לקרקע את האדם - Yin & Yang Qiao

התיישבנו לדון כהרגלנו על מקרה. מטופל מבלה את רוב חייו בטיסות, המצב המשפחתי רעוע, סובל מכאבי ראש המלווים בתחושת ערפול, בלבול ואי חיבור למציאות.

מקרה די ברור... צריך "לקרקע" את המטופל, לעגן את הצ'י ולבנות אדמה. נגמר הדיון.

רגע, לא יכול להיות שנפלנו ב"פח הסיסמאות"!? מי אמר שהוא צריך עיגון או קרקוע? איך עושים את זה בפועל? מה לדקור? -  KID1? SP3 עם ST36? קו הטבור?

מקרה זה הוליד דיון מעניין אותו נשמח לשתף אתכם.

אנחנו המטפלים נוטים להשתמש בסיסמאות. זה חוסך זמן בדיונים, יש הרבה אקסיומות שלא דורשות הסבר, יש הרבה דברים בסיסיים ומובנים מאליו אותם אנו סופגים עוד בשנים הראשונות של הלימודים. אבל יש לזה גם צד נוסף העלול להוביל לחשיבה שטחית, לא פרקטית ולתהליך טיפולי לא מדויק ולא שלם. וכולנו נופלים בפח הזה כל הזמן.

אז לפני שנחליט מתי "לקרקע" ואת מי, אולי ננסה לחשוב מי הוא "האדם המקורקע". יש לו בית, משפחה ועבודה מסודרת 9 עד 17? יש לו תכנית פעולה בכל יום? הוא בעל ביטחון עצמי ושאיפות גדולות? ולבטח אינו סובל מהפרעות קשב וריכוז. אז מי זה האדם הלא מקורקע? זה שמחליף מקום מגורים כל כמה שנים, או אחד שחלום חייו להגיע למנזר בטיבט ובינתיים רוב יומיו מבלה במדיטציות, או אחד שלא רוצה משפחה או לא עשה קריירה בגיל 35?  נכון שדיון זה ניתן לפתח מנקודות מבט שונות: אנתרופולוגית, תרבותית, פסיכולוגית ועל פי פילוסופיות שונות, אבל אין לנו את הידע ואת הכלים לעשות זאת. לנו יש את ניסיון חיינו האישי ואת הרפואה הסינית ומכאן אנחנו ממשיכות בדיון.

עבורנו "האדם המקורקע" הוא זה שמכיר את ייעודו ומביא את ההכרה הזו לתנועה ביום יום. תאום פשוט בין מוח, לב ורגליים. מה הכוונה?  אנחנו לא חייבים לחיות מתוך חזון גדול לעתידנו, אבל אנחנו צריכים לדעת מה הייעוד שלנו כאן ועכשיו ולפעול למענו ביום יום. השגרה היום יומית אותה אנו יוצרים אמורה לקדם אותנו לקראת שאיפת ליבנו באם היא חיים במנזר בטיבט או גידול 8 ילדים או סיום כתיבת המאמר הזה. "קרקוע" עבורנו זו תחושה שאתה חי את החיים שלך ונמצא בעשייה שלך, עומד עם הרגליים על הקרקע שאתה יצרת.

אז מתי צריך לקרקע או לעגן את המטופל? כאשר ישנו צורך לחבר אותו למציאות היום יומית שלו. כאשר הוא חווה נתק בין עולמו הפנימי לבין העשייה שלו ביום יום כהלכה למעשה, מתוסכל ואף חולה מכך. כאשר אדם בורח מעצמו – לא מתמודד עם המצבים השונים הנוצרים ביום יום, נמנע מקשרים, בורח מחובות וקשיים, מתחיל משהו חדש כל פעם ומתקשה לסיים ועד כדי בריחה ממשית בצורה של חולי וחוסר יכולת לזוז.

הצורך והרצון לקרקוע צריך לבוא מהמטופל (במילים כאלה או אחרות) ולא מתוך המקום השיפוטי שלנו בטיפול.

אז איך עושים את זה בפועל? ברוב הדיונים כשמדברים על "לקרקע" או "לעגן" מדברים על בניית אדמה שתעזור ליציבות הרגשית והפיזית ותתמוך בתנועה של שינוי מתוך קרקע יציבה. כמו כן מדברים על בנייה של דם הלב המאפשר עיגון של SHEN – Spirit. ללא ספק כי אדמה מתפקדת / יציבה / חזקה נחוצה לעיכול המציאות וחוויות היום יום והיא אכן מרכיב חשוב ביכולת של האדם להגיע לסיפוק בחייו. כמובן שגם דם הלב הוא קריטי לתחושת הנוכחות כאן ועכשיו וליכולת האדם לשמוח בחלקו. אבל הם לא המרכיבים היחידים. לדעתנו המודל שמסביר את כל הרעיון בצורה הטובה ביותר הוא מודל של שני המרידיאנים המיוחדים – Yin & Yang Qiao.

 Qiao Mai - בסימנית רואים משמאל את הרדיקל Zu – רגל, הדבר מעיד על כך ששני המיוחדים בעלי קשר חשוב לרגליים. החלק הימני של הסימנית מתאר מבנה מקושט, ססגוני ודינאמי. פרוש השם - לעמוד זקוף ולמשוך את כל הצ'י אל פסגת הגוף (מהאדמה). בדחף כלפי מעלה ישנה סכנה ליפול, אך הוא הכרחי לצמיחה ותנועה של החיים. נוכל למנוע נפילה אם ישנה השתרשות טובה וחזקה. ניתן לחשוב על דימוי של עץ גבוה שופע בענפים עם שורשים חזקים עמוק בתוך האדמה – זהו בדיוק הרעיון של Qiao Mai. אנו יכולים לפרוץ, לצמוח, לפרוח, להיות בתנועה יום יומית מתמדת ולעמוד בעוצמות הרוח (המכשולים) רק מתוך החיבור החזק לקרקע.

שני המרידיאנים מספקים את המכניזם להליכה, הם בונים תנועה כלפי מעלה, תנועה קלה ומהירה שנובעת מהקרקע (עקבים) ומגיעה עד לשמיים (ראש). תנועה של הליכה מדמה את מקצב החיים – יין ויאנג, תנועה אקטיבית וחזקה מעלה ואחריה תנועה פסיבית של משיכה כלפי מטה ומתוכה שוב צמיחה של תנועה כלפי מעלה. Qiao Mai לא רק אחראים על מכניזם ההליכה, הם מנהלים את מקצב החיים ואחראיים על איזון בין פנים לחוץ, שמאל וימין, יין ויאנג. הם מאפשרים לאדם לשרוד את השינויים ולהמשיך בזרימה ובתנועה היום יומית במקצב הקבוע. הם מאפשרים לאדם לשרוד לא רק שינויי יום ולילה, או שינויי מזג האוויר (מתוך השליטה שלהם בתנועה של Wei Qi פנימה והחוצה), אלא גם שינויים עמוקים הקשורים להתפתחות האישית והרוחנית ולהסתגלות חברתית של האדם.

נאמר על Qiao Mai כי הם מושרשים באדמה וגם אחראיים על חיבור האדם לקרקע במובן הרחב ביותר. Yin Qiao אחראי על חיבור האדם לעצמו, לקול הפנימי שלו, לבית שלו, לשורשים שלו. בדיוק כפי שהוא נותן את האימפולס לעלייה של יין מהרגליים ולעלייה של תמציות מהכליות אל הלב ואל המוח, כך הוא מאפשר לאדם להזדקף ולהיות מכוון לפי צו ליבו. Yang Qiao אחראי על חיבור האדם לחברה, לחיצון, לכל מה שמשפיע על חייו מחוץ לבית כמו נורמות תרבותיות, ציפיות חברתיות, סטטוס חברתי. Yang Qiao מאפשר לאדם להזדקף בביטחון בתוך החברה, לקיים תא משפחתי (חברה קטנה משלו) ולהתפתח רוחנית כאינדיבידואל. Yin & Yang Qiao יחדיו שולטים על כך שהתנועה שלנו בחוץ תהיה מותאמת לתנועה שלנו בפנים, תואמת רצון, תואמת חזון, תואמת יכולות. הם שומרים על כך שביטוי היאנגי של גופנו ונפשנו יהיה תואם למצב היין, הם מאפשרים לאדם חוויה עצמית ריאלית כאן ועכשיו. שני המריאידינים המיוחדים האלה עוסקים בנושאים כמו זהות עצמית וערך עצמי, משפחה, קריירה, מגדר ותפקידי גבר ואישה בבית ומחוץ לו. 

את הקשר שלהם לאדמה ניתן לראות לא רק בכך שהם נובעים מהקרקע, אלא במפגש המרתק שלהם בנקודה ST9.

(rén) (yíng) - ST9 – לקבל בברכה את האדם או אבחון האדם. שם הנקודה מתייחס להיותה נקודת היציאה של "ים הצ'י" הממוקמת באזור דרכו ניתן לאבחן דופק ומצב של איברי ה Fu (Ling Shu 48(. כאשר ישנו דופק חזק מדי הנראה לעין, סימן שצ'י יאנגי שועט מעלה בחוזקה והמצב מסוכן. לחילופין כשלא ניתן לחוש את הדופק, זהו סימן לחולשה אמתית של האדם. הנקודה מייצגת רעיון של קבלת הצ'י שנוצר מ-5 ה-Zang ותחילת החיים ביום יום המסומלת ע"י הורדת הצ'י מטה והפצה שלו לכל הגוף בזכות הכוח של Fei (ריאות) ו Wei (קיבה). על כך שם הנוסף שיש לנקודה – Tian Wu Hui – חמשת המפגשים השמימיים.

אך לא ניתן להתחיל את חיי היום יום בלי המקצב הקבוע ובלי הסנכרון הנכון של יין ויאנג. אותו מקצב אשר אדמה מאפשרת ו Yin & Yang Qiao מקיימים ומנהלים. זה הרעיון השלם של הנקודה ST9 בה נפגש "ים הצ'י" עם שני המרידיאנים המיוחדים – יש צ'י שנוצר ונאסף בחלק השמימי של הגוף, יש אדמה שמאפשרת את הטרנספורמציה ואת התנועה וניתן להתחיל את מקצב החיים ע"י Yin & Yang Qiao. כך ניתן "לקבל", "לברך" ו"לאבחן" את האדם. ולדעתנו כך ניתן גם לקרקע ולעגן אותו בתוך חיי היום יום שלו.

כמובן שניתן לחשוב על הרבה טיפולים מעניינים המשלבים את הנקודה ST9 ואת הרעיון של עיגון או קרקוע כפי שאנו מפרשות אותו. ניתן לחשוב על שילוב עם Kid6+BL62 או עם Kid8+Bl59 או לשלב עם GB29 ולהביא את הרעיון של עשייה (הליכה) בפועל, או לשלב עם Kid1 כמקור לפריצה מהקרקע.

בדיון זה הזכרנו לעצמנו כי לכל אדם יש זכות לנהל את חייו כפי שהוא רוצה ולנו אין זכות לשפוט. אבל כאשר המטופל אינו שלם עם עצמו ומרגיש כאילו חיי היום יום שלו עוברים לידו, אנו יכולים להיעזר בשני המרידיאנים המיוחדים והמופלאים ולהחזיר למטופל את המקצב הנכון בין פעימות ליבו לבין צעדי רגליו.

כמה עומק ויופי יש ברפואה סינית! תודה ל Yin & Yang Qiao שמובילים אותנו יום יום בדרך מופלאה זו.


סמינר "מחט חבויה" - עבודה בדיקור עם 8 המרידיאנים המיוחדים נפתח בקרוב.

לקבלת פרטים - כנסו כאן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.