang Bu Xin Dan או Zi Bai Di Huang Wan. ניתן גם לעבוד עם הצמח Ze Xie אשר משתן חום ריק, מחזק צ'י ומשקם כליות שנפגעו מטראומה.

שיקום המרכז ופתיחת התקשורת בין שלושת המחממים 

באופן טבעי, השיקום של Pi & Wei (הטחול והקיבה) ושיקום המרכז מחזירים את מערכת העיכול לתפקוד התקין, מאפשרים המשך של הרמת היאנג וטרנספורמציה של התמציות ליצירה מחודשת של צ'י, דם ונוזלים. שיקום המרכז מאפשר ל- Dai Mai לחזור לתפקודו התקין המתבטא בשיפור התנועה באגן, סגירה של שרירי הבטן ושיפור התקשורת בין שלושת המחממים. תנועה של צ'י, דם ונוזלים מתחדשת בין שלושת המחממים, מאגרים מתמלאים והמערך המטבולי של הגוף משתקם סופית. ניתן לראות זאת בהשבת הערכים ההורמונאליים לנורמה, איזון סוכר ושומנים בדם, בשיקום של בלוטת התריס (בפרט אם הייתה פגיעה), בסופו של דבר גם חזרתו של המחזור החודשי. 

מבחינה נפשית, התפקוד התקין של Yi (האספקט הנפשי של הטחול) מאפשר עיכול של חווית הלידה ברמה המנטאלית, ותחילת עיבוד הלידה מבחינה רגשית. האישה הופכת ליותר יציבה, רגועה, מכילה ומתמסרת לתינוקה, מתחילה הבנייה של הקשר הדיאדי (אם ותינוק). 

במידה וצ'י האדמה לא חזק מספיק, האישה תתקשה להתחיל את השיקום לאחר הלידה פיזית, נפשית ומנטאלית. לצד סימנים ותסמינים של מערכת העיכול ייתכנו גם תסמינים רגשיים – תנודות רגשיות, חרדות ודאגות מרובות ואובססיביות, מחשבות טורדניות, תלותיות מוגזמת, בושה, אשמה, הפרעות אכילה. 

לאחר לידה שקטה, שיקום המרכז מהווה אתגר אף גדול יותר. אזור הבטן מהווה תזכורת יום יומית לכך שגדלו כאן חיים, ובו זמנית מהדהד את החוסר הגדול שנפער ואת הריק שנוצר בבטן ובלב. נשים רבות לאחר לידה שקטה מדווחות על תחושות פנטום של בעיטות עובר ותופעות נוספות המצביעות על קושי לשחרר את היריון שנגמר. במהלך הטיפול חשוב להתייחס לאזור הבטן ברגישות רבה.    

לצד הקושי הפיזי ישנה גם התמודדות עם טראומה, ועלינו לזכור כי יש אפשרות להתפתחות של מצב פוסט – טראומתי (PTSD). הסימנים המדאיגים של פוסט טראומה אחרי לידה הם: הסתגרות, הימנעות מקשרים חברתיים, הימנעות משיח על הלידה, הימנעות ממפגש עם צוות רפואי, הבזקים מהלידה, מצבי רוח קיצוניים או דכדוך מתמשך. במצב של פוסט-טראומה הגוף משחזר בצורה רפטטיבית את החוויה (חווית המוות), מה שלא מאפשר להיכנס לתהליך השיקום. מרידיאן המיוחד Dai Mai מנסה לחסום ולהדחיק את הטראומה וכולא אותה במחמם התחתון (דיברנו על כך בפרק ג'). 

הפגיעה במרכז משבשת את הציר החשוב ביותר לתנועה ומנתקת את התקשורת בין המערכות השונות, ביניהן לב – רחם – כליות. השכבות Shao Yang ו Jue Yin מתקשות לבצע את תפקוד ההפצה החלקה של צי', דם ו-Yuan qi . האש הארצית תתקשה לחזור חזרה אל המקור (Ming Men). לעתים נראה סימנים של קור למטה וחום למעלה. הרגשות אינם זורמים באופן מווסת ונוכל לראות תנודות הנעות בין אדישות להצפה רגשית. אפשר להגיד כי כל המשאבים החדשים שנוצרים מנותבים לתחזוקה של הטראומה המודחקת, לשמור עליה "במרתף". 

דרכי טיפול: 

מטרות הטיפול הן שיקום המרכז (Damaged center), תמיכה ב- Pi & Wei (הטחול והקיבה) וביצירה של צ'י, דם ונוזלים, וויסות התקשורת בין שלושת המחממים. 

לצד העבודה על שיקום המרכז, אנחנו מקפידות גם לעבוד על וויסות של Dai Mai. זהו תהליך טיפולי שדורש זמן, אך הוא חשוב ביותר בעבודה עם טראומה. ברגע שיהיו לאישה מספיק כוחות (פיזיים ונפשיים), Dai Mai יאפשר לשחרר אט, אט את התחושות והרגשות הקשים שהודחקו. עם השחרור של Dai Mai גם תשתחרר סופית הסטגנציה במרכז ובמחמם התחתון, והוא יחזור  להיות ציר פתוח לתקשורת וזרימה חלקה בין שלושת המחממים. 

חשוב מאוד לבדוק מול האישה – האם היא אוכלת, מה היא אוכלת, מי מבשל לה? כנ"ל גם נושא השינה. במידה ואין אורח חיים תומך שינוי, צריך לחשוב ביחד איזה מערך תמיכה נוסף ניתן לגייס. כמובן שנדרשת היענות ורצון מצד האישה לשינוי זה.  

טיפולים לדוגמא בדיקור

יש אין סוף טיפולים פשוטים ואפקטיביים לחיזוק של Pi & Wei (הטחול והקיבה) ועידוד יצירה של צ'י, דם ונוזלים, לא נציין אותם כאן. ברצוננו להציע מספר טיפולים פחות שגרתיים על מנת לפתוח אופק מחשבתי ולתת רעיונות נוספים לשיקום המרכז. 

  • עבודה עם מוקסה (עם או ללא מחטים) – להתחיל מ- Gv4 + Bl23 – אזור הנביעה של Dai Mai ונביעה של האש הארצית מה- Ming Men, להמשיך אל Cv8 ואל הנקודות שנמצאות בקו הזה – Kid16 / St25 / Sp15 / Gb26. טיפול זה יעיל מאוד במצבים של "Damaged center" ובמצבים של פוסט טראומה. ניתן להתחיל עם מוקסה בלבד ובהמשך התהליך להוסיף עבודה עם מחטים. לא לשכוח לבקש אישור לעבוד על אזור הבטן!
  • St40 + Cv12 + Gv20 – טיפול נפלא לעידוד תהליכי העיכול והרמה של יאנג, במיוחד במצבים בהם יש סימנים של ליחה אשר חוסמת את פתחי הלב (Phlegm misting the Mind).
  • שילוב העבודה בין Dai Mai ו- Yin Wei למשל: Gb41 + Pc6 יחד עם Liv13 (נקודה משותפת לשניהם) – וויסות התנועה של המרכז, עבודה שמתאימה במיוחד כאשר יש הרבה רגשות חסומים שמפריעים לתפקוד התקין של המחמם העליון.
  • Cv10+12+13 – נקודות אשר מייצגות את מערכת העיכול ואת הקיבה בפרט, מאפשרות טרנספורמציה של תמציות המזון ועיכול נפשי – מה אני מכניס לגוף? כיצד אני מעכל את זה? מה אני משחרר? טיפול זה מעודד לקיחת אחראיות על השיקום של הגוף. לחילופין ניתן לעבוד עם נקודות St25+23+21 שיש להן השפעה דומה, ניתן להוסיף מוקסה.
  • עבודה עם נקודות של Yin Wei למשל: Kid9 + Sp12+16 (אפשר להוסיף גם Liv13) – עידוד התנועה התקינה דרך המרכז אל המחמם העליון, וויסות בין הטחול לכבד.
  • עבודה עם המסלול הפנימי של Shou Tai Yang (מעי הדק) – Si15 – St12 – Cv17,13,12,4 – St39, ניתן להתחיל עם Si6 ("תמיכה בזקן") - נקודה נהדרת אשר מאפשרת חיבור מחדש לכוחות נפש נסתרים כאשר אין יותר כוח להמשיך.  
  • Sp8 / "ציר האדמה" – נקודת הצטברות נפלאה בכל מצב בו האדמה "רעדה" ויצאה מאיזון, בעיקר אם הדבר מלווה בחשיבה אובססיבית. יכולה לבוא בשילוב עם St37,39 לשם עידוד ספיגת מזון ויצירה של דם ונוזלים, או עם St25. פורמולה נוספת לסטגנציה באדמה עקב שוק/טראומה – Sp1,2,3,4 (דיברנו עליה בפרק ג').

 עבודה עם צמחים

כאשר עובדים על שיקום המרכז עבודה עם צמחים חשובה מאוד, על פי כמה וכמה כאשר מדובר באישה שלא מזינה את עצמה כראוי וסובלת מחוסרים גדולים אחרי לידה. חלק גדול מהצמחים אשר מטפלים באדמה, מלחלחים ומזינים דם, ניתן להוסיף לבישול (למשל של מרק), דבר שיכול להקל על הלקיחה.  

  • בהחלט ניתן לקחת כבסיס למודיפיקציה פורמולות לחיזוק ובנייה של צ'י ודם – Ba Zhen Tang או Gui Pi Tang (להרגעה וחיזוק של הטחול ודם הלב), Si Wu Tang – פורמולה קטנה ונהדרת המווסתת בין יין ליאנג בתוך הדם (הזנה ותנועה), Si Jun Zi Tang או  Gan Mai Da Zao Tang – פורמולה קטנה של צמחי מאכל: ליקוריץ', חיטה ושיזף סיני, צמד של Dan Gui + Huang Qi לחיזוק דם וצ'י מהיר.  
  • Bu Zhong Yi Qi Tang – פורמלה נהדרת, מרימה פיזית ומנטאלית.
  • במצבים של לחות וליחה, כבדות ולאות, קושי להתחיל שינוי, עם סימנים וסימפטומים שמוקלים בתנועה – Er Chen Tang או Liu Jun Zi Tang או Di Tan Tang או להוסיף במודיפיקציות של הפורמולות האחרות צמחים כמו Ban Xia ו- Fu Ling (משתן ומרגיע נפש) או Zhu Ru (במידה ויש סימני חום).
  • צמחים בודדים שניתן להוסיף למודיפיקציות: Sha Ren (קרדמון) – ארומטי, מעורר תאבון ומחייה את הטחול, Ren Shen – מחזק Yuan Qi, מייצר נוזלים, מרגיעה Hun & Po, מרגיע פלפטציות ופחד.
  • צמחים שנאמר עליהם ב"חקלאי השמיימי" כי מטפלים ב- "Damaged center" (מרכז הרוס): Da Zao (שיזף סיני) – מרגיע את המרכז ומעלים פחד גדול, Yuan Zhi – מסלק ליחה מפתחי הלב, Shi Hu – מייצר נוזלים, Sang Bai Pi – מתמיר ליחה ומטהר חום מריאות, משתן, Mai Men Dong – לצ'י קשור בלב ובבטן, מייצב את המרכז ומשחרר מהצורך למלא את החוסר כל הזמן.  
  • במצבים של חסימת התנועה בשכבות Shao Yang ו- Jue Yin יש לשקול פורמולות כמו: Si Ni San – פורמולה קטנה שמפיצה צ'י מהמרכז אל ארבעת הכיוונים דרך וויסות תנועת הכבד ושכבת ה-Shao Yang או Xiao Chai Hu Tang – מהרמנת Shao Yang, משיבה את האש חזרה אל ה- Ming Men תוך שמירה על המחמם האמצעי, מתאימה במצבים בהם קור או סטגנציה למטה וסימני חום בחיצון או למעלה, Xiao Yao San – מניעה חסימות של כבד, מזינה דם ומחזקת את הטחול, מתאימה מאוד למצבים עם רקע של חוסר דם ולחות.
  • ניתן להוסיף למודיפיקציה: He Huan Pi – מניע חסימות רגשיות (אשמה, חרטה, ייסורים, מחשבות חוזרות וקושי לשחרר), משקיטה את אברי היין, מהרמנת בין SHEN ל- Zhi (בין מה שרוצים למה שיש בפועל) או Mu Xiang – לדיכאון על רקע של סטגנציה.

שיקום המחמם העליון 

"החיים של כולם ממשיכים, שלי עצרו. אני בוחרת מתי לצאת אל העולם ולהיות באינטראקציה אתו, איתכם. ומתי לחזור הביתה למיטה שלי, לשתיקה שלי. עברו 4 שנים וזה עדיין נמשך ככה, וזה בסדר לי". 

אמה אשור, ציטוט מרשתות חברתיות, באישור המפרסמת. 2021 (9) 

לאורך כל התהליך הטיפולי נרצה להתייחס לנפש האישה אחרי לידה שקטה. לעתים נצטרך להרגיע, לעתים לתמוך ולחזק, ללא ספק זהו מסע ארוך. לאחר אובדן מסוג זה ייקח זמן לשקם את מערכת היחסים בין הגוף לקיסר (הלב), למצוא את ה- DAO מחדש, להשיב את האמון בדרך הטבע וביכולת להביא חיים חדשים לעולם. לאישה אחת זה יכול לקחת חודשים, לאישה אחרת חיים שלמים. 

התנאי החשוב ביותר לשיקום המחמם העליון הוא תשתית מספקת של צ'י ודם ונוכחות של האש, אש החיים, שמחת החיים. דם הלב מאפשר עיגון של האש ושל ה- SHEN-Spirit ולמידה סופית של החוויה. זהו שלב השחרור. אזור ה-Zhong Qi  מתמלא מחדש וחוזר למקצב המווסת, מקצב הנשימה, מקצב החיים, מקצב המאפשר לבנות מחדש שגרה ולהמשיך בדרך לייעוד, כל אחת והייעוד שלה. אין יותר צורך לשהות בחוויה, היא תרשם בספר הזיכרון (של הגוף ושל הנפש). שיקום המחמם העליון מסמל את השיקום הסופי של המרידיאנים המיוחדים, במיוחד של ה- Ren Mai. המסע הקשה מגיע לסופו. 

במידה והמחמם העליון לא מצליח להשתקם, עלולה האישה לחוות את השלכות הלידה ברמה פיזית ונפשית שנים רבות לאחר מכן. תסמינים רבים אף עלולות לצוף מחדש ברגע שתחליט להרות שוב, עד לכדי בעיות פוריות. במצב של פגיעה מתמשכת בצ'י ובדם במחמם עליון, הקיסר יתקשה בלמידה של הדרך החדשה, בשחרור העבר והגדרת העתיד. במקרים אלה עלולה האישה לחוות דיכאון מתמשך, הפרעות בשינה, תחושת בדידות, אפאטיות לחיים, קושי בראיית העתיד. במקרים רבים, כהגנה על הלב הדואב, יפעיל הגוף מנגנון הגנה – ליחה שחוסמת את פתחי הלב (Phlegm misting the Mind). לא מדובר בליחה חומרית, היא לא קשורה להתמרה לקויה של מזון ונוזלים, והתסמינים הם נפשיים ונוירולוגים ברובם – תחושת מיסוך, פגיעה בריכוז עד לכדי ניתוקים, אפקט שטוח בפנים, חוסר חיבור לרגשות, קריאה מעוותת של המציאות, העדר חיבור לאנשים, פגיעה בחושים ללא ממצא פיזיולוגי, ואפילו הכחשה של החוויה למשך שנים רבות. 

במקרים בהם אין זרימה חלקה של צ'י בבית החזה, הצ'י של הריאות "סוגר" על הלב, אישה עלולה למצוא את עצמה בעצב מתמשך ואף לחוות דיכאון, לפתח בעיות בנושא שליטה וגבולות, לפתח חרדה אובססיבית בנושאים של ניקיון, סדר, כסף או צדק. לעתים הסטגנציה במרכז או במחמם העליון עלולה ליצור חום, אש ורעילות וזה עלול להוביל לדפוסים של הרס עצמי. 

דרכי טיפול: 

המטרות בטיפול להזין את המחמם העליון, ואת הלב בפרט, לשם התמיכה בתהליכים רגשיים ולעודד תנועה תקינה של צ'י ודם. כמו כן, לתמוך בחידוש הקשר בין הלב לכליות (שכבת ה- Shao Yin). כדי להמשיך במסע החיים באופן מיטיב צריכה להיות זרימה חלקה ותקשורת בין אש הכליות לאש הקיסר, בין הרצון למודעות, בין ההווה לעבר, בין מי שהייתי, לבין מי שאני עכשיו. 

טיפולים לדוגמא בדיקור

  • על מנת להזין את מחמם עליון, Xin & Fei (הלב והריאות), אנחנו דבר ראשון תמיד חושבות על שלושת המרידיאנים הייניים של הרגל. זה אחד התפקידים שלהם – לעודד עלייה של צ'י, דם ותמציות אל הלב, חיבור בין מאגרי הצ'י במחמם תחתון למאגר ה- Zhong Qi ותמיכה בתנועה מחזורית של Ying Qi המתחילה בריאות. המבחר הטיפולי ושילובים אפשריים הן אין סופיים, על חלקם כבר דיברנו קודם לכך.
  • עבודה עם המסלול הפנימי של Zu Tai Yin (מרידיאן הטחול) – Sp15,16 + Cv10 – משם המסלול ממשיך אל הלב. ניתן להתחיל את הטיפול עם מוקסה על הנקודה CV8, במיוחד כאשר ברקע ישנה חולשה גדולה, ולסיים עם Cv14.
  • Kid23-25 - נקודות בבית החזה אשר מעודדות את החיבור בין ה-Yuan, הפוטנציאל של האדם, לדם הלב ול- SHEN-Spirit, למי שאני כאן ועכשיו. הן מרגיעות את הנפש ומעודדות לקיחת אחראיות על החיים.
  • עבודה עם Chong Mai – יעילה וחשובה מאוד במצבים של טראומה, בתנאי שיש מספיק דם. Chong Mai מבטא את הרצון להמשיך לחיות, לפרוץ, להתפתח, לפרוס כנפיים, להתגבר על כל הפחדים ולהתחבר אל הילד הפנימי שלנו, למרות שכבר טעמנו את מרירות החיים.
  • עבודה עם Yin Wei Mai – גם עליו דיברנו ונתנו טיפולים לדוגמא. הוא מווסת זרימת דם אל הלב, מחבר בין הכליות ללב, מביא נחמה ואמונה בדרך. נאמר כי בדם (בנפש) נשארים כל הרשמים, כל החוויות שעברנו (טובות ורעות). מרידיאן ה- Yin Wei מאגד את כל המידע העמוק שצברנו במהלך החיים ומאפשר חיבור הרמוני אל הלב ואל עצמנו. לכן גם הוא חשוב מאוד בטיפול בטראומה.
  • Bl42-44 – נקודות נהדרות למצב בו יש תקיעות של המחמם העליון המתבטא בקושי לפרוק, לבכות ולשחרר. דרכן ניתן לעבוד על האספקט הנפשי והרוחני של הריאות והלב, לאפשר לריאות לשחרר וללב להיפתח מחדש. בניהן נמצאת הנקודה שהיא מרכז הוויטליות (Bl43), עליה נאמר כי מתאימה למצבים בהם המחלה חדרה כל כך עמוק, שאין לאדם כוח להמשיך לחיות.
  • עבודה עם שלושת המרידיאנים הייניים של היד מתאימה וחשובה מאוד במקרים של חסימה בבית החזה, חוסר יכול לבטא רגשות או רצונות. גם כאן המבחר של השילובים הוא גדול מאוד, אנחנו אוהבות להתחיל את העבודה מ- Cv17, אליה מגיעים המרידיאנים הייניים של היד, ממנה נפרסות הידיים לצדדים ויוצא קול של בכי או צחוק של שמחה.
  • מצבים בהם יש מחשבות מרובות, יאנג צף למעלה וגורם לקושי מנטאלי – עבודה עם Yang Wei למשל: Gb13,18 + Gb21 + Gb26 (עם או ללא Tw5). טיפול זה מאפשר ל- Yang Wei להוריד את היאנג לכיוון של Dai Mai, לאפשר עיבוד מחשבות והרגעת הנפש.

 עבודה עם צמחים

  • צמחים בודדים אשר ניתן להוסיף במודיפיקציות לחולשת דם הלב ובעיות שינה: Long Yan Rou (ליצ'י מיובש) – מעודד אופטימיות, Bai Zi Ren – מלחלח ופותח מעיים, Suan Zao Ren – טוב להירדמות ומלחלח מעיים, Ye Jiao Teng – מיטיב עם גידים ורצועות, Gou Qi Zi – נהדר לחליטות, Zhen zhu mu ("אם הפנינה") – שומר על הלב ועל שינה רצופה בלילה, מתאים במצבים של חום מדומה.
  • במקרים של פגיעה ביין הלב, חום ריק בלב – Bai He + Sheng Di Huang (50/50).
  • במקרים של ליחה אשר חוסמת את פתחי הלב: Ding Zhi Wan – לאישה אשר נבהלת בקלות ובעלת צחוק מוזר (Sun Si Miao), Ban Xia Hou Po Tang – לתסמונת גלעין שיזף תקוע, Di Tan Tang – פותחת פתחים, מחייה את החושים, מפזרת ליחה בחזה ומחזקת צ'י. אפשר גם להוסיף במודיפיקציות של פורמולות אחרות צמחים כמו Yuan Zhi (מייצב מרכז ומחזק רצון), Shi Chang Po, Yu Jin, Ban Xia.
  • במקרים בהם חום פגע בלב אפשר לעבוד עם מינרלים קרים ולהוריד עודפים לכיוון הכליות (זהירות עם הטחול) – Long gu + Mu Li או לעבוד עם Mu Tong, Dan Zhu Ye או לתת Dao Chi San – פורמולה קטנה ונוחה למודיפיקציות.  
  • בהתקפי חרדה קשים ניתן לשקול להוסיף את Long Gu או Long Chi.

כמה מילים על המרידיאן המיוחד REN MAI – האתגר שבשיקום 

מרידיאן העיבור - Conception Vessel, עיבור והזנה של חיים חדשים (בתוך הבטן ובחוץ). אחד הפרושים של Ren - לשאת את היותך יצור אנושי, להתמודד עם החיים ברמה רגשית, מנטאלית ופיזית, לקחת אחריות על החיים.

 Ren Mai שולט ביין ומאפשר לו להיות גמיש, מכיל ומשתנה בהתאם לתנועה של יאנג. הוא אחראי על הובלת תהליכים לסיומם, על שחרור הישן לצורך התחלת תהליך חדש. הוא שולט על הסוף וההתחלה של כל שלב ושלב בהתפתחות האדם. הוא מאפשר מיצוי של תהליך ונותן תוקף וערך ממשי לתקופה שעברנו. מרידיאן ה- Ren Mai מהווה את אחד המשאבים העיקריים של הגוף והנפש להתמודדות עם שוק וטראומה – הוא מאפשר תהליך של "סגירה" של החוויה (ולא הדחקה) ונותן הזנה, נחמה ואמונה במשאבים הפנימיים לעבור את קושי. 

בלידה "רגילה", תהליך הלידה מסתיים כאשר התינוק מונח על חזה ושדיה של האם, ואף מתחבר להנקה ראשונה. רגע זה מסמל את סוף תקופת ההיריון והלידה. בלידה שקטה הגוף הפיזי עבר לידה אך התנועה הטבעית לא הושלמה – זרועות המחכות להחזיק תינוק, אוזניים המחכות לשמוע בכי ושדיים שמחכות להניק. תפקידו החשוב של מרידיאן ההתעברות לא הושלם והוא ימשיך להחזיק את החלק החסר, את הזיכרון, כנראה למשך חיים שלמים. עם החוסר הזה האישה תלמד לחזור לחיים, בקצב שלה, בדרך שלה. 

שיקומו של Ren Mai לאחר לידה שקטה הוא קריטי להמשך החיים, לקיום הזנה עצמית ולהריונות הבאים, במידה והאישה תרצה בכך. במידה וישנה תשתית יינית מספקת, אנחנו יכולים לעבוד אתו כבר בתחילת הדרך הטיפולית בצמוד ללידה. 

טיפולים לדוגמא בדיקור

מטרות העבודה עם Ren Mai – הזנה ותמיכה באברי העיכול ויצירה של חומרים, חידוש הזרימה בין שלושת המחממים, הזנה של מחמם העליון ועידוד סיום התהליך של אבל, שיקום הפוריות. 

  • פתיחה של CV – לאפשר ל-Ren Mai  להתבטא במלואו, לתת לאישה תחושת בטחון במשאבים הפנימיים שלה, לעזור לה לשחרר את הישן, לחזור ולאהוב את עצמה מחדש. ניתן להוסיף מוקסה על Cv8,6,4,12 או להוסיף את Cv17,18,19 במקרים של חסימה בבית החזה.
  • חידוש התקשורת בין המחמם התחתון לעליון – Cv6 + Cv17 - דרך שתי נקודות אלו ניתן לתאר תהליך שלם של יצירת החיים – מחיבור אל צ'י האבות, דרך התמרת התמציות ועד לביטוי המלא של החיים מתוך החותם הסופי של הלב במחמם העליון. זה גם טיפול נהדר לחיבור האדם ל-"True Self" שלו.
  • Cv15  / "זנב היונה" – נחמה והגנה על הלב. יונה היא ציפור המגנה על גוזליה באהבה וברכות. כך גם האדם המחובר ל-Dao  שלו יכול לפתח תחושת אהבה, חום והגנה כלפי עצמו. הנקודה מאפשרת ללב להיפתח ולקבל את עצמי מתוך מקום שליו ובטוח.
  • עבודה עם מרידיאן Yin Wei - תומך בתפקידו של Ren Mai ומאפשר לאדם חיבור לרגשות עמוקים של חמלה, אהבה וביטחון עצמי. ניתן לשלב עבודה עם שניהם – Pc6+Lu7 עם Cv22,23.

ייבוש חלב אם לאחר לידה – 

  • מיד לאחר הלידה יומלץ לאישה ליטול כדורי דוסטינקס, אלה גורמים להפסקת הפרשת הורמון הפרולקטין מההיפופיזה וכך מפסיקים את מעגל ייצור החלב  .
  • במידה ויש גודש בשד ניתן לעבוד עם דיקור על מנת לפתוח את החסימה ולמנוע מצבי דלקת בשד. ניתן לעבוד מקומי על השד או על ידי וויסות התנועה של צ'י ודם במחמם העליון.
  • במידה ונפגוש אותה מספר ימים לאחר הלידה השקטה, נשתדל לא לבחור נקודות דיקור אשר מעודדות ייצור חלב אם (עבודה עם שכבת ה- Yang Ming, מרידיאן ה- Shou Tai Yang (מעי הדק) או Chong Mai. כמו כן, נשתדל לא להניח אותה בשכיבה על הבטן. מצב זה לאורך זמן עלול להוביל לתחושת התמלאות של השד וטפטוף חלב אם.
  • הנחת עלי כרוב קרים על השד או קומפרסים קרים יכולים להקל על אי הנוחות.
  • תהליך ייבוש החלב משתנה בין אישה לאישה ויכול לקחת עד 10 ימים (עם נטילת הכדור), אפשר ומומלץ להתייעץ עם יועצת הנקה שמתמחה בנושא.

המודל שבחרנו להציג בפרק זה מהווה עבורנו תשתית מצוינת לעבודה בכל שלב בו אנחנו פוגשות נשים לאחר לידה שקטה, גם שנים אחרי. לא הרחבנו אודות אבחנה מבדלת, אבחנת דופק ולשון, אנחנו מודעות לכך. האפשרויות העומדות בפתחנו הן אין סופיות. לדעתנו, טיפול באישה אחרי לידה שקטה דורש מאיתנו הסתכלות עמוקה ורחבה על המטופלת, על סיפור חייה, על היסטוריה רפואית, משפחתית, על מעגלי התמיכה שברשותה, וקצרה ידינו במאמר בודד להכיל את הכול. יחד עם זאת אנחנו סומכות, כי מאמר זה יצליח לחדד עבורכם את הבנת תהליך השיקום לאחר לידה שקטה ויעזור להגיע לאבחנות הרבות והמגוונות בקליניקה.

פרק ה' – המפגש בקליניקה - הקשר הבין-אישי 

הן כמטפלות והן כמורות אנו מרגישות, כי מפגשים עם מצבי טראומה בקליניקה לא מדוברים מספיק בקהילתנו. אומנם אובדנים סביב היריון ולידה הינם מצבים שכיחים, אך רובנו לא קיבלנו הכשרה מותאמת לטיפול במצבי טראומה, ולא לכולנו יש את המשאבים להתמודד איתם בצורה מיטבית בקליניקה. למטפלות רבות, שחוו בעצמן חווית דומות, זה עלול להוות טריגר להצפה רגשית. למטפלים ומטפלות, שהם הורים לילדים קטנים או בדרך להורות, זה עלול להציף פחדים והזדהות יתר. מפגש עם אישה שעברה לידה שקטה עלול להשאיר את כולנו ללא מילים. לא נוכל לדעת מראש מה ההשפעה שתהיה עלינו לאחר מפגש זה, על אחת כמה וכמה אם המידע מגיע אלינו בהפתעה, ללא הכנה מראש. לכן חשוב לנו לדבר על המפגש הבין אישי בקליניקה, על השיחה הטיפולית, ולתת כלים בסיסיים לניהול נכון של מפגש כזה והתמודדות אישית עם טיפול באישה אשר עברה לידה שקטה. 

"טיפול רגיש טראומה" הינו מושג מעולם הפסיכותרפיה. הוא מתאר מצב בו מטפלים הטמיעו בעבודתם עקרונות של טיפול ושיח מתוך כוונה להפוך את הטיפול לרגיש דיו. עקרונות שנבנו לא רק עבור המטופל, אלא גם בשביל לשמור על המטפל הנחשף לסיפור. שמירה על עקרונות אלו יוצרת מרחב מיטיב עבור המטפל/ת והמטופל/ת ומאפשרת תחושת בטחון, הכלה, אמפטיה וחום בין שני הצדדים. אספנו כמה נקודות שיעזרו לנהל מפגש כה לא פשוט, באופן בו נוכל להיות בנוכחות מכבדת והולמת אותנו, ואת המטופלת. 

  • בקשו עזרה / תמיכה / מקום לפרוק רגשות קשים או חששות, לפניי מפגש או לאחר מפגש כואב וטעון. שיחת טלפון עם קולגה, מפגש סופרוויזן אישי, שיתוף בקבוצת פייסבוק בה אתם מרגישים מוגנים, ייתנו הכרה לרגשות אלה, ותיקוף לכך שאנחנו קודם כל בני אדם לפניי שאנחנו מטפלים. אל תישארו עם תחושות קשות והצפת רגשות בעקבות מפגש שכזה, זה לא קל. אנחנו יודעות. כמובן, שאנחנו כאן עבורכם במידה ותרצו לפנות אלינו.
  • לא לכל מטפל/ת יש את המשאבים לקבל מטופלת לאחר לידה שקטה. ייתכן וכבר בשיחת הטלפון הראשונה תבינו זאת, או רק אחרי המפגש בקליניקה (או מספר מפגשים). חשוב לתקשר זאת מולה: "אני מתנצל/ת אבל אני מרגיש/ה שאין לי את האפשרות או פניות רגשית לעזור לך. אני אשמח למצוא עבורך קולגה שיכולה לקבל אותך במהרה". אין עזרה טובה יותר עבורה מלמצוא אדם מתאים לליווי תהליך של שיקום כה מורכב! שימרו על עצמכם, אך אל תשאירו את האישה ללא מענה.
  • נשימה עמוקה / פאוזה / רגע לארגן את המחשבות ולווסת את הרגשות העולים אחרי שיחת הטלפון הראשונה, בזמן התשאול, רגע לפניי שאתם מניחים את היד על הדופק. אפשר לתקשר את הקושי או את אלמנט ההפתעה, בפרט אם לא ידעתם על האירוע לפני. משפט כמו: "אני צריך/ה רגע לעכל ולנשום, בואי ניקח נשימה עמוקה ביחד", יכול גם לתקף את הקושי של המטפל, וגם לתת למטופלת תחושה שמכירים בקושי שלה.
  • מילים המבטאות אמפטיה ונותנות תיקוף לחוויה – "תודה ששיתפת אותי, זה דרש אומץ", "אני שמח/ה שהרגשת נוח לספר לי", "אני משתתפ/ת בצערך על האובדן שחווית", "זה לא מובן מאליו שמצאת את הכוחות להגיע לפה לטיפול, כל הכבוד לך על כך".
  • קשר עין עם המטופלת - מבט עיניים חומל זאת תמיד התחלה טובה. אין ספק, ייתכן ויהיה רגע במהלך המפגש בו תרצו שהאדמה תבלע אתכם, שתרגישו כי הסיפור קשה מנשוא, יחד עם זאת השתדלו ליישר מבט ולהישאר נוכחים עבורה ועבורכם.
  • אם מדובר בחשיפת יתר של פרטים קשים, זה בסדר אם תעצרו אותה. משפט כמו: "אני מתנצל/ת, זה נשמע שעברת חוויה קשה, אני לא בטוח/ה שיש לי כרגע את הפניות הרגשית או הכלים להתמודד עם כל הפרטים". כמובן, במידה ואתם מרגישים שהיא צריכה מקום לפרוק את הסיפור כולו, הפנו אותה למטפלים בשיחה העוסקים בטראומה ואובדן.
  • חשוב שנימנע משאלות בעלות אופי חודרני. אין מה ל"חפור" בפרטים.
  • השתדלו לא להניח הנחות מראש כמו: "זה בטח הדבר הקשה ביותר שעברת בחייך", "אין דבר נורא יותר מלידה שקטה", "זאת הולכת להיות תקופה קשה מאוד עבורך" וכד'. אנחנו לא יודעים מראש מה זה אומר עבורה, והאם זה באמת הדבר הקשה ביותר שעברה בחייה.
  • השתדלו לא "לפרק הגנות" (לרוב לא מודעות) של המטופלת. לדוגמה: מטופלת שאומרת שהיא בסדר, שהעיקר שזה מאחוריה, שחייבים להסתכל קדימה, להתמקד בטוב - אין לבטל את תחושותיה ולעודד אותה להתחבר לאבל ולאובדן, גם אם לדעתכם מדובר בהכחשה. מטופלת שמבטאת כעס גדול על העולם, על עצמה, על הצוות הרפואי שלא הקשיב לה יממה לפניי, כשהרגישה שמשהו לא בסדר - גם כאן לא נרצה לבטל את הזעם ולעודד אותה לעבור לשלב הסליחה. ישנם מנגנוני התמודדות רבים לנפש בתוך שלבי האבל. נסו להקשיב, להימנע מעצות שלא קשורות לטיפול שלנו (ברפואה סינית), להביע אמפטיה ולא ביקורת.
  • כדאי לחדד עם המטופלת את מטרת הטיפול – "מה הדבר שכרגע מפריע לך ביותר?", "על מה תרצי שנשים דגש בטיפול?", "מה חשוב לך שאדע בקשר לחוויה שעברת? האם את רוצה לבקש ממני משהו בהקשר הזה?".
  • חשוב להבין מהם מעגלי התמיכה שלה כרגע – האם יש מישהו מקצועי או מישהו קרוב שעוזר לה בתקופה הזאת? מי מבשל, האם היא אוכלת טוב, ישנה טוב ודואגת לעצמה כדי למלא חזרה מצברים לאחר הלידה, מה קורה עם בן/בת הזוג, האם גם הם מקבלים תמיכה. זכרו, על מנת להשתקם מטראומה נדרש מעגל תמיכה רחב ולא גורם אחד בודד, מקצועי או אמפטי ככל שיהיה.  
  • חשוב לנרמל תגובות והתנהגויות שהן השלכה של האירוע הטראומטי – "כמטפל/ת העוסקת בגוף – נפש אני יכול/ה להגיד שהגיוני שתהיה תגובה כזאת אחרי מה שעברת", "הגוף עבר לידה, הגיוני שיכאב לך ושתרגישי ככה", "זה ידוע שאחרי חוויה קשה וטראומטית יש קושי לישון, נטפל בזה".

"כמטפלים המלווים מסעות החלמה מטראומה, אנו נדרש בראש ובראשונה למידה רבה של הבנה והיכרות עם אזורי הטראומה האישיים שלנו, וכן נדרש להבין כיצד הם פועלים בנו ומגיבים למפגש עם השדה הזה. במקביל, יהיה עלינו להצטייד בידע פורמאלי, רגשי וחושי אודות טראומה לצד פיתוח רגישות גבוהה, יכולת אלתור ויצירתיות. הדרך לשם היא מסע, מסע של למידה ללא נקודת יעד סופית אך מלאה בתכלית וכוונה". 

"טיפול רגיש טראומה – המפגש עם טראומה בקליניקה והתאמת דרכי טיפול", רשומה מאת אפרת דבוש נאור. (10)

פרק ו' - טיפולים תומכים 

אספנו כמה אפשרויות לטיפולים נלווים שניתן להיעזר בהם עבור המטופלות. שיטות טיפול אלה הן מההיכרות האישית שלנו, כמובן שקיימים עוד טיפולים רבים נהדרים ומומלצים. כל שיטות הטיפול מגיעות מעולם הפרא-רפואי ולא כוללות שימוש בתרופות, שכמובן נדרש בחלק מהמקרים. 

פסיכותרפיה ממוקדת טראומה - טיפול ממוקד, מוגבל בזמן, לרוב עד כ-30 פגישות. הטיפול עוסק בעיקר ב"כאן ועכשיו" של המטופלת – משמע, בבעיות איתן היא מתמודדת בהווה. טיפול ממוקד מחייב מהמטופלת שיתוף פעולה אקטיבי. בחלק מהמקרים היא תצטרך לתרגל וליישם בבית את הכלים שרכשה במהלך פגישות הטיפול (תרגול מדיטציה, כתיבה, עבודה עם הגוף ועוד). קיימים מספר סוגים של פסיכותרפיה, המומלצת ביותר במצבי טראומה היא פסיכותרפיה קוגנטיבית התנהגותית CBT. ניתן להיכנס לדף הבית של אתר הפסיכותרפיה הישראלית להמלצה על מטפל/ת באזור הרלוונטי.

(Birth Oriented Thinking) B.O.T / תרפיה מוכוונת לידה – טיפול קצר טווח (לרוב 3 מפגשים) המתמקד בליווי תהליכים רגשיים והתפתחות אישית בתקופה סביב הלידה. מקורה של הגישה נובע מתוך התפיסה, כי האתגרים בתקופה סביב הלידה (גם הלידה השקטה) מהווים פוטנציאל והזדמנות יוצאת דופן לצמיחה וטרנספורמציה אישית משמעותית. ניתן להיכנס לדף הבית של אתר B.O.T להמלצה על מטפלת המתמחה בליווי לידה שקטה באזור הרלוונטי. טיפול זה רלוונטי במיוחד לקראת לידה העומדת להתרחש לאחר לידה שקטה, במידה והאישה מוצפת בתכנים קשים מהלידה השקטה שעברה בעבר. 

החוויה הסומטית (SE) – השיטה מבוססת על גישה כי טראומה אינה נגרמת מהאירוע עצמו, אלא מתפתחת כתוצאה מכישלון של הגוף, מערכת העצבים והנפש לעבד אירועים קשים בצורה יעילה. מפתח השיטה פיתח כלים המחזירים את יכולתו הטבעית של הגוף להתאושש מחוויות מכריעות, ולשקם את המנגנונים הטבעיים של ויסות עצמי. השיטה מאפשרת להעריך היכן 'תקוע' האדם: בתגובת לחימה, בריחה או קיפאון, ומציעה מבחר של כלים קליניים לטיפול במצבים פיזיולוגיים אלה. השיטה מאפשרת הכלה של תחושות ורגשות גופניים קשים, ללא צורך  לחזור ולחוות מחדש את האירוע הטראומטי. בליווי טיפול תומך, השיטה מבקשת לשחזר את התגובה של הגוף הפיזי בזמן חווית הטראומה במקום להתעכב על החוויה הרגשית (לדוגמה: במקום פחדתי למות באותו הרגע, ניתן לשחזר איך הפחד הרגיש בגוף) תחת הנחייה טיפולית שחזור זה מאפשר לגוף להיות נוכח לתחושות הסומטיות וכך לנסות להרפות, לשחרר או להכיר בהם. טיפול זה מאוד רלוונטי במצבים בהם אתם מזהים כי ישנן פתולוגיות פיזיות וסומאטיות שקשורות ליכולת לעבור עיבוד של הלידה השקטה, גם שנים אחרי. 

סובאדה / ארויגו – שיטת עיסוי טיפולית שמקורה במרכז אמריקה, ומטרתה להשיב את אברי הבטן והאגן למקומם הטבעי. ברחבי העולם היא ידועה גם בכינוי "עיסוי רחם". במהלך הטיפול מקבלת האישה מגע רך ומרפא על גבי הבטן שלה, באזור הרחם שלה. מגע זה יכול לאפשר פריקה של רגשות שעד כה לא קיבלו ביטוי. המגע בבטן טומן בחובו איכויות של נחמה ורוגע, ונותן הרבה כבוד לכאב ולזיכרון של העובר. לצד זה, המגע גם מאפשר לרחם לשחרר את הכאב העצור בו ולשוב להיות מקום של יצירת חיים. ברמה הפיזית, העיסוי יכול לאפשר שחרור של המתח והכיווץ, ובכך לתרום לשיפור בזרימת הדם לרחם. להמלצה על מטפלת ניתן להיכנס לדף הבית של אתר סובאדה ישראל. 

פרחי באך – התמציות של אדוארד באך מאפשרות לאדם להתחבר לתהליכי נשמה עמוקים ביותר ללא מאמץ רב או מודעות לכך. הן מקלות על הסבל הנפשי, מאפשרות לשנות State of Mind ולרכך את המופע הרגשי והפיזי. זאת שיטת טיפול פשוטה ונהדרת אשר יכולה להיות לעזר בליווי תהליכי שיקום מורכבים או כטיפול ממוקד בסיטואציה מסוימת. כמובן שמומלץ לפנות למטפל מוסמך בפרחי באך שיכול ללוות את האיש ואתכם בתהליך הטיפולי. עם זאת ניתן להתחיל עם פורמולה פשוטה ונגישה לכל (נמכרת בכל בתי הטבע ובסופר-פארמים) – Rescue remedy. היא תעזור לאישה בשלבים הראשונים לאחר החוויה הטראומטית. ניתן לקחת 4 טיפות כל 3-4 שעות למשך מספר שבועות בצמוד לאירוע הלידה השקטה.

מרכזים שאליהם ניתן להפנות לתמיכה רגשית לאחר לידה שקטה –  

קבוצות תמיכה לאחר לידה שקטה בעלות נמוכה מתקיימות בבתי החולים הללו: 

  • ירושלים - בית חולים הדסה עין כרם, בית חולים שערי צדק.
  • מרפאת 'חווה' בבית חולים תל-השומר.
  • בית חולים רמב"ם.
  • בית חולים מאיר.
  • השירות לבריאות הנפש של האישה, מרכז רפואי איכילוב.

 קבוצות תמיכה בפייסבוק – 

  • חיבוק בשקט
  • לידה שקטה תמיכה
  • לידה שקטה - בכי ההורים – תמיכה
  • אמא קשת - אימהות לאחר אובדן
  • מרחב ידע תמיכה ופינת זיכרון – אובדן תינוקות בלידה שקטה ותינוקות רכים
  • תאומים בודדים - אובדן תאום
  • הקשת שאחרי הסערה - הריון לאחר אובדן
  • קבורת נפלים עוברים ותינוקות רכים לאחר אובדן הריון/לידה שקטה
  • הפלה לידה שקטה ומה שביניהן
  • מדברות יחד על הפלה ואובדן הריון
  • צוחקות בשקט

 אתרים בעברית, בהם ניתן למצוא אינפורמציה על כל השאלות – 

מילים של סיכום 

ענת גוזלי – הסיפור שלי. 

שום דבר לא יכול היה להכין אותי לחוויה הטראומתית שבלידה השקטה שלי. כל הידע שהחזקתי בו לפני, או הסיפורים שקראתי, שהכרתי ברמה האישית ומהקליניקה, כמו התאדו ממני ברגע אחד בו בישר לי הרופא, כי העובר שלי בקריסת מערכות וללא מי שפיר כלל (בגלל חוסר אספקת חמצן שגרם לו להפסיק לייצר מי שפיר). 

זה היה רק עניין של זמן עד שהדופק שלו היה מפסיק מעצמו, והייתי מתבשרת על כך בבדיקה שגרתית – "אין דופק". אלו שתי מילים שהמון זוגות שומעים בבדיקת אולטרא-סאונד, לעיתים שגרתית, אבל משהו בי הרגיש שמתחולל תהליך לא טוב בגוף שלי עוד לפני. הפופיק שלי צנח פנימה במקום לצאת החוצה כמו בהריון הקודם, הבטן ירדה בנפחה. זה היה מוזר בהתחשב בעובדה שהייתי באמצע חודש שישי. אפילו הרגשתי קצת חולה, ללא חום, רק חולשה ובעיקר "בטן מתהפכת" מחשש שמשהו קורה, ואני לא בדיוק יודעת מה. אז ניגשתי לרופא, בערב ינואר קר במיוחד, לבד, כי רציתי להרגיע את החרדות ה"רגילות" שלי. הרופא, שרק לפני כשבוע הייתי אצלו בסקירה שנייה ותקינה לגמרי, החוויר, בישר לי שאין מים כלל, העובר בקריסת מערכות והפנה אותי באופן דחוף בהול לבית החולים. 

ארבעה ימים אחרי, חזרתי הביתה פצועה בגוף ובנפש, חלשה מהמוגלובין שצנח מלידה שלא בזמנה ואיבוד דם רב, עצובה, בוכה ללא הפסק, נרדמת בכל רגע כמעט מהחולשה, בקושי מסוגלת ללכת. הייתי באבל אמיתי. אבל אין שבעה וגם לא ממש מי שינחם על האובדן הזה. הרגשתי תינוק, גדל בתוכי ואיננו הוא. חזרתי בידיים ריקות ובור ענק בלב. 

לקח זמן, כמה שבועות, עד שתפסתי את עצמי והבנתי שרק עם תמיכה אצליח לצאת מהתהום החשוכה הזו. הלכתי לטיפולים מכל הסוגים, פיזיים ורגשיים, מקצועיים יותר ופחות, למדתי B.O.T והעמקתי בנושא של ליווי רגשי אחרי טראומת לידה ואובדן בשדה ההיריון והלידה. 

לאט לאט, חזרתי לעצמי, נכנסתי להריון, וכשנה אחרי לידת הקשת המופלאה שלי הקמתי קבוצות תמיכה לנשים אחרי לידה שקטה. טיפלתי בקליניקה בנשים שהגיעו אליי בתמיכה רגשית ופיזית, בדיקור ושילוב ליווי רגשי. ליוויתי אותן בתהליך הזה, שבו אני הייתי בודדה בהתחלה. ידעתי שזה מציל נפשות של ממש, עד "הריון הקשת" שלהן והלידה. מאז ועד היום, כשש שנים אני שם בתהליך הזה, שלהן וגם שלי. 

מרים רייך 

חוויתי שלוש לידות בחיי, לידות שהדרך אליהן לא הייתה קלה. שלוש פעמים התברכתי, כאימא, לחוות את השמחה המשככת כאב. כמטפלת, אני מרכינה ראש בפני דרכי השמיים. רוצה לשלוח כוחות לאותן נשים אשר לא זכו לשמוע את קול הבכי של תינוקן או איבדו את ילדיהן בכל גיל. רוצה לשלוח כוחות למשפחות אשר מתמודדות עם אובדן וצער. ובינתיים, אחבק את המשפחה שלי. 

את חלקי במאמר אני מקדישה לאודיה, אחיינית המתוקה שלי, שהלכה בטרם עת בגיל שנתיים. יהיה זכרה ברוך. 

ענת צחר 

לפניי שאנחנו מטפלות, אנחנו נשים, חלק מתוך קולקטיב נשי אשר נושא בחובו את הזכות להביא לעולם נשמות חדשות. כנשים מטפלות יש לנו תפקיד שלקחנו על עצמנו, גם אם לא בחרנו בו בצורה מודעת ושקולה – לתמוך, להנחות, לאזן, לווסת ולהעצים את המטופלות שלנו עד הנקודה בה הן יצליחו לממש את עצמן כאימהות. יש לנו הרבה מה לתרום, אך הדבר החשוב ביותר שלמדתי במהלך השנים, שלא הכול בשליטתנו. לצערנו, גם דברים רעים קורים במסע הפוריות, ולא נוכל לצפות אותם מבעוד מועד. 

אני רוצה לסיים בקידה עמוקה לכל אישה ואישה שעברה אובדן של עובר ברחמה, אובדן שקוף, אובדן שקט. אנחנו ברפואה סינית למשפחה עושות ונעשה הכול כדי לתת מקום של נחמה לכאב וליצור בסיס לצמיחה רוחנית, נפשית וגופנית.

אֱלֹהִים, עָשָׂה אוֹתוֹ יָשָׁר וְנָכוֹן 

חָמֵשׁ אֶצְבָּעוֹת בְּכָל יָד 

וְחָמֵשׁ אֶצְבָּעוֹת בְּכָל אַחַת מֵרַגְלָיו. 

בְּיַחַד עֶשְׂרִים. 

אֲנִי יוֹדַעַת, אֲנִי יוֹדַעַת 

שֶׁכְּבָר בָּרָאתָ יְלָדִים 

וְאַתְּ כְּבָר יוֹדֵעַ. 

אֲבָל 

הַפַּעַם הַזֹּאת הִשְׁתַּדֵּל בִּמְיֻחָד 

אָנָּא. 

לאה נאור, ימים מלאים (11)

מקורות 

  1. אוֹרִית פִּיּוֹל אוֹר, כִּשּׁוּפִים וּמְכַשְּׁפוֹטוֹבוֹת, הוצאת בדיוק, 2021
  2. "מודל טיפולי בלידה שקטה", מאמר מאת ד"ר חניתה ראובן – קרישפין, פורסם באתר פסיכולוגיה עברית, 2017
  3. "טיפול פסיכולוגי בגישה ההתייחסותית" מאמר מאת רון ארגמן ומור צח מוכתר, 2022, מכון טמיר.
  4. "לידה שקטה–חוויה מושתקת", מאמר מאת מירב זילברשטיין, 2017, פורסם באתר פסיכואקטואליה.
  5. שיתוף מהקליניקה, מרים בן שאול, בת 65, השיתוף פורסם בהסכמת המטופלת.
  6. צרויה שלו, שארית החיים, כתר 2011
  7. "חלולות – החוויה הגופנית נפשית של נשים אשר עברו לידה שקטה" מאמר מאת סופי דביר 2017, פורסם באתר טיפולנט .
  8. "האבל הלא מוכר – אבל בעקבות לידת מת". מאמר מאת נדב, בשור, שיבר, פורסם באתר      ההסתדרות הרפואית ישראל, 2005.
  9. אמה אשור, ציטוט מרשתות חברתיות, באישור המפרסמת. 2021
  10. "טיפול רגיש טראומה – המפגש עם טראומה בקליניקה והתאמת דרכי טיפול", רשומה מאת אפרת דבוש נאור. (10)
  11.  מתוך ימים מלאים, לאה נאור, 1963, הוצאת שחר
  12. מתוך הרצאה מיום העיון  "חוכמת הצמחים ליצירת חיים" , שרון גמזו בשיתוף פעולה עם רפואה סינית למשפחה.
  13.  מתוך הרצאות מיום העיון "הקיסרית שהלכה לאיבוד", אושרי זיסמן בשיתוף פעולה עם רפואה סינית למשפחה.
  14. מתוך המאמר "שיקום לאחר לידה", רפואה סינית למשפחה.
הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.