האבולוציה המיוחדת שלי כמטפלת - ענת צחר

אבולוציה לפי ויקיפדיה: "התפתחות איטית, מדורגת. השתלשלות" . 

לפניי כעשור נתקלתי במאמר אודות שמונת המרדיאנים המיוחדים, היה שם משפט שתפס את עיניי.

 "In 1572 a book called Qi Jing Ba Mai Chao was published, describing the eight special meridians. It is recorded that Li-Shi Zhen remarked in this time that any Chinese physician who did not use these special meridians was indeed not truly practicing the highest form of Chinese medicine." The Extraordinary Acupuncture Meridians: Homeostatic Vessels - Leon I. Hammer, MD. 

כולנו מסכימים כי הידע אודות שמונת המיוחדים עטוף ב"סוד" גדול, מה שהופך אותם לפחות נגישים לטיפול. המשפט של Li Shi Zhen נשאר בתודעה שלי כמטפלת ובאופן אישי, רציתי לדעת עוד. 

בסיום הלימודים יצאתי בתחושה של חוסר הבנה ובהלה מהנושא. העדפתי פשוט לא לגעת. אחרי שנכנסתי ללימודי המשך (שנים רבות של לימודי המשך למען האמת) פגשתי מורים שהצליחו להנגיש לי את הנושא. בזכותם התחלתי לעבוד עם המיוחדים ולפתח את החוש מתי מותר ומתי אסור, אם כי עדיין ללא הבנה אמתית של העניין. אני עוד זוכרת את הפעם הראשונה בה פתחתי בטיפול לאישה הרה את Dai Mai וניקיתי את Chong, לא ישנתי כל הלילה! הייתי בטוחה שבבוקר אקבל הודעה שהמטופלת ילדה... (הרפס ואיגינלי בשבוע 28 רגע לפניי יילוד). 

העבודה המחודשת עם רשת המיוחדים הובילה להתרגשות גדולה, אבל יחד עם הגילוי, הניסוי והטעייה וטיפולים רבים שהרגישו לרגעים כמו "קסם", היה חסר ברקע את שלב הלמידה המעמיקה. כאן מרים נכנסה לתמונה... 

לי יש יותר חשיבה אבסטרקטית ואינטואיציה מפותחת, למרים יש חשיבה אנאליטית ויכולת לזהות הקשרים ולתת מבנה לכמויות גדולות של מידע. ביחד הצלחנו להעמיק את החקירה של המרידיאנים המיוחדים באופן מובנה. ואצלי התחילה בהירות ודיוק בהבנת מושגים בסיסיים, שאפילו לא הבנתי שלא הבנתי אותם! למשל התנועה של יין ויאנג וביטוי הזרימה שלהם דרך המרידיאנים והשכבות ודרך המיוחדים. הבנה של Du Mai ו Ren Mai כהמשך להבנה של הניגודיות בין יין ליאנג, הבנה של Chong בתור האחדות הגדולה של יין ויאנג אשר יוצרת תנועה וחיים. חייבת להודות שאת Dai Mai לקח לי קצת זמן להבין, אולי כי גם הוא מייצג אחדות של כולם למען מטרות על פי חוקי השמים. המשך הדרך הייתה פשוטה ומהירה – מרידיאני ה Qiao עזרו לי להבין את המקצב היום יומי ומרידיאני ה Wei את המחזוריות של החיים ושל התהליכים הגדולים וההרמוניה אליה כולנו שואפים. 

היום במבט לאחור, כאשר אני בוחנת את הדרך הטיפולית בה עברתי עם רשת המיוחדים, אני מרשה לעצמי להגיד בענווה כי הידע העמוק שרכשתי מעניק לי בטחון ויכולת טיפולית שלא הייתה לי בעבר. אין ספק כי האבולוציה שעברתי עם המרידיאנים המיוחדים באה לידי ביטוי באופן בו אני רואה כיום את העולם. לא רק הדרך בה אני מאבחנת מטופלים השתנתה, אלא ההבנה של תהליכים בחיי האישיים – הקונסטלציה המשפחתית שלי (תפקידים במשפחה), ההסתכלות על מעגלי חיים ומוות שפגשתי לא פעם, התובנות הקשורות למגדר ומקצבי חיים של גבר ואישה והכי חשוב, ההבנה של מהות הסנכרון של כל הדברים האלה יחד. כיום אני גם לומדת לנצל תובנות אלה לטובתי ברמת השיח עם מטופלים ולטובת ניהול טוב יותר של חיי.   

עבורי זאת הייתה דרך מפותלת וארוכה של עשרות שנים וכיום זאת זכות גדולה להיות מורה עבורכם. אני שמחה לדעת כי עכשיו אני יכולה לקצר עבורכם את המסע האבולוציוני שלכם עם רשת שמונת המרידאנים המיוחדים. אני עושה זאת באהבה דרך השיתופים, הסיפורים, הצפיות וכמובן לימודי ההמשך של רפואה סינית למשפחה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.