השבחת ביציות בטיפולי פוריות – האם זה אפשרי?!

גרסה ראשונה של המאמר יצאה ב-2017 באתר "סינית".

 מדינת ישראל הפכה בעשור האחרון, ללא ספק, למעצמת פריון. ייתכן שהחשיבות הרבה הניתנת במסורת היהודית להמשכיות הדורות דוחפת את המדע קדימה למציאת פתרונות רפואיים לזוגות מאותגרי פריון. עם זאת, ולמרות הקידמה וההתפתחות בתחום ההפריה החוץ-גופית (IVF), עדיין לא ניתן לשלוט בתוצאות הטיפול והתהליך תמיד כולל בתוכו ניסוי וטעייה. קבלת הורמונים לגירוי שחלתי בפרוטוקול של IVF לא מבטיחה בהכרח תגובה של כמות זקיקים ראויה. כמות רבה של זקיקים לא מבטיחה בהכרח איכות טובה של ביציות ולעיתים נשאבות הרבה ביציות, אבל רק מספר בודד מתוכן מופרות. לעיתים קרובות מופרות הרבה ביציות אבל אין התפתחות תאית של העוברים, וגם אם ישנה לא ידוע אם היא תמשיך להתרחש בגוף האישה. אלו מצבים נפוצים ביותר אצל נשים שעוברות פרוטוקולים של IVF, גם כאשר אין ברקע אבחנה מבוססת לסיבת אי-הפריון, במיוחד אצל נשים מגיל 40 ומעלה. על פי כמה וכמה, ישנן שלל תגובות בלתי צפויות אצל נשים אשר להן בעיית פריון מוסברת – שחלות פוליציסטיות, מיומות, רזרבה שחלתית נמוכה, אנדומטריוזיס ועוד. 

לשמחתנו, טיפולים אינטגרטיביים בשילוב הרפואה הסינית יכולים לתת מענה רחב במצבים רבים, אלו נעשים מקובלים יותר ויותר בקרב נשים רבות שעוברות תהליך IVF. הערך המוסף של דיקור בשילוב פרוטוקולים מערביים כבר מוכר ומוכח במחקרים רבים בעולם. יתרה מכך, הדיקור יכול להוות מענה מצוין במצבים של תגובות לא צפויות, כאשר נדרש שינוי מיידי במצב שיתמוך בהצלחת הפרוטוקול. 

במאמר זה נתמקד בשלב החשוב ביותר בטיפול IVF – שלב גירוי הזקיקים במטרה להגיע לכמות נאותה ולאיכות טובה לצורך השאיבה וההפריה העתידיים. בשלב זה בפרוטוקול המערבי, מבלי להיכנס לסוגים שונים של פרוטוקולים, ניתנים לאישה הורמונים לעידוד הפעילות השחלתית. בשונה משלב פוליקולרי טבעי, בו מתפתח זקיק מוביל אחד, השאיפה בפרוטוקול IVF היא להגיע לכמות רבה יותר של זקיקים גדולים, שיתאפשר לשאוב מהם ביציות בשלות להפריה. בתקופה זו האישה מבצעת בדיקות דם ואולטרסאונד מספר פעמים, על מנת לעקוב אחר קצב ההתקדמות ולבצע שינויים והתאמות בפרוטוקול הטיפולי. לעיתים הצפי של הרופא אינו מתממש: תיתכן כמות נמוכה של זקיקים או עצירה בהתפתחותם, או הופעת גורמים אחרים כגון ציסטות או גירוי יתר של השחלות. לצד זה, גם אם הצפי מתקיים ויש כמות יפה של זקיקים ומספר גדול של ביציות שנשאבות, קורה לעיתים קרובות שלא כולן איכותיות מספיק ולא שורדות את שלב ההפריה או ההתחלקות התאית במעבדה. כיום ידוע ומוכח כי גם אצל נשים בעלות רזרבה שחלתית תקינה, לקראת גיל 30-35 מתחיל תהליך האטה ביכולת השחלה להפיק אנרגיה. הדבר מתבטא בכך שחלק גדול מהביציות המבשילות בשחלה לא מסיימות את החלוקה הכרומוזומלית שלהן באופן תקין, ובהגעתן לביוץ לא מתאימות להפריה. למרות כל החידושים, אין כיום אמצעי מוכר שיכול להשביח את איכות הביציות, בשונה מתהליך השבחת הזרע הקיים בפריון הגבר. ואם כבר מדברים על 'איכות' – מה משמעותה בעצם? 

את איכות הביצית בתהליך IVF ניתן למדוד בפרמטרים שונים, כמו התפתחות תקינה של הזקיק ממנו נשאבה הביצית, יכולת התגובה לזרע וחלוקה תאית נאותה, ובסופו של דבר מבחן התוצאה – ההריון. עבורנו, המטפלים ברפואה הסינית, המילה 'איכות' מקבלת מובנים נוספים שאינם ניתנים למדידה כמותית - איכות הצ'י, הדם והתמצית - Jing בגוף האישה שבסופו של דבר יכריעו את הצלחת התהליך כולו. 

בפרשנות סינית, השלב הראשון בפרוטוקול IVF עד וכולל הפריית הביציות, מתמקד כולו בהתפתחות, מיצוי וזיכוך של Jing. בעיה באיכות הביציות נמצאת ללא ספק תחת הכותרת 'Kid Jing Deficiency'. חשוב להבין, במיוחד בעבודה עם דיקור, האם באמת מדובר בחוסר 'אל-חזור' של Jing, או שיכולת הגוף להביא את ה-Jing הקיים לידי ביטוי מלא היא שנפגעה. לכן, לצורך העלאת סיכויי ההצלחה עלינו להבין מהו המנגנון שמאפשר לפוטנציאל של ה-Jing לבוא לידי ביטוי ומי הכוחות שמשפיעים על כך. מתוך הבנה חשובה זאת נוכל לגזור אבחנות ולבנות טיפול מתאים ואפקטיבי. הכוחות עליהם נרצה להרחיב דיון במאמר זה הם - Jing, דם, נוזלים ואש השר.

Jing (תמציות) – בגישה הטיפולית שלנו אנו נוטות לצאת מנקודת הנחה שעוד נשאר מספיק תמציות (הביציות) שניתן 'להפיק'. הרי צריך רק ביצית טובה אחת ואת כל התנאים המתאימים להשבחתה. אך עלינו לזכור כי ישנם מצבים בהם הרזרבה השחלתית מרוקנת לגמרי, ולנו אין שום דרך (לפחות בדיקור) 'לייצר' מחדש את המטען הגנטי שהתכלה. ייתכן שאלו המקרים בהם תהיה הצלחה עם תרומת ביצית לאחר שנים של טיפולי פוריות כושלים. מי אחראי על אצירה, הפקה והתמרה ראשונית של  Jing? 

  • Shen (כליות) – אחראיות על אצירה והפקה של Jing (תמציות). ניתן להגיד כי יין הכליות שומר על התמציות (עוטף, מזין ומשמר) ויאנג הכליות מאפשר את תהליך ההפקה שלהן.
  • הכוח של Ming Men (שער הצו) ואש השר – הכוח להתמרת התמציות ויצירת החיים טמון בתוך ה-Ming Men, שער המקור / שער החיים / שער הצו והגורל של האדם. כוחו של ה-Ming Men מאפשר לאש השר לקיים את כל התהליכים המטבוליים בגוף וכמובן להתמיר את ה-Jing מחומר הגלם לתמצית פורייה ואיכותית. תפקודם של ה-Ming Men ואש השר מתבטא בפועל ע"י העוצמה של יאנג הכליות והטחול וע"י תנועת ההפצה והניהול התקין של שכבות Shao Yang - Jue yin.
  • רשת שמונת המרידיאנים המופלאים אחראית על ניהול כל תהליכי הבנייה הקשורים ל-Jing בגוף. זאת מערכת ראשונית של מרדיאנים אשר פורצת ומתפתחת מתוך הכוח של Ming Men ואחראית במשך כל חיינו לבטא את הפוטנציאל איתו נולדנו ולנהל את כל התהליכים הסיסטמיים המורכבים, לרבות תהליכי פריון.

 כל אחד מהגורמים האלה עלול להישחק או להיפגע עם הגיל, אורח החיים, מצבי סטרס מתמשכים או טראומה. פגיעה בכל אחד מהגורמים הללו עלולה להוביל לירידה ברזרבה השחלתית או להציג תמונה קלינית של תגובה שחלתית ירודה, גדילה מועטה של זקיקים תחת הטיפול ההורמונלי, והפריות לא תקינות. 

דם – גם כאשר איכות וכמות ה-Jing מספיקות, לא תהיה התפתחות של התהליך ללא הזנה נאותה של דם אל השחלות ואל הרחם. דם מוביל הזנה וחום, הוא נושא בתוכו מודעות ורצון גבוהים או במילים אחרות את החותם של Shen-Spirit. המערכת האחראית להובלה תקינה של דם בתוך מערכת הרבייה היא שכבת ה-Jue Yin ומרידיאן ה-Chong Mai

כאשר האבחנה מערבת פגיעה בדם, הכרחי שנבין האם מדובר בפגיעה בייצור הדם או בניהול תנועת הדם. במצבים שבהם נפגע ייצור הדם תהיה מעורבות של מערכת העיכול ולעתים גם של הכליות, נראה סימני אנמיה סיסטמיים ולרוב מחזור דל עד אמנוריאה משנית. חסימה בזרימה של דם עלולה להוביל לסימנים דומים, אך עם יותר אופי של סטגנציה (כאבים, קרישי דם, PMS ועוד). בעקבות הניסיון הקליני שלנו עם מטופלות IVF, אנו תמיד מתייחסות באבחנה ובבחירת נקודות הדיקור ל-Jue Yin ול-Chong Mai, מכיוון שמערכת זו נחשפת לעומס התרופות וסופגת אליה Xie Qi (צ'י לא תקין) רב, אשר חוסם את זרימת הדם התקינה. 

נוזלים – נוזלי Jin Ye, המתגבשים במחמם התחתון, הם הבסיס הייני לקיום כל התהליכים בגוף – תקשורת הורמונלית, עצבית, מערכת החיסון והלימפה וכל התהליכים המטבוליים, אשר מתקיימים אך ורק במדיום נוזלי ובסביבה לחה. נוזלים הם אלו שמאפשרים את הביטוי והתפקוד של ה-Yin מחוץ למערכת הדם - לחלוח, הזנה, הגנה, הכלה ואחסון, והם חשובים ביותר עבור מערכת הרבייה. השחלה של האישה מלאה בנוזל אשר שומר על הביציות והזקיקים, ובתוכו מתרחשים כל תהליכי הסינתזה ההורמונליים והגדילה. תהליך יצירת הנוזלים מתחיל במערכת העיכול, לאורך כל צינור העיכול, בניהולם של הטחול והקיבה. לאחר הגעתם אל המחמם התחתון הנוזלים עוברים תהליך של השלמה והתמיינות ע"י הכליות. אמנם מדובר כאן על נוזלים של מערכת הרבייה, אך אין לשכוח כי ניהולם תלוי בניהול הרחב של כל משק הנוזלים בגוף, בו מעורבות מערכות רבות נוספות: שכבות Tai Yang, Tai Yin, Shao Yang ועוד.

כמו שראינו במערכת הדם, גם לגבי נוזלי Jin Ye חשוב לעשות אבחנה מבדלת בין פגיעה בייצור הנוזלים לפגיעה בניהולם. פגיעה בייצור הנוזלים עשויה להוביל למצבים של יובש, לחות חמה ויבשה, סימני חוסר יין עם עלייה של חום מדומה, התרוקנות של מרידיאן ה-Ren Mai ופגיעה בתפקוד השחלתי. פגיעה בנוזלים עלולה לנבוע גם מניהול לא תקין המתרחש בין המחמם התחתון לעליון. נוזלים הם כבדים וטבעם לשקוע מטה, לכן הם צריכים את הכוח היאנגי של הצ'י על מנת לעלות חזרה אל החלקים הגבוהים של הגוף. זהו תפקידה של שכבת ה-Shao Yang אשר שומרת על תקשורת פתוחה ומעבר חופשי של צ'י ונוזלים בין שלושת המחממים. חולשה, תקיעות או חום עודף בשכבה זו עלולים לפגוע בתנועת הנוזלים התקינה, אם הם יתקעו באזור מערכת הרבייה עלולות להיווצר תופעות כמו ציסטות, חסימה בחצוצרה, הידבקויות ברחם ואף הפרעה לתהליך התקין של התפתחות הזקיקים. 

אש השר – בכל תהליך של יצירה, גדילה ושגשוג נדרשת נוכחות של חום ותנועה המפיחים חיים בתוך החומר הקר. שחלה ללא נוכחות אש השר תדמה לבִּיצָּה מלאה בנוזלים עכורים ללא תנועה. בסביבה זו לא תיתכן גדילה, התפתחות של זקיקים וזיכוך של Jing. כבר נגענו בדיון אודות אש השר, אך בואו נחדד עוד יותר את הגורמים הפועלים בעניין: 

  • חום אשר מופק מה-Ming Men מתבטא בעזרת יאנג הכליות, אשר מהוות את הבסיס לכל היאנג בגוף ובמחמם התחתון בפרט, ובעזרת יאנג הטחול והחום של מערכת העיכול מתאפשרת טרנספורמציה ויצירה של צ'י, דם ונוזלים. כמות מספקת של חום תאפשר לא רק הפקה של זקיקים, אלא תתמוך בתהליך מטבולי ממושך של הבשלת הביציות בתוך הזקיקים.
  • Shao Yang – השכבה שתפקידה להפיץ את אש השר ולהשיב אותה חזרה אל המחמם התחתון. Jue Yin – השכבה שמאפשרת תשתית יינית של דם, בה ניתן לעגן את האש ולהוביל אותה לכל מקום בגוף.
  • Du Mai – השליט הראשי על תנועת היאנג בגוף והאחראי על החימום של כל אברי הרבייה, כולל השחלות הרחם. Dai Mai – נולד מתוך אזור GV4 ומאפשר פריצה מתוך Ming Men, חובק את כל החלל בו נמצאת מערכת הרבייה ומאפשר ליאנג לחדור פנימה.

 פגיעה בכל אחד מאלו עלולה לגרום לחוסר תנועה במחמם התחתון, להצטברות נוזלים ולקור במערכת הרבייה, מה שעלול להוביל לבעיה בהתפתחות הזקיקים בשחלה למרות השפעתן של התרופות ההורמונליות בפרוטוקול של IVF. 

בואו נסכם את מנגנון הבשלת הביציות בשחלה בעזרת כל הגורמים עליהם דיברנו. בשחלות של האישה ישנן כחצי מיליון ביציות בזמן היוולדה, זוהי הרזרבה השחלתית אשר הולכת ומתרוקנת עם הגיל. אותן ביציות אינן בשלות ומהוות מטען גנטי - Kid Jing טהור. בתחילת השלב הפוליקולרי יש הצתה של התהליך ואותן ביציות מתחילות טרנספורמציה וגדילה בתוך הזקיקים. הצתה זו הינה תחת השליטה של יאנג הכליות, שכבת Shao Yang, והמרידיאנים GV ו-Dai Mai. המשך תהליך הגדילה וההתפתחות של הביציות נעשה בתנאי שיין הכליות מייצר סביבה לחה ומגנה ושכבת ה-Jue Yin מספקת חימום והזנה. חשוב לזכור כי מבחינה פיזיולוגית תהליך זה הוא סיסטמי ומנוהל על-ידי מערכת הורמונלית מחזורית רחבה – מוח, אדרנל, שחלות, בלוטת התריס ועוד. מבחינה אנרגטית תהליך זה נשלט על-ידי המרידיאנים המופלאים, במיוחד מרידאני CV, GV ו-Chong. כמובן שדיון על מעורבותם של שמונת המרידיאנים המופלאים הוא מאוד נרחב וראוי למאמר משלו. 

נחזור חזרה לתחילת הדיון העוסק בשלב הראשון של פרוטוקול IVF - גידול הזקיקים ויצירת ביציות איכותיות לשם הפריה. גם לנו, המטפלים בתחום אינטגרטיבי של פריון, יש נטיה לדקור לפי פרוטוקולים קבועים מראש. עם זאת, במקרים רבים בהם אין התקדמות במידה הרצויה - עצירה או עיכוב בהתפתחות וגדילת הזקיקים, או העדר תגובה שחלתית ועוד, חשוב שנצא מ'אזור הנוחות' שלנו. עלינו לחזור ולבחון מה פוגע במנגנון התפתחות ה-Jing שתואר קודם. המושג 'השבחת ביציות' אינו קיים ברפואה, אך ללא ספק יש באפשרותנו להשפיע על התהליך באמצעות הדיקור. 

על מנת להמחיש את הנאמר, נסיים בסיפור מקרה מהקליניקה. 

מטופלת בת 38 בזמן הטיפול (ילידת דצמבר 78'), נשואה ומנסה להיכנס להריון כבר שנה. FSH גבוה 17.9, AMH (הבוחן רזרבה שחלתית) - תקין, בדיקות הזרע של הבעל תקינות. סך-כל בחורה בריאה, ברקע תזונה דלה ואנמיה שבאה והולכת לרבות B12 וברזל. הגיעה לטיפול אצלנו לאחר 4 הזרעות ו IVF אחד שלא הסתיימו בהריון. בטיפול ה IVF הראשון קיבלה פרוטוקול קצר אשר ממנו הופקו 2 זקיקים, מתוכם נשאבו 2 ביציות ושתיהן הופרו והוחזרו. בעקבות מיעוט הזקיקים בפרוטוקול הקצר הוחלט בפעם השנייה לבצע פרוטוקול ארוך – דיכוי הפרשת FSH מההיפופיזה ביום ה-21 למחזור ותחילת תהליך גירוי שחלתי ביום ה-3 של המחזור החדש, עם פרגובריס ומנופור. במקביל התחילה טיפול בדיקור. 

האבחנה שלפיה הוחלט לעבוד – חולשת צ'י הכליות וחוסר דם. המטופלת עשתה שינוי תזונתי והתחלנו עם חיזוק הכליות בדיקור. ביום ה-7 למחזור היו 11 זקיקים סביב גודל 12, תגובה רצויה ומשמחת, אך לאחר 3 ימים התגלה כי רק 5 מתוכם ממשיכים לגדול והשאר ללא שינוי. הרופא העלה את המינון התרופתי, אך במעקב שנעשה לא נצפה שום שינוי גם אחרי 3 ימים נוספים. נקבע תאריך לשאיבה, ועל פי דעתו של הרופא הייתה תחושה כי גם הפעם הפוטנציאל לא ימומש. בשלב זה הגיעה המטופלת לטיפול נוסף בדיקור. היא התלוננה על תופעות שונות בעקבות הפרוטוקול הארוך כגון: עייפות, חולשה, קושי לקום בבוקר ויציאות רכות. בדופק הורגש חוסר יאנג ו- Du Mai תקוע. יתכן כי העומס ההורמונלי של הפרוטוקול הארוך גרם לעודף לחות ולדיכוי של צ'י ויאנג הכליות וחסם את התנועה של Du Mai אל הרחם ואל השחלות. הטיפול שנעשה – פתיחת Du Mai + Liv2.

הסבר לטיפול: העיקרון הטיפולי היה לחדש את תנועת היאנג במחמם התחתון ולהביא את האש הנכונה אל איברי הרבייה. Liv2 היא נקודה שמאפשרת את עיגון האש הארצית בתוך הדם ומשפרת את תנועת הדם אל האזור. שלושה ימים לאחר הטיפול הגיעה המטופלת לשאיבה ונשאבו 8 ביציות, 7 מתוכן הופרו, עובר אחד הוחזר ו- 6 הוקפאו. לאחר שבועיים קיבלנו הודעה משמחת על הריון ומשם המשכנו בעבודת התמיכה. 

לטיפול בדיקור יש יכולת מדהימה לא רק ללוות פרוטוקול מערבי, אלא לגרום לשינוי דינאמי ולעיתים גורלי. עבודה נכונה ומדויקת עם דיקור תמיד צריכה להתבסס על שילוב של הבנת התהליך האנרגטי עם יכולת לקרוא את המצב הנוכחי ברגע הטיפול. כשעובדים באופן זה הכל יכול לקרות, גם השבחת ביציות. 

קליניקה פורייה לכולם!

מחפשים לדייק את ההבנה ולהצליח עוד יותר בטיפולי פוריות אינטגרטיביים בעזרת הדיקור?

יום עיון דיגיטלי בדיוק בנושא זה - הרשמה ובירור פרטים - כאן.

רוצים ללמוד עוד בנושא פריון האישה והגבר? 

מוזמנים להתעניין בסמינר שלנו "מחט מניבה" - סמינר פריון בפורמט פרונטלי (מחזור חדש נפתח אחד לשנתיים) או בפורמט דגיטלי (ניתן לרכוש דרך האתר). כל הפרטים אודות הסמינר - כאן.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.