לחוש את הדופק - מעט על הרפואה הסינית

אני נשאלת רבות מהי רפואה סינית? איך זה עובד? במה זה יכול לעזור? 

אז אני עונה, זוהי רפואה אנרגטית שעובדת על איזון פנימי ויכולת ריפוי עצמי של הגוף, ועל כך יכולה לעזור בכל מקרה ובכל בעיה. 

אבל זו תשובה לא מספקת לרוב. אז אני עונה, רפואה סינית באה לאבחן איזו מערכת אנרגטית יצאה מהאיזון ולווסת את העודפים האנרגטיים למקומות ששם חסר, ועל כך יכולה לעזור בכל מקרה ובכל בעיה. 

אבל גם זו תשובה לא מספקת ולא ברורה. אז אני עונה, רפואה סינית מבוססת על פילוסופיה בת אלפי שנים שמגדירה את חוכמת הטבע לתוך חוקים, דרכם ניתן לראות כל תהליך, גם בגופנו. אותם חוקים מוצאים ביטוי גם במבנה האנטומי, הפיזיולוגי והאנרגטי של גופנו ובשימוש מושכל בדיקור ניתן להשפיע ולעזור בכל מקרה ובכל בעיה. אבל אחרי תשובה זו יש עוד יותר סימני שאלה.

אז אני עונה, רפואה סינית זה לחוש את הדופק...
דופק הוא בין הכלים החשובים ביותר בשלב האבחנה בטיפול בדיקור, אך במקרה הזה הנני מייחסת לו משמעות רחבה יותר. לחוש את הדופק משמעותו להרגיש את המטופל, את החולי ואת מצוקותיו, את בעיותיו הפיזיות ואת מצב רוחו, זוהי התקשורת הלא מילולית שמתרחשת בזמן הטיפול.

לשאלה הקודמת, במה רפואה סינית יכולה לעזור... האמת שרפואה סינית יכולה להתייחס ולעזור בכל בעיה ואף לפתור מהשורש חלק מבעיות שלא נימצא להן מרפא ברפואה מערבית עד כה. כל זה משום שרפואה סינית מתייחסת לבעיה בריאותית בכמה רבדים – גופני, מנטאלי ורגשי. המחלה היא סימפטום לחוסר איזון עמוק יותר, אשר לרוב משלב גוף-נפש. מאידך לא נטפל בסימפטום בלבד, אלא נפתור בעיה מהשורש. את חוסר האיזון ניתן להבין מסיפורו של המטופל ולעתים, אף לעומק יותר, מהדופק שמייצג את כל המערך האנרגטי של הגוף.

מקרה מהחיים... שברתי בוהן ברגל... מה הבעיה? סך הכול בוהן... דבר ששיתק אותי לכמה ימים טובים וניתק אותי מעשייה השוטפת לכמה שבועות. דבר כזה יכל לקרות לכל אחד, אבל הוא קרה לי. הוא קרה לא שבועיים לפני ולא שבועיים אחרי, אלא בנקודת זמן ספציפית ומדויקת ביותר בה הייתי שרויה תחת לחץ ועומס. זה יכל לקרות לכל בוהן, אבל זה קרה לבוהן רביעית ברגל ימין. אז מה כל כך מיוחד בסיפור הזה ומה לרפואה סינית יש להציע?
הסיבה לשבר היא ברורה – קיבלתי מכה. אולי בעולם הסיבות הגבוה קיבלתי מעצור, רגע להתכנס ולחשוב, מדוע נעצרה הדינאמיקה היום יומית שלי. האמת שעומס רגשי, מאבק בסדרי עדיפויות ועשייה בלתי מכוונת גברו עליי והחלישו מאוד את גופי ויותרה מכך, את החיבור בין גוף לנפש. באבחנת גוף הבוהן הרביעית מייצגת את הקשר בין היציבות לתנועה. שתי אנרגיות שנקראות "אדמה" ו"עץ". הבוהן הרביעית נשלטת ע"י האנרגיה של כיס המרה שמייצגת תנועה מכוונת וברורה, פריצה, אומץ להתחיל ולחתור למטרה, הבעת הפוטנציאל לידי מעשה. בדיוק אותה איכות שהייתה חסומה אצלי כבר זמן מה. כאשר הלכתי למטפל שלי התכוונתי לקבל תמיכה וזירוז בתהליך של איחוי העצם ולא חשבתי כלל על ההיבט המנטאלי, רוחני אם תרצו של עניין. הוא לקח לי דופק ומיד הרגיש שהצ'י (אנרגיה / הכוח המניע) של כיס המרה חלש וחסום. הוא התחיל לשאול שאלות שמיד הבהירו והציפו למודעות את מצבי הרגשי, שהיה ניתן לתאר אותו במילה אחת – תקוע. לאחר כמה שבועות ומספר טיפולים הבוהן החלה להחלים. אך חשוב מכך נפתחה החסימה הרגשית והתחלתי לחזור לעצמי. נחתי, בניתי סדרי עדיפויות מחדש, הצבתי מטרות חדשות, כתבתי את המאמר שבפניכם. 
אמונתי הכנה שללא הידע המופלא של הרפואה הסינית וללא הטיפולים כל התהליך היה יכול לקחת זמן רב הרבה יותר, גם מבחינת ההחלמה של הבוהן וגם מבחינת החזרה לתלם של עשייה, טיפולים וכתיבה.

לחוש את הדופק של המטופל זה הקסם שברפואה הסינית. זו אומנות ומתנה שאנו מטפחים במשך שנים של תרגול והקשבה. זהו כלי נפלא שעוזר לבצע אבחנה ברמות שונות של גוף ונפש. זה להבין את הצורך הבסיסי של המטופל ולתמוך במקום המדויק ביותר ברגע הנכון ביותר.
לחוש את הדופק – זוהי רפואה סינית עבורי.

מרים רייך Dip. Ac.
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה
אפריל 2013

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.