לשבור את הרצף – על ייאוש ותקווה בטיפולי פוריות

תחום הפריון הוא אחד התחומים המסתוריים ביותר אשר ממחיש את החשיבות שבחיבור בין הגוף לנפש. על הקשר בין המצב התודעתי והרגשי של האישה להצלחה בטיפולי פוריות אין מה להרחיב, זה כבר ברור וידוע לכל. מאידך חשוב לזכור כי לעתים קרובות נדרשות מהאישה עוצמות על לצורך שמירה על אופטימיות, תקווה והתרוממות הרוח בתוך תהליך רווי בבדיקות, במעקבים ובכישלונות שמלווים אותה. אל לנו לשכוח כי אישה אשר מגיעה לטיפולי פוריות כבר נמצאת בתוך חווית כישלון, אכזבה מהגוף, אכזבה מעצמה מהולה ברגשות אשם, תסכול ולעתים אף ייאוש. הכניסה לטיפולי פוריות קונבנציונליים יכולה להביא פתרונות רפואיים רבים ותקווה מחודשת. אך בפועל אנו רואים, כי נשים חוות זאת כחותם סופי על היותן מאותגרות פריון. כל ניסיון כושל נוסף רק מקבע הגדרה זאת יותר ויותר.

רגשות כמו עצב, אבל וייאוש חוסמים את התנועה התקינה של צ'י ודם בבית החזה. Fei (הריאות) נכשלות בהפצה התקינה, והעודף הנוצר חוסם את הצ'י של Xin (הלב). מצב זה בפני עצמו מייצר קושי להתחבר לרגשות אופטימיים של שמחה, אהבה, התרגשות ותקווה. ככל שהחסימה במחמם העליון נמשכת זמן רב יותר, כך תהיה יותר השפעה על המחמם התחתון. התנועה התקינה של Shen Qi (צ'י הכליות) תלויה בתקשורת חלקה עם Fei. מצב מתמשך של חוסר בתקשורת זו יוביל לחסימה של Shen Qi והעצמה של פחדים, חרדות וגם ספקות.

הרחם הוא היכל של דם ורגשות. הוא מקיים קשר הדוק עם Xin ועם Shen. הוא לא רק נתמך וניזון מהם, אלא מבטא את מה שבתוכם. Zhi של הכליות נותן את כוח הרצון ואת העוצמה הפנימית לחיות ולהתרבות, למרות כל הקשיים שבדרך. SHEN של הלב נותן אישור סופי לתהליך הנכון והמדויק עבורנו, יחד עם אמונה, התרוממות הרוח ותקווה. התקשורת בין הלב, הכליות והרחם היא חיונית להצלחה במסע של טיפולי פוריות. Fei (הריאות) תומכות בתקשורת זו ואף מאפשרות אותה לאורך כל הדרך. כאשר Fei לא מצליחות לעמוד בעומס של vרגשות הקשים ולא מצליחות לשחרר, זה עלול לחבל בתהליך כולו.

אחת המטרות החשובות שלנו בליווי מטופלות פריון היא לשמור על התקשורת הפתוחה בין המחמם העליון לתחתון על מנת לעזור לאישה להתחבר לתקווה ולא ליפול לייאוש. לא נדון הפעם באסטרטגיות הטיפול השונות להשגת מטרה זו, אלא נמחיש רק אחת מהן דרך הדיון על שלושת נקודות הדיקור – Cv6, Cv17 ו Lu7.

טיפול זה מאפשר פתיחה של בית החזה והפצה של צ'י ודם במחמם העליון, מעודד את Fei Qi לשחרר חסימות פיזיות ורגשיות ומחבר בין אזור ה Bao Zhong לאזור ה Zhong Qi.

海氣 - Qì hǎi - ים הצ'י – מייצגת מאגר של צ'י עבור הגוף כולו. מאגר אשר מתחברים בו צ'י האבות והצ'י הפוסט נטאלי המופק מתזונה ומנשימה. אל מאגר זה חוזר הצ'י בכל נשימה, ובזכותו יש הזנה אל מערכת הרבייה. מאגר זה מבטא את כוח הכליות, את הידע העמוק הבין דורי וכמובן גם את Zhi. הוא מאפשר הגנה על התמציות המבשילות במחמם התחתון והגנה על הרחם ועל החיים – Bao Zhong. התהליך אותו Cv6 מייצגת מהווה בסיס לתנועת ההזנה וההפצה של מרידיאן ה Ren Mai בכללותו ובמחמם העליון בפרט. לכן הגיוני להתחיל אתה את הטיפול המוצע (עם או בלי מוקסה).

אחרי איסוף הצ'י ועידוד התנועה במחמם התחתון ניתן לעבור אל Cv17.

CV17 - 膻中 - Shān zhōng  - מרכז החזה – השם מתייחס למרכז עצם הסטרנום, אשר מכונה "ארמון של מושל הלב". גם הנקודה הזאת נקראת "ים הצ'י", וגם היא מייצגת מאגר של צ'י עבור הגוף כולו. זהו צ'י אשר עלה מהמחמם התחתון ונפגש עם הצ'י במחמם העליון על מנת ליצור מאגר תומך בפעילות של הלב, של הריאות ושל ה Zhong Qi – צ'י האבות או צ'י המרכז, אשר שולט בכל מקצבי החיים. מאגר זה מאפשר תפקוד תקין של הפצת הצ'י בכל נשימה והפצה של דם בכל פעימה. הוא מאפשר שחרור של הישן והתחלה של החדש הלכה למעשה. הוא מאפשר תקשורת חלקה בין הקיסר (הלב) לשר (הריאות) ולממלכה כולה. מתוך אזור זה נפרשים המרידיאנים היניים ובית החזה נפתח. בדיוק כפי שהידיים הפרושות לצדדים ממתינות לחיבוק והלב מוכן להכיל חום ואהבה. 

החיבור בין ים הצ'י התחתון והעליון לאורך מרידיאן ה Ren Mai מחדש את תנועת הצ'י בכל הגוף ומביא תנועה אל היכל הרגשות במחמם העליון. כעת ניתן לשחרר את הייאוש ולתת לתקווה חדשה למלא את הלב.

LU7 - 列缺 - Liè quē  - רצף שבור – השם מתייחס לסטייה של מסלול ה Shou Tai Yin (מסלול הריאות) לכיוון היאנג. ניתן לתרגם את שם הנקודה כמכת ברק או כמושג סיני עתיק המבטא הארה. זוהי נקודת השפעול של מרידיאן ההתעברות Ren Mai, השולט על כל העקרונות של יין בגוף. אם משהו בעיקרון העמוק של התפקוד הייני של הגוף יצא מהרצף הנכון, הנקודה תשפיע על כך כמו מכת ברק. היא משחררת את הצ'י הכלוא במחמם העליון החוצה ומנקה כבדות מהחזה, כפי שברקים מנקים את השמיים בסערה. לעתים ניתן לצפות להתפרצות של דמעות לאחר דיקור הנקודה, במיוחד כאשר ישנם רגשות כלואים בבית החזה. נקודה זו מסמלת את השחרור הסופי וחזרה אל הרצף התקין של החיים.

לנקודה שם נוסף ומעניין: Tong Xuan - Child Mystery – כנקודת חיבור יש ביכולתה להוציא מהמעמקים החוצה, מהיין אל היאנג, ולבטא את החיים. בדיוק כפי שמרידיאן ה Ren Mai מבטא תהליך יצירת החיים – התעברות, היריון ולידה.  

אפשר להגיד שבטיפול זה אנו סוגרים מעגל – חיבור אל צ'י האבות במעמקי המחמם התחתון, הבאת הצ'י אל מחמם העליון לצורך הפתיחה של מרכז השליטה על תנועת הצ'י, הדם והרגשות, ושחרור הרגשות אשר חוסמים תהליך התעברות. טיפול זה מאפשר חזרה לשגרה, חזרה לחיים, חזרה לתקווה.

טיפול זה יכול להתאים לכל שלב בתוך הפרוטוקול של טיפולי פוריות, במיוחד לאחר שהאישה חוותה אכזבה מכך שלא נקלטה.

למרות הקסם שבטיפול זה, אין לשכוח כי העולם הרגשי הוא עמוק ושוכן ברבדים הלא מודעים שלנו. על מנת להגיע אליו ולחולל בו שינוי אמתי נדרשת עבודה עצמית רבה ואימון תומך, ולא רק שלוש מחטי קסם. ואם זאת, שלוש מחטי קסם אלה יכולות לתת את הפריצה הנכונה ולהתחיל בדרך חדשה של יציאה מהייאוש, חיבור אל התקווה והיריון המיוחל.

ים של תקווה לכם ולמטופלות שלכם!

רוצים לשמוע עוד?

מוזמנים להרצאה במחיר חברתי - "ההבטים הרגשיים של טיפולי פוריות" - לבירור פרטים כנסו כאן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.