המסע שאחרי - שיקום לאחר לידה

המסע שאחרי – שיקום לאחר לידה

נשים רבות מגיעות אלינו לקליניקה בשלבים שונים של היריון על מנת לקבל עזרה, תמיכה ולעתים גם ליווי מתמשך. בנוסף לתמיכה שלנו, מערך שלם מלווה אותן לעבר הלידה – צוות רפואי, מדריכות הכנה ללידה, דולות, מדריכות יוגה להיריון, משפחה קרובה ורחוקה, חברות וכמובן ספרות אין סופית המכינה ללידה. 

אבל, האם כל המערך הגדול הזה, אשר אנו המטפלים חלק ממנו, יודע להכין את האישה ליום שאחרי? האם אנו יודעים לחדד את תשומת ליבה, שנייה לפני שהיא "מאבדת את עצמה" ומתמסרת לתינוק החדש, לגבי המסע שאחרי – שיקום לאחר לידה? האם אנו נפרדים ממטופלת אשר לווינו בהריונה באיחולי הצלחה ועם "אני כאן לכל שאלה ובעיה" הבנאלי, או דואגים כבר לקבוע איתה תור לעוד 3-4 שבועות לתמיכה בשלבי הפוסט-פארטום?

במאמר זה החלטנו לבחון את מסע השיקום של אישה אחרי לידה דרך אנרגטיקה סינית. פירקנו תהליך זה לשלבים מובנים וסדר כרונולוגי, אבל חלוקה זו היא לצורך מתודולוגי בלבד. הרי ברור לכולנו כי מדובר בתהליך אישי מאוד המשתנה מאישה לאישה. במאמר זה אנו שמות למטרה לא רק לעודד מודעות בקרב המטפלים לנושא של פסט–פארטום, אלא גם לתת כלים לליווי האישה בתקופה שאחרי הלידה, במיוחד ברמה המניעתית.

אישה בסיום הלידה

במהלך הלידה אישה עוברת תהליך טרנספורמציה פיזי ונפשי בסדר גודל שלא באמת ניתן לתאר או להבין מבחינה תאורטית. רק מי שחוותה לידה, מודעת לעוצמות של התחושות השונות כמו כאב, פחד, דאגה, התרגשות, שמחה, התשה, אהבה. החוויה האינטנסיבית של איבוד השליטה במהלך הלידה מהווה שיעור גדול ולא פשוט עבור האישה. "העצמי" שלה מתרסק, וכבר בסיום הלידה מתחיל להיבנות מחדש. לא רק התינוק נולד בתהליך הלידה, אלא גם אישה חדשה – אימא. אומנם אימא חדשה נולדה, אך יש לפניה מסע שלם, לעתים ארוך מאוד, לעיצוב התודעה המחודשת. על מנת ללמוד ולהפנים את שיעור הלידה ולבסס את ה"עצמי" מחדש. נדרש לזה זמן – זמן של שיקום.

מבחינה סינית ניתן להגיד כי כל לידה מסתיימת במצב של התרוקנות היין והתשה של היאנג. איבוד מאסיבי של דם הכבד, נוזלים ותמציות מרוקן את Ren & Chong mai וגורם ליצירה של רוח. רוח זו ניתן לראות בהצפה רגשית אותה חווה האישה במהלך ובסוף הלידה. לרוב זו היא לא רוח פתולוגית, ולה מטרה חשובה מאוד – עידוד תהליך הטרנספורמציה הרגשי המתרחש בלב.

התשה של יאנג מגיעה אחרי שלב הלחיצות והוצאת התינוק. הפגיעה העיקרית היא ב Shen Qi & Yang (הכליות), Pi Qi & Yang (הטחול) ובמרידיאן ה Du Mai. ככל שהלידה הייתה ארוכה יותר, או שלב הלחיצות קשה יותר, כך ההתשה תהיה משמעותית יותר. התשה חמורה של יאנג משמעותה עיכוב בתחילת תהליך השיקום מבחינה פיזית ונפשית.

השיקום שאחרי הלידה

שלב ראשון 

במצב התקין השיקום מתחיל מיד בתום הלידה, עם יציאת השלייה. התהליך מאוד דומה לסיום הוסת. Shen Qi מכווץ חזרה את הפתחים התחתונים, Du Mai מפסיק להוביל צ'י יאנגי מטה, "מזדקף" ואוסף חזרה דם ונוזלים. בזכות הכיווץ של יאנג מתחיל תהליך של איסוף ובנייה של יין, מילוי מחודש שלRen & Chong Mai וכמובן גם התמלאות של דם הכבד. המחשה לתהליך זה ניתן לראות בהתכווצות של הרחם וירידה משמעותית בכמות הדימום וההפרשות כבר בימים הראשונים לאחר הלידה. צ'י ודם שנאספו במחמם התחתון מובלים להזנה מחודשת של המחמם העליון, אשר מאוד נחלש בתהליך הלידה. ככלל בלילה הראשון לאחר הלידה כמות האדרנלין בדם עדיין גבוהה, אישה לא רגועה ומתקשה להירדם (תמונה של רוח ו- SHEN Spirit לא שקטה). במהלך היממה השנייה אחרי הלידה אישה מתחילה להירגע, יש רצון לישון, ואם התינוק מאפשר, אישה יכולה להירדם כל פעם לכמה שעות. הזנה מחודשת של דם הלב מאפשרת לאישה להיפתח. מתעורר הרצון לספר ולחלוק את החוויה עם אחרים (משפחה, חברים קרובים, מבקרים), דבר שעוזר להתחיל את תהליך העיבוד של הלידה. הזנה מחודשת של מחמם העליון מעודדת תחילת התהליך האקטיבי של ייצור החלב בשדיים. לקראת היום השלישי מתחיל להיווצר החלב ומגיע הגודש.

כאשר היאנג לא מצליח להתגבש במחמם התחתון מיד לאחר הלידה, והיין לא מובל אל מחמם העליון, אנו עלולים לראות דימום חזק מתמשך, איחוי לא תקין של אזור הפרנאום, אי שקט, חוסר יכולת להירגע ולהירדם, חרדות, בצקות בפלג גוף תחתון, שלא יורדות כמה ימים לאחר הלידה, שדיים שלא מתמלאים גם אחרי היום הרביעי (תחושת גודש).

כיצד ניתן לתמוך בשלב שיקומי זה?

ניתן ורצוי להכין כל אישה לשיקום לאחר הלידה עוד טרם תחילתה. חיזוק צ'י הכליות בסוף ההיריון הוא הטיפול האפקטיבי ביותר לכך. כמובן שיש לקחת בחשבון את המצב הכללי של האישה, סימנים לאורך היריון כולו ואת האבחנה המבדלת הרלוונטית. ניתן לשלב עבודה עם מוקסה, ואף לתת לאישה מוקסה הביתה.

חשוב לא פחות הניהול הנכון של הלידה עצמה. בשלב הלטנטי של הלידה על האישה לשמור על כוחות ורוגע, דבר שלא תמיד מקפידים עליו. מומלץ להישאר בבית או בסביבה רגועה, בטוחה ונעימה, לאכול מעט, לשתות מספיק מים ולנוח לסירוגין. כמו כן חשוב הניהול הנכון של השלב האקטיבי בלידה ע"י המיילדת, במיוחד בשלב הלחיצות.

אחרי הלידה – ניתן לקחת פורמולת פטנט כבר בימים הראשונים אחרי הלידה לשמירה על צ'י ודם ולעידוד כיווץ הרחם. חשוב לתת מקום לאישה להתבטא ולספר את סיפור הלידה שלה ללא שיפוט מהצד. ניתן לפגוש את האישה כבר בשבוע הראשון לאחר הלידה ולתמוך בצ'י הכליות ובדם הלב. במידה ועדיין יש דימום חזק ניתן לעשות טיפול להפסקת הדימום, למשל גרגירי מוקסה על Sp1 ו Liv1.

שלב שני

שיקום המרכז - שלב אשר מתחיל מיד לאחר הלידה ויכול להימשך במשך חודשים רבים ואף שנים. כל לידה, גם המיטיבה ביותר, היא שוק וטראומה לגוף ולנפש האישה. המהירות בה האישה תחזור לתפקוד תקין פיזי ורגשי תלויה בשיקום צ'י האדמה. Pi & Wei (הטחול והקיבה) הם הציר המרכזי אשר מאפשר תנועה נכונה של יין ויאנג, איזון נכון בין צ'י לדם, ייצור מחודש של צ'י, דם ונוזלים וכמובן העיבוד הראשוני של חווית הלידה.

שיקום של Pi & Wei מחזירים את מערכת העיכול לתפקוד הנכון – התאבון חוזר, יציאות חוזרות לתקינותן. התאוששות של Pi Qi מאפשרת המשך של הרמת היאנג וטרנספורמציה של מזון ונוזלים. חלב ממשיך להיווצר בכמות מספקת בהתאם לביקוש ובצקות נעלמות סופית. שיקום המרכז מאפשר ל Dai Mai לחזור לתפקודו התקין המתבטא בשיפור התנועה באגן וסגירה של שרירי הבטן חזרה בהמשך. כמו כן פתיחה ותפקוד מחודש של Dai Mai יאפשר חידוש תקשורת תקינה בין שלושת המחממים.

התפקוד התקין של Yi, האספקט הנפשי של Pi, מאפשר את עיכול החוויה ברמה המנטאלית ותחילת עיבוד הלידה מבחינה הרגשית. האישה הופכת ליותר יציבה, רגועה, מכילה ומתמסרת לתינוקה, מתחילה הבנייה של הקשר הדיאדי (אם ותינוק).

במידה וצ'י האדמה לא חזק מספיק, האישה תתקשה להתחיל את השיקום לאחר הלידה פיזית, נפשית ומנטאלית. נוכל לראות סימנים כמו טחורים שלא משתפרים עם הזמן, עצירות, פיסורה, חוסר תאבון, בחילות, כבדות, לאות, קושי בתנועה, תחושת תקיעות באגן. נפוץ בשלב זה לראות בעיות בייצור החלב, בהנחה שהכול תקין מבחינת התינוק ויש ביקוש וטכניקת הנקה נכונה. תנודות רגשיות קיצוניות יכולות להעיד על כך שאין וויסות נכון בין צ'י של עץ ואדמה, כנ"ל גם קושי להירדם, חרדות ודאגות לא פרופורציונאליות, מחשבות טורדניות.

Yi שלא מצליח להתחיל את עיכול חווית הלידה ברמה המנטאלית ואת תהליך הלמידה של ה"עצמי" המחודש, עלול להוביל למצב של פוסט טראומה. הסימנים המדאיגים של פוסט טראומה אחרי לידה הם: הסתגרות, הימנעות מקשרים חברתיים, הימנעות משיח על הלידה, הימנעות ממפגש עם צוות רפואי, התרחקות מהתינוק, הבזקים מהלידה, מצבי רוח קיצוניים או דכדוך מתמשך. במצב של פוסט-טראומה הגוף משחזר בצורה רפטטיבית את החוויה אשר פירש כסכנה לחיים, מה שלא מאפשר להיכנס לתהליך השיקום ומקשה על יצירת הקשר הדיאדי המיטיב.  

כיצד ניתן לתמוך בשלב שיקומי זה?

טרם הלידה – ישנה חשיבות גדולה להכנה נכונה של האישה לשלב שאחרי: הסברים על נושא ההנקה, תנודות של מצבי הרוח, התנהלות בבית חולים, העלאת המודעות לקשיים השונים האפשריים ומתן מענה בהתאם.

אחד הדברים החשובים ביותר בתהליך השיקום של כל אישה אחרי לידה הוא מערך התמיכה שלה. כל אישה חייבת סביבה אשר תוכל לאפשר לה את התנאים הנכונים והמתאימים לשיקום – שינה ומנוחה פיזית במיטה כל כמה שעות, תזונה מבושלת, מחממת ומזינה, הנקות מרובות ללא עיסוק בענייני הבית. ניתן בהחלט לפנות לעזרה של אנשי מקצוע במיוחד יועצות הנקה, דולות פוסט – פארטום ואם צריך  פסיכותרפיסטים שעוסקים בתהליך עיבוד הלידה.  

מיד לאחר הלידה ניתן לקחת פרחי באך. אפשר להתחיל עם פורמולת רסקיו, אשר נותנת מענה במצבים של שוק וטראומה.

יש לשמור על חום הגוף ונוזלי הגוף – לא להיות בחום מדיי או בקור מדיי. מגע וחימום אזור האגן וגב תחתון עם כריות חמות מומלצים מאוד.

בעבודה עם דיקור, בנוסף לאבחנה המבדלת האינדיבידואלית לכל אישה, חשוב לשים דגש על חיזוק של Pi & Wei, חימום המרכז וויסות התנועה של צ'י מהמרכז אל הקצוות. עבודה פשוטה עם מוקסה מאוד מתאימה ויעילה בשלב זה, למעט המקרים בהם ישנה מעורבות של חום כלוא. כדאי לשים תשומת לב למרידיאן הDai Mai  ולוודא שאינו חסום מדיי או חלש מדיי. ניתן לשלב עבודה במגע או תרגילים שונים לשיפור זרימת הצ'י באגן. כמובן שמומלץ לתמוך בייצור של צ'י ודם דרך דיקור ופורמולות צמחים לאורך החודשים הראשונים לאחר הלידה.

שלב שלישי

תנועה של צ'י, דם ונוזלים מתחדשת בין שלושת המחממים והמטבוליזם של הגוף משתקם סופית.

בעקבות הסטגנציה הטבעית אשר נוצרת בתקופת ההיריון ישנה פגיעה בתנועה של יין ויאנג בגוף ובזרימה החלקה של צ'י, דם ונוזלים בין שלושת המחממים. הלידה עצמה מובילה לפתיחת הסטגנציה, ולאחר שיקום האדמה והמרכז ניתנת האפשרות לתנועה המחודשת בין שלושת המחממים. תנועה זו הכרחית להמשך הזנת הגוף, להמשך ייצור החלב בשדיים לאורך זמן, להובלת התמציות מעלה אל המחמם העליון והזנת הקיסר, לחזרה של האיברים הפנימיים למקומם ולחידוש המטבוליזם כולו.

מרידיאן ה Ren Mai מתחיל להתמלא מחדש. השיקום הסופי של התהליכים המטבוליים ושל מרידיאן ה Ren Mai באים לידי ביטוי בשיקום בלוטת התריס (אזור CV22-23) והשבת הערכים ההורמונליים לנורמה, בוויסות התקין והמחודש של משק הסוכר והשומנים בדם ובמעבר החלק לתהליך ייצור האוטוקריני של חלב - ייצור חלב בשדיים בהתאם לדרישה ללא צורך בהפרשת הפרולוקטין. ככלל תהליכים אלה מתאזנים סביב חצי שנה לאחר הלידה. בסופו של דבר נצפה גם להשבת הוסת.

השכבות אשר עובדות יחד ודואגות לכך שהתנועה בין המחממים תתקיים באופן תקין הן שכבת ה Shao Yang ושכבת ה Jue Yin. שכבת ה Shao Yang אמונה על שיוט והפצה של האש הארצית, אשר מקורה בכליות, מהמחמם התחתון אל המחמם העליון וחזרה. הפצת החום והתנועה של צ'י ונוזלים מאפשרים למטבוליזם התקין להתקיים בכל מערכות הגוף. בנוסף, וחשוב לא פחות, מאפשר Dan (כיס המרה) לאימא הטרייה את האומץ לפרוץ קדימה עם יכולת לראות את העתיד וליצור עבור עצמה חזון חדש.

תפקידה של שכבת הJue Yin  הוא לשמור את החום הארצי מעוגן בתוך הדם ולאפשר את התנועה החלקה של דם בין שלושת המחממים. כתוצאה מכך תתאפשר ההזנה של דם אל האיברים הפנימיים, המפרקים הגדולים, הרצועות והגידים, ויתאפשר השיקום הסופי של הגוף הפיזי וחזרה לתנועתיות התקינה. כמו כן מאפשרת השכבה את ההזנה והתקשורת בין הקיסר (הלב) לממלכתו ובין הקיסר לרחם בפרט. תקשורת זו היא הכרחית לעיבוד הסופי של תהליך הלידה.

כאשר במהלך הלידה הייתה היחלשות משמעותית או קריסה של יאנג, דימום כבד מאוד או מצב מסכן חיים, עלול לחדור קור עמוק ולגרום להיקשרות חזקה של תנועת הצ'י. כתוצאה מכך עלול להיווצר קושי בשיקום התקשורת בין שלושת המחממים. לאורך זמן רב, תיתכן פגיעה משמעותית בבלוטת התריס והתפתחות של תת פעילות כרונית, התפרצות של מחלות אוטואימוניות לאחר הלידה, פגיעה במשק החלב אשר יהיה קשה מאוד לשקם. זרימה לא תקינה בין שלושת המחממים עלולה לבוא לידי ביטוי בסתימה חוזרת של צינוריות החלב והתפתחות של דלקות בשד חוזרות ונשנות. כמו כן תחושת דכדוך, חוסר שמחה, חוסר יכולת של האם לראות את עצמה מתמודדת עם השינוי (לדוגמא - פוחדת להישאר לבד עם התינוק לאורך זמן).

כיצד ניתן לתמוך בשלב שיקומי זה?

טרם הלידה – חשוב מאוד להקפיד על תנועה במידה, לא להתיש יתר על המידה את היאנג, אך גם לא להגביר את הסטגנציה הקיימת. הליכה בנעליים נוחות (או לחילופין על דשא או חול הים) תתמוך ביכולת הגוף לנהל את תנועת היאנג מטה. זה הזמן להתחיל עבודה עם כדור הפיזיו' בבית או במשרד במידה ואפשר. שעות שינה מספקות, גם אם לא ישנים טוב בלילות, לא לוותר על כניסה למיטה בשעה מוקדמת. לאחר הלידה – שעות שינה מספקות, חימום ועיטוף פלג גוף תחתון לשם שמירה על חום הגוף ושמירה על היאנג, גוף אל גוף עם התינוק לעידוד מטבוליזם תקין של האימא ושל התינוק. אכילת אוכל מבושל ומחמם, עשיר בחלבון ושומן. כחצי שנה לאחר הלידה (מי שיכולה גם לפני) הוא הזמן לחזור לפעילות גופנית מלאה.

בעבודה עם דיקור, בנוסף לאבחנה המבדלת האינדיבידואלית לכל אישה, חשוב לשים דגש על פתיחת הסטגנציה של המחמם האמצעי, וויסות התנועה בין שלושת המחממים, הזנה של מחמם עליון ושמירה על היאנג. עבודה עם מוקסה על מחט מצוינת, עבודה עם נקודות דיקור על גבי השכבות Jue Yin & Shao Yang חשובה מאוד, ניתן לשלב טכניקת דיקור של 3 מחטים (מחט בכל מחמם) בכל טיפול בשלב זה. כמו כן נרצה לוודא כי מרידיאן ה Ren Mai מתמלא ובדופק ישנה מלאות של יין ותחושה תקינה בעמדת הריאות. אם לא, חשוב לעבוד על המילוי והוויסות שלו בטכניקות שונות (לא נוכל להרחיב על זה כאן במאמר).

שלב רביעי

ייצור תקין של צ'י ודם והתנועה התקינה בין שלושת המחממים ממלאים את המחמם העליון, מחדשים את יין ויאנג הכליות ומבססים את מקצב החיים החדש.

מטרתו של השלב האחרון בשיקום הוא ביסוס ה"עצמי" החדש, שיקום הנפש לאחר שכל המאגרים התחדשו, חזרה למקצב החיים. כעט האישה מסוגלת להבין את העבר, למצות את ההווה ולתכנן את העתיד. שיקום זה נמשך עוד חודשים רבים לאחר הלידה ולפעמים גם שנים. שלב חשוב זה יצליח להתקיים רק בתנאי, שהשלבים הראשונים עברו בצורה מיטיבה.

יין ויאנג הכליות חוזרים לאיזון, דבר אשר בא לידי הביטוי בשיקום סופי של מחמם התחתון, אזור הפרנאום ומערכת הרבייה. ביטוי נוסף לכך הוא תפקודם התקין של Yin & Yang Qiao אשר אחראים על מקצב היום יומי של יין ויאנג, ערות ושינה, מערכת ה Wei Qi ו ה Ying Qi.

השיקום הסופי של המחמם העליון מאפשר את העיבוד הרגשי הסופי של חווית הלידה. הלב לומד את השיעור שלו ומצליח להגדיר את הדרך החדשה של האם. אזור ה Zhong Qi אשר אחראי על מקצבי הנשימה, תנועת הדם ועל כל מקצבי החיים, משתקם. יחד עם שיקום זה מגיעה הרגיעה והשלווה האמיתית והקשר הדיאדי מבוסס וחזק. חווית הלידה יותר לא מגדירה את האישה, אלא נשארת אתה כזיכרון עמוק של Zhi (האספקט הנפשי של הכליות) וידע, אשר יועבר לדורות הבאים, וכמובן יבא לידי הביטוי בלידה הבאה. 

במידה ושלב זה מתעכב והתהליך כולו לא מצליח להגיע לסופו, עלולה האישה לחוות את השלכות הלידה ברמה פיזית ונפשית שנים רבות לאחר מכן. הבעיות אף עלולות לצוף מחדש ברגע שתחליט להרות שוב, עד לכדי בעיות פוריות. במידה ותהיה פגיעה מתמשכת בצ'י ודם של מחמם העליון, הקיסר יתקשה בלמידה של הדרך החדשה, בשחרור העבר והגדרת העתיד. במקרים אלה עלולה האישה לחוות דיכאון מתמשך אחרי לידה, מצב אשר לא תמיד מתגלה מהר ולעתים מאובחן זמן רב אחרי אירוע הלידה. 

כיצד ניתן לתמוך בשלב שיקומי זה?

חשוב מאוד לחזור לשגרת החיים הנורמאלית. אישה אשר מתקשה להיפרד מתינוקה, אפילו לזמן קצר, חודשים לאחר הלידה, או מתקשה להישאר אתו לבד, מסרבת לטפל בעצמה, לפגוש חברים, לבלות זמן עם בן/בת הזוג, מתקשה לעמוד במשימות היום יום, חווה תנודות רבות במצבי הרוח או חוסר יכולת להגיע לרגעי שמחה – כל אלה הם סימנים מדאיגים, אשר יש לשים אליהם לב, ולהפנות את האישה לייעוץ מקצועי וטיפול מתאים. גם אישה שלא חוותה דיכאון אחרי לידה, אך בתחושה שלה מתקשה לעבד סופית את חווית הלידה, יכולה להגיע לטיפול ממוקד בשיטות שונות מתחום הפסיכותרפיה.

זה הזמן לחזור לטיפול ברפואה הסינית או בשיטה אחרת. אם האישה עדיין לא חזרה, או אף פעם לא עסקה בפעילות גופנית, זה הזמן. מומלץ מאוד לעשות פילאטיס, יוגה, אימוני סיבולת לב – ריאה, ריקוד ותנועה אשר מחברת בין גוף לנפש. זה הזמן לשוב לעיסוקים אשר שמורים לאישה עצמה ומביאים לה סיפוק ושמחה ללב, אם זה מפגשים עם חברות או חוג מקרמה.

בדיקור יש לעבוד על פי האבחנה ובנוסף לתמוך במחמם העליון. עבודה עם Shou Jue Yin (מרידיאן הפרקרדיום) מאוד מומלצת לחיבור הסופי בין Xin (הלב) ל Shen (הכליות) בשכבת ה Shao Yin. במידת הצורך אפשר להמשיך עם פורמולות המחזקות צ'י ודם, משקמות את הכליות ותומכות ב Jing וכמובן לשים דגש על הפורמולות אשר תומכות בדם הלב.

זהו סוף המסע לאחר הלידה וכעת ומתחיל מסע חדש של גידול המשפחה.

לכל מי שנמצאת במסע, או תומך במסע זה – בהצלחה!

מעוניינים להעמיק בנושא? מזמינות אתכם ליום עיון הדיגיטלי בשיתוף עם אושרי זיסמן - "קיסרית שהלכה לאיבוד" - כאן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.